tisdag 2 oktober 2012

Bortglömda texter 9: 28/6-2007

Hittade några gamla texter från när jag jobbade på Musicbrigade och vi hade nån sorts personaltips-blogg. Återanvänder dem här!

Kent och de vita kläderna

Våren 1995, precis före Kent slog igenom, hade Anders Nilsson, min företrädare som musikförman (bandbokare) på Kalmar nation i Uppsala, lyckats boka dem till att spela på nationen. Så trots att de just stod på randen till ett stort genombrott kom de och genomförde spelningen, till ett väldigt lågt gage, om jag inte minns fel. Spelningen var en succé har jag för mig, och jag tog lite bilder, varav en blev så bra att den fick mig att bli tvåa i Hultsfredsfestivalens Rockfototävling året efter (Jens Assur satt i juryn, är jag stolt över att säga), och jag intervjuade Sami för Fozzie efter giget (och stavade pinsamt nog hans namn fel - Kent var okända, hade inte släppt sin debutskiva än och internet var inget jag hade nån vidare tillgång till, får jag skylla på)...

På hösten lyckades Anders på något vis få tillbaka Kent för ännu en spelning, och där gick någonting snett. Det var ju längesen, så jag har ganska luddiga minnen av alltihop, men när Kent gjorde sin superhybris-spelning på Stockholm Stadion härom året där de uppmanade alla att klä sig helt i vitt (...) så var det vissa detaljer som kom tillbaka i mitt huvud.
"Hmmm, var det inte så att Jocke Berg var skitdryg mot nån från scenen...?"
Joodå, han slängde dryga kommentarer mot en kille i publiken - en kille som betalat för att komma och se dem, och som inte hade gjort bandet nåt ont.
"Hmmm, vad var det han hade för anledning...?"
Patrik, som killen i publiken hette, hade tydligen (antagligen för att han höll en öl i ena handen) knäppt med fingrarna istället för att applådera efter en låt, vilket tydligen upprörde herr Berg. Och vet ni vad Jocke valde att kommentera? Att han tyckte att Patrik såg idiotisk ut för att han hade på sig - tadaa! - vita jeans och vit skjorta.
Tänk vad folk kan förändras...
- - - - -
Kent-bilden:


Inga kommentarer: