Hemma hos Andres
Åh nej, en raggare!
Vi fortsätter vår
lilla serie med hemma hos-reportage hos popskribenter, och den här gången har
vi hälsat på hos Andres Lokko; chefredaktör på tidningen Pop och krönikör i
Svenska Dagbladets Citybilaga.
27 år gammal har han blivit utnämnd till Sveriges 27:e
viktigaste nöjespersonlighet av tidningen Nöjesguiden och Expressens Linda
Norrman Skugge har kallat honom en religion, han har varit redaktör på
tidningen Ultra, skrivit för bl.a. Slitz och Aftonbladet, varit programledare
på TV4:s Tempo, skrivit manus till Popitopp och NileCity 105,6 (och där spelade
han även bl.a. lik), och nu skriver han i SvD:s Citybilaga, är delägare i Koala
Press och är framför allt chefredaktör på tidningen Pop. En tisdag i maj ringde
vi på hans dörr i Stockholm. På insidan av dörren sitter en stor dekal där det
står "Mods rule – OK!", som han snart förklarade vara en ironisk
present från Paolo Hewitt. När man ser sig om i lägenheten så är väl det mest
slående att alla hans vinylskivor står i
köket – de fick inte plats i det kombinerade vardags- och sovrummet. Där inne
står däremot CD-skivorna, i en bokhylla med hyllor som bågnar av tyngden från
skivorna. Hyllan är hög, så vi var tvungna att fråga om han når upp till A och
B.
- Nej. Så jag spelar aldrig Beach Boys och The Action. Det är ett problem faktiskt. Men fördelen är att jag aldrig lyssnar på Blur och Boo Radleys heller. Det är bra, för de är tråkiga. Beastie Boys står där uppe i och för sig, och A Tribe Called Quest. Det är mindre att lyssna på å andra sidan. Jag har en pall där men det är en massa filmlexikon på den nu...
- Nej. Så jag spelar aldrig Beach Boys och The Action. Det är ett problem faktiskt. Men fördelen är att jag aldrig lyssnar på Blur och Boo Radleys heller. Det är bra, för de är tråkiga. Beastie Boys står där uppe i och för sig, och A Tribe Called Quest. Det är mindre att lyssna på å andra sidan. Jag har en pall där men det är en massa filmlexikon på den nu...
Vet du hur många
skivor du har?
- Ingen aning. Har aldrig
räknat dem. Det är litegrann som att mäta sin penis ungefär... vilket jag
aldrig heller har gjort.
Vilken är bästa
skivan du har (en lagom kul och omöjlig fråga)?
- Hmm... Jag skulle kunna vara sådär häftig, men jag skall
inte alls vara det. Det som är allra bäst just nu är Sweet Inspiration med
Sweet Inspirations. Den är fantastisk. Comfort song, mycket gospel – det finns
nåt så oerhört grundläggande, som bara är kärlek, i gospel, som oavsett vart de
riktar sin kärlek så är det musik att söka förtröstan i. Jag tycker väldigt bra
om det. Annars är det väldigt mycket rap. Nya tolvor med Mob Beat och Grand
Puba är nog de stora favoriterna just nu. Och en duett med Method Man och Mary
J Blige som är fantastisk – ren och pur musik, inget annat. – Det är trist, för
det känns ibland som att man säger... jag tycker det är tråkigt att framstå som
snobbig och "oj vad jag vill vara ball" liksom. Men det är mera en
drivkraft man har att det är roligare
att köpa skivor som ingen annan har. Det är
roligt att vara allra först och ensam – "jag är ensam i hela världen
om att gilla det här" – det är
roligt. Faktiskt. Och det hjälper säkerligen till att man tycker att Portishead är jättetråkiga, för att "dem skall man
ju gilla".
Pinsammaste skivan
då?
- Hmm... Jag har inte en enda skiva som jag tycker är pinsam, ärligt talat. Men jag har nog väldigt många skivor som rent objektivt är
pinsamma. Som att jag har fem CD-skivor med Michael McDonald, och det är egentligen väldigt pinsamt. Och
jag tycker att det är bra, men det skall
man egentligen inte gilla. Jag har The Best of Christopher Cross, som jag
tycker är jättebra. Han brukade ha flamingos på sina skivomslag. Det är
pinsamt, men jag gillar storslagna sentimentala ballader i alla färger och
former, det har jag alltid gjort.
Din bakgrund – vad,
när och varför startade ditt musikintresse?
- När jag gick i 2:an i lågstadiet, så fick jag en liten
bandspelare, en jättefin monobandspelare i mahognyträ, av mina två äldre
halvbröder, och så fick jag två kassetter; Beatles Oldies But Goldies och Ziggy
Stardust med Bowie. Det här var alltså 1975. Så fick jag dem och sen var det
kört. Sen satt jag fast, och när alla andra köpte hockeykort – nä, jag vet inte
om man gjorde det då, men... då köpte jag skivor för alla veckopengar, och sen
så blev det bara värre och värre. Fast en bisats till det där är väl att – när
kan det ha varit – 1979 så började jag lyssna på Discorama och Poporama, som
var som dåtidens Tracks ungefär, och där spelade de bara en massa bra
postpunksaker som jag var väldigt förtjust i, och... Sen så fick man väl en
annan bild av att musik var mer än bara popsinglar, egentligen. Det var
skjortkragar också.
Har du någon
journalistutbildning?
- Nej, jag är egentligen utbildad engelskalärare. Efter jag
gick ut gymnasiet så hade jag en massa halvtråkiga jobb, var mentalskötare på
Karolinska och sånt, och det var väldigt jobbigt och tråkigt och tungt, så jag
började läsa engelska på universitetet. Sen höll jag på så länge för jag visste
inte vad jag skulle ta mig för egentligen, så jag fick behörighet som
engelskalärare. Och så började jag jobba som det i Jakobsberg, det var en
mellanstadieklass jag hade. De ringde sådär halv åtta på morgonen och sa
"Hej, kan du ta första lektionen idag?". Okej. Och så minns jag att
jag hade en sån där vanlig, rak läderjacka, i schysst tidig 60-talsmodell, som
jag var väldigt nöjd med, och kom in i klassen och var sådär lätt yrvaken, och
en av eleverna sa: "Åh nej, en raggare!". Sen dess så slutade jag upp
med det där. Det var... jag vet inte, det där tog väldigt väldigt hårt
faktiskt, jag menar, annars skulle jag inte ta upp det nu, det sitter verkligen
i nånstans. Så varje gång jag har försökt ha bakåtslickat hår sen dess så har
jag fått flashbacks...
Han fortsatte: - Sen jobbade jag på Estniska Huset, som var
som en inofficiell ambassad i Stockholm, som en sorts ungdomskonsulent, vilket
ärligt talat var ganska tråkigt. Men det gjorde jag, och den lilla reklambyrån
Dynamo Stockholm hade sina lokaler precis runt hörnet, och där jobbade Janne
Gradvall och Lasse Sundh, och de åt ofta lunch på Estniska Huset. Vi hade ju
setts på en massa konserter, och så började vi prata med varandra, och sen så
gick det nån vecka efter vi hade börjat umgås till och från, som Gradvall,
eller om det var Lasse, jag kommer inte ihåg, som frågade mig om jag inte ville
skriva på tidningen Träffpunkt, de behövde en musikskribent, nån som kunde
recensera plattor. Det var en erbarmligt tråkig gratistidning, men det kunde
jag väl göra, det lät ju jättekul. Där skrev jag i några nummer och sen så fick
Lasse Sundh en förfrågan om han ville ta över och bli redaktör för tidningen
Ultra, men han hade egentligen ingen lust med det, och det var sådär
"jamen Andres kanske vill göra det", och så frågade han om jag ville
göra det, och jag sa okej. Men Lasse var fortfarande med och formgav tidningen,
så det var han och jag och i princip Gradvall också som gjorde hela den
tidningen i ett antal nummer. Sen så ringde Kjell Häglund från Aftonbladet och
sa: "Hörru du, vi har bara en massa jätteusla, tråkiga, gamla
rockfarbröder på tidningen, vill inte du göra popsidor åt oss varannan måndag?"
"Okej", sa jag, så gjorde jag det. Och det var jättekul. Det bara
ramlade på. Och så gjorde jag ett TV-program samtidigt på TV4 som hette Tempo,
som ingen har sett. Det var
väldigt... Stockholmselitistiskt. The Face på TV ungefär.
När gick det?
- 1990 måste det ha varit, precis när TV4 började. Med andra
ord när ingen kunde få in TV4 över huvud taget. Så det var ingen som tittade på
det, men det var fruktansvärt snyggt – det var verkligen formgivet med stort F.
Jag vet att folk på SVT idag sitter och tittar på Tempo och tycker att
"sådär skall man göra", och det är j-t kul i och med att det är ett
fem år gammalt program, och ingen såg det då. Så det var ett ganska viktigt
program ärligt talat, även om det var väldigt tramsigt innehåll på sätt och
vis.
Vad handlade det om
då?
- Det handlade väl egentligen om allt som vi tyckte var
väsentligt; datagrafik, reggae, dykarkläder, John Smedley-tröjor... Det var
mycket soul, reggae, kläder, grafik, formgivning, mode, små hip hop-dansgrupper
i Tensta – det var en väldigt salig röra, men det var bara sånt som låg dem som
jobbade med det nära hjärtat.
- Sen så började jag göra Aftonbladet och så gjorde vi Ultra
samtidigt, och sen så började jag skriva för Slitz också. Gamla goda Slitz – ville bara påpeka det.
- Allting ramlade bara på, och så började jag med... eh, jag
vet inte, det var så mycket. Popitopp, som jag och Henrik Schyffert skulle göra
egentligen, men Schyffert kunde inte vara med förrän mot slutet, när han dök
upp och skrek och vrålade, så det fick jag göra själv med Johanna Westman. Det
var jätteroligt – det är fortfarande egentligen det roligaste jag har gjort.
Jag har varit involverad i de här Killinggrejerna på Berns och i TV-serier och
NileCity, men det finns några avsnitt av Popitopp som jag tycker – det är väl en
egopryl förmodligen – är f-n så mycket roligare än alla de där andra grejerna
tillsammans faktiskt. Som ett avsnitt där Doktor Alban är upphängd i taket
utklädd till pingvin och gör en väldigt seriös intervju, och faktiskt inte
begriper så mycket av varför han är där, men det är väldigt kul. Det var väldigt föraktfullt och ironiskt nånstans, men
fruktansvärt kul.
Fascinerande att ni
fick folk att ställa upp på sånt.
- Vi hade knep... VI hade ju fattat att vi först hade ett
väldigt dåligt rykte för att alla var sådär "åh nej, den där Lokko är med
och då skall han bara driva med oss", men efter ett tag så märkte de att
vi hade med artister alltifrån Orup till Popsicle, och Mauro Scocco och sådär
som man trots allt har en viss respekt för, som spelade med på våra villkor,
och det blev väldigt kul. Alla vann på det. Men sen var det en del artister som
absolut inte ville vara med. Och det visste vi. Peter LeMarc är ett bra exempel
på nån som det hade varit fruktansvärt
kul att få med. Så vi ringde upp Peter LeMarc och pratade in på hans
telefonsvarare: "Ja, vi vet ju att du egentligen inte alls är rätt artist
för ett program som Popitopp, för det här handlar väldigt mycket om att driva
med sig själv och att visa din självironiska sida och sådär, att driva med
schablonbilden av dig som artist Peter. Men vi tänkte att vi ringer ändå. Men
vi förstår om du inte vill." Klick. Fem minuter senare: "Hej, det är
Peter LeMarc." "Ja hej, vad kul att du ringer." "Du, skulle
inte jag ha humor?" "Nej, det var inte det, men du är ju väldigt
allvarlig och sådär." "Jag har visst humor. Jag vill jättegärna vara
med!" "Ja vad kul. Vi tänkte att du skulle klä ut dig till kalkon och
sjunga din nya singel. Vi har en jättefin stor dräkt i XL och så tänkte vi att
du skulle sjunga Det Finns Inget Bättre i kalkondräkt. Vad tror du om
det?" "Skitbra! När är det?" "Måndag klockan 9 på
SVT." "Ja, jag är där!" "Tack." Jag tror inte han
förstod förrän han hade spelat in det vad han gav sig in på. Så sen stod han
där, utklädd till kalkon och sjöng Det Finns Inget Bättre, och man kan läsa av
nånting i hans blick "vad f-n gör jag här?" Det var jättekul att
göra. Det var väldigt roligt. Och samtidigt som man gjorde såna här grejer så
hade vi möjlighet att få fram svenska mindre band som då inte var speciellt
kända, som t.ex. Eggstone, Bear Quartet och This Perfect Day. Det var en
principsak, liksom "vi kan inte sitta här och visa Tommy Ekman för att vi
får videos på det", så vi var tvungna att gå ut och leta upp band som Bear
Quartet, som var med där för över huvud taget första gången. Jag vet inte om
det ledde till nånting, men det var definitivt ett förändrat klimat på TV. Det
var roligt.
- Det var en jättelång parentes.
- Jag skrev i Aftonbladet massor, och det var jätteroligt.
Jag och Kjell Häglund delade på nån sorts popbevakning och hade varannan måndag
ett eget uppslag! Till skillnad från nu när alla popspalter i kvällspressen
blir mindre och mindre och skivrecensioner i kvällspressen oftast är på sådär
tre rader, that's it, vilket i och för sig beror på en del av skribenterna, men
framför allt beror det på att redaktörerna tror att ingen bryr sig. Jag tycker
det är sånt ohyggligt trams. Vi kunde
skriva om precis vad vi ville över ett helt uppslag – alltifrån recensioner om
skivor eller konserter eller skriva en krönika och listor och sådär. Man hade
en möjlighet att etablera en sorts kommunikation med en läsekrets, som faktiskt
visste exakt vad man stod för, vad man tyckte om och vad man kunde. Och det var
jätteroligt. Sen fick Kjell Häglund sparken för att de tyckte att han var ond
och elak. Och sen skrev jag ett tag till, och sen fick jag också sparken för
att jag var ond och elak. Och sen dess skriver jag i Svenska Dagbladet, vilket
är ännu roligare, för de vill egentligen inte att jag skall skriva om musik,
även om jag berör ämnet, utan där får jag kåsera fritt om vad jag vill, vilket
är jätteroligt. Och så Pop förstås, som vi startade för att Slitz... för att de
gjorde tidningen av andra anledningar än vad jag och några till tyckte att man
skulle ha för att göra en tidning helt enkelt. Att det var en enda lång
cykelsemester där man gick efter läsarundersökningar och räknade... det är som
Vecko-Revyn och alla såna där tidningar – de tjänar jättemycket pengar på dem och de uppfyller säkert en funktion, men
jag kan inte se hur de som gör Slitz och en del andra tidningar, om de tycker
att det är kul – gör de en tidning de själva vill läsa? Jag tror inte det. Det
känns inte som det i alla fall. I och för sig kan jag förstå hur män i
35-årsåldern vill göra postertidningar med Pamela Anderson, så nånstans har jag
en viss förståelse för det, men... ändå inte.
Koala Press då?
- Det är ett litet bokförlag. Jag är bara en marginell
person där. Den första boken är Jan Gradvalls samlade artiklar, och det är kul,
för den populärkulturella journalistik som förs på tidningen Pop och i dess
omgivning är väldigt underskattad. För antingen så skriver du för kultursidorna
eller så är du en medioker nöjesjournalist som liksom rapporterar Kikki
Danielsson-konserter. Det är de två alternativen som finns. Eller så gör du ett
väldigt väldigt smalt fanzine. Men väldigt få som har att göra med tidningen
Pop, och en del andra, vi har inte accepterat att det är så. Jag kan inte se
varför... Lotta Olssons poesi skulle vara mer kulturellt korrekt än The Prodigy
eller Oasis egentligen. Över huvud taget. Och varför man skulle ta det på
mindre allvar. Jag vill inte att man skall skriva om popmusik på kultursidorna,
för det är det värsta jag vet när kvällstidningarna gör det, när de analyserar
Morrisseys poesi och sånt där. De har gjort det, och det är fruktansvärt. Eller
så skalla de förklara Dr Dre och sånt där. Det är hemskt. Det är verkligen
hemskt. Men det finns nån sorts intressant balansgång där... jag tror att många
på Pop, och som kommer att dyka upp på Koala Press står lite utanför det där,
och vägrar vara med på de här gamla trista villkoren; att antingen är du
nöjesjournalist eller om du är "duktig" så kan du få komma in på
kultursidorna. Fuck it, tycker jag. Starta en egen tidning istället, om du har
idéer. Och det gör ju folk också. Och därför är kvällspressen i synnerhet, och
i viss mån även morgontidningarna så väldigt torftiga när det gäller att få
unga människor som kan läsa och som vill läsa att ta det naturliga steget från
att läsa skivrecensioner och konsertanmälningar och så vidare till att läsa om
t.ex. litteratur eller att över huvud taget läsa litteratur. Jag tror att tidningen
Pop får fler folk som är 16–17 att låna böcker på biblioteket eller att gå och
köpa en bok än Expressens samlade nummer sen 1982. Faktiskt. Nu vet inte jag om
det är deras intention, men nånstans så borde det ju faktiskt vara lite
folkbildningssyfte, det borde det ju vara. Att i alla fall entusiasmera, att
man faktiskt vill gå vidare och inte bara "wow, plattan fick 4 plus, den
vill jag ha!" – punkt slut liksom. Det behöver ju inte ta slut så enkelt.
Det var väldigt roligt att prata med Andres, för han har
åsikter om så mycket, och står för och engagerar sig i allt han säger och gör.
Han är oerhört trevlig och uppenbarligen mycket intelligent. Det räckte att
ställa en kort fråga och så utvecklade han allt till att täcka mycket mer än
man väntat sig. När jag skrev ut intervjun för hand blev den 30 A4-sidor, som
jag nu tvingas klämma ihop till bara några få.
Har du bred
musiksmak? Du har ju skrivit om lite allt möjligt.
- Jaa, den är bred, men den är också väldigt konsekvent. Jag
tycker att är det bra så är det bra, och det är ganska ointressant vad det är
för genre, förutom att det inte är korkad metal eller pseudointellektuell
amerikansk collegerock, för det står jag inte ut med. Jag gillar svart
amerikansk dansmusik oavsett om den är från 1951 eller 1995. Och engelsk pop
som skulle vilja vara svart amerikansk dansmusik. Det är egentligen det jag
tycker om. Vad som egentligen är kärnan till det hela är så enkelt att
"det här gillar jag!" Och så är det inte mer med det. Tror jag.
Vad är det som är så bra
med dig?
- You tell me! Jag vet inte, jag satt och tänkte på det
precis innan ni kom hit att det är egentligen otroligt absurt att ett fanzine
över huvud taget kommer på tanken att intervjua mig. Vad som är bra med mig...
oj oj oj...
Han fortsatte väldigt eftertänksamt: - Att jag är
fullkomligt ärlig, menar vartenda ord jag skriver och är befriad från allt vad
bevakningsansvar innebär. Vilket innebär att vill jag skriva om rap-B-sidor och
Saint Etienne-promos och att det tuffaste i hela världen är att gå ut och supa
med Paul Weller så gör jag det. Och många, framför allt journalistkolleger,
tycker det är jättefånigt och bara tramsigt och att det är självhävdelse hela
vägen. Att som jag definitivt gör – sätter mig själv i nån sorts centrum för
det jag skriver. Men jag tycker att alla andra utgångspunkter för att skriva om
musik är, inte helt och hållet, men en smula förkastliga därför att de är
oärliga – alla har väl någon gång, även om man kanske slutade med det vid 13
års ålder, vilket säkert många gjorde och blev "vuxna", så har väl
alla stått och lekt popstjärna framför spegeln, och velat träffa sina idoler
och alla såna där saker. Det är en naturlig del av det, jag förstår inte varför
det skulle ta slut bara för att man fyllt 25 eller som jag 27. Så att det hela
handlarbara om att vara fan. Faktiskt. Och att man som musikjournalist skulle
ta bort den biten av sig själv då har man glömt bort de ursprungliga skälen
till varför man började gilla popmusik över huvud taget. Tror jag. Därför är
jag bra.
Jag måste klämma in en liten kommentar här – när jag sitter
och skriver ut det här har jag nyss fått veta att två andra fanzines i sina
senaste nummer också skriver om Andres Lokko, och jag blev lite knäckt och
funderade på att dra ner den här artikeln till ett minimum, för att inte skriva
om samma saker som andra, men – när någon säger så bra saker som Andres Lokko
gör så... går det bara inte låta bli att lyssna. Andres sa att han tyckte
fanzines, åtminstone rent teoretiskt, startas för att de musikjournalister som
finns är "sopor och gamla farbröder som envisas med att skriva om Rod
Stewart och Marvin Gaye", och för att man vill skapa ett alternativ.
Visst, så är det till viss del, men man kan ju ändå ha förebilder. Andres Lokko
är definitivt en av mina. Därför blir den här artikeln lång ändå.
Känner du dig som den
27:e mest betydande personen i nöjessverige?
- Det där som Nöjesguiden skrev? Jag vet inte... nää, jag
känner mig inte speciellt viktig alls faktiskt. Jag och Schyffert satt och
pratade om den där listan, och vad som är sant med den är inte så mycket hur
viktig man är – däremot vad som stämmer med den där listan är att många av dem
som var med där, eller åtminstone tycker jag och Henrik det, så är det just det
att inom de ramarna som vi har valt, det vi jobbar med, så har vi en oerhörd
frihet att göra precis vad vi vill.
Och såpass mycket är säkert sant, att inom det som har att göra med
musikjournalistik och i viss mån med underhållning på TV där man drar en massa
dåliga Supergrass-skämt och en del annat, så – ja, då är jag... avundsvärd på
det viset att jag faktiskt säkert känner såpass mycket folk och har den
erfarenheten och kontakterna som krävs för att jag skall kunna lyfta på luren
och säga "det här vill jag göra" och jag tror att jag faktiskt kan
genomföra det om jag verkligen vill. Och det jag gör kommer kanske synas mer än
om en del andra gör det, för att jag har ett försprång för att jag har gjort en
massa grejer. Så inflytelserik... det låter som om man liksom är Loket eller
Bengt Westerberg. Jag tycker det är roligt på sätt och vis att se mig själv på
såna här listor, men samtidigt är det ganska irriterande. Men å andra sidan,
man kommer väl över nån sorts tröskel, vilket är ganska absurt när man jobbar
som journalist eller musikskribent, att man blir nån sorts – inte allmän
egendom, men man blir... man blir lite större själv än det man gör. Och det
känns inte alls bra. Utan då blir man nån sorts pseudokändis, vilket är otroligt tråkigt faktiskt. När man nämns
varannan eller var tredje vecka i Vecko-Revyn eller i Expressens fredagsbilaga
– jag blir vettskrämd varje gång jag är med i sådana sammanhang, när jag inte
själv kan styra över det över huvud taget. Man kan säkert undvika att hamna
där, men när man som jag jobbar och har nån sorts profil så är jag rädd för att
det är lite oundvikligt. Och då hamnar man på såna här listor. Så det är bara
att rycka å axlarna åt det, så länge man vet vad man pysslar med och gör sin
grej, så är det egentligen helt ointressant. Faktiskt. Om man börjar få nån sorts
"oj, nu är jag bred och folklig och etablerad, då måste jag börja skriva
om Eldkvarn, eller göra buskis med Ulf Brunnberg" – det är inte riktigt
det, det funkar ju inte så. Men det där är ett litet gissel. Att som skribent
över huvud taget bli intervjuad är väldigt konstigt.
Vem är den roligaste
kändis som du har intervjuat?
- När jag träffade Morrissey för några år sedan så var det
väldigt väldigt skojigt på alla sätt och vis. För han var jätteknepig att
intervjua, för han satt bara... det var som att lägga sig på en psykologsoffa,
så skulle han sitta och analysera allt man sa, och satt och sådär läkarmumlade
"yes, mm, mm, mm..." Det var ju väldigt schysst. Och så gjorde jag en
telefonare med Chuck D i Public Enemy en gång. Det var väldigt skojigt, vi hade
en 10-minutersintervju, och han började hålla ett... manifest. Jag fick inte
ställa några frågor, det lät som att han ställde sig upp på sitt kontor i New
York och höll ett långt brandtal om The Security of the first world och Fear of
a black planet, och höll ett långt föredrag. Jag hade en bandspelare på, och
det var bara att spela in, och "Thank you very much. Bye!" Väldigt
udda.
Är det nån som du
vill träffa som du inte träffat än?
Han svarade utan en sekunds tvekan: - Bob Dylan. Aretha
Franklin. Oj. Ja det är jättemånga som jag skulle vilja träffa och intervjua
givetvis. Men... de flesta av mina barndomsidoler som jag verkligen växte upp
med, som jag drömde om att träffa från det jag var 12, som Mick Jones i Clash
och Weller och Kevin Rowland, dem har jag träffat. Det är kirrat liksom. Kevin
Rowland intevjuade jag i London i vintras. Hon vill jag faktiskt inte intervjua
– han var läskig.
Vilken var den första
konsert du var på?
- The Clash, Eriksdalshallen 1980. Jag var
på Gröna Lund 1976 med min mamma, och så vet jag att Dr Feelgood spelade när vi
var där, det tyckte jag var humor. Och jag minns det fortfarande. Men det
första jag betalade för själv och gick på var Clash.
Vad är det bästa du
sett – om det går att svara på?
- Hmmm... Väldigt svårt. Det är sånt där man ändrar sig, man
skriver om sin egen konsertbesökarhistoria tror jag. En av de få konserter som
jag har på kassettband som jag har varit på som fortfarande är... hur tråkigt
och rockjournalistiskt det än låter, så är Bruce Springsteen and the E-Street
Band på Isstadion 1981 fortfarande en obeskrivlig konsert. Den sitter fast. Det
tror jag egentligen är ett väldigt ärligt svar. Och av någon anledning minns
jag en av Style Councils allra sista spelningar på Brixton Academy som också
sådär fullkomligt fantastisk. Jag
tillhör dem som alltid tyckte att Style Council var mycket bättre än The Jam.
En av de få.
Han tänkte en stund, och fortsatte: - Darlene Love i New
York förrförra julen. Darlene Love som var med i Crystals, hon gjorde en show
hela veckan före jul när jag råkade vara i New York och det var sådär... då
satt jag och grät. För det var bara så bra. Det var väldigt sådär fånigt och
sentimentalt, det lät verkligen som om det var 1964, och hon sjöng hur bra som
helst, och sjöng låtar från när hon var med i The Blossoms, deras samlade
singlar, och The Crystals största hits. Jag klarar inte av sånt, det var som
att se Sleepless in Seattle för första gången, fast på riktigt, eller
Casablanca eller nåt. Det är där uppe nånstans, fast mer for sentimental
reasons.
Du skrev en gång i
Ultra att rocken är död. Har den återupplivats?
- Den har återerövrats, det är nånting helt annat. Jag har
säkert skrivit det, för i början när jag skrev i Aftonbladet framför allt, så
var rock'n'roll ett oerhört
skällsord. Alltså verkligen. För då var jag mods på riktigt och gillade bara ny techno och ny rap och ett och
annat engelskt popband som hade schyssta tröjor. Då hade jag verkligen den här
totala modsfilosofin som helt enkelt går ut på att det enda som är bra är ny
dansmusik som bara går att köpa på import. Nästan. Och då var det en
självklarhet – det var ett ställningstagande emot alla som skrev om musik just
då, där de flesta var såpass mycket äldre att de bara gillade John Hiatt och
Bruce Springsteen – jag kunde sitta hemma och lyssna på Bruce Springsteen, om
jag ville det, men det fanns inga som helst skäl i hela världen att skriva om
det. Därför att då skulle inte jag ha uppfyllt någon som helst funktion – i och
med att jag tyckte om Bruce Springsteen precis lika mycket som jag då gillade
808 State, så skrev jag om det istället. Inte som nån sorts karriärdrag på nåt
vis, det var mer bara en självklarhet, för jag var irriterad över att ingen
skrev om det. Och då drar man saker till sin yttersta spets, och dödförklarar
givetvis rocken. Och den var väldigt död just då, på alla sätt och vis så var rock 1989-1990 obeskrivligt tråkigt. Faktiskt. Så det är klart att den var död då
– jajamensan! (så såg han väldigt nöjd ut.)
När vi kom till muppfrågan, så kom vi på att Andres redan svarat på den, när han var med på "favoritmuppsidan" i Fozzie nr 1, så det ville han inte svara på igen, men däremot så berättade han att han har drömt om Jim Henson (Mupparnas skapare). Minsann. Till sist fick vi se ett avsnitt av Tempo, där Andres stående mot en klargul bakgrund inledde med bl.a. följande ord: "Sveriges och svensk televisions kanske mest välfriserade programledare heter Andres Lokko, och det är jag."
Sveriges numera kanske mest välfriserade musikskribent har
talat.
/Sara
Martin tog över:
Dags att sätta även
Andres på prov i musikkunskap:
1. Lou Reed: Crazy
Feeling
(20 s) - Du du dum... Det låter som Creedence.
(34 s - sången har börjat) - Ha ha! Ja det är Lou! Fast jag
vet inte vad det är för låt. Jag har aldrig gillat Lou Reeds röst faktiskt.
Fast då slipper jag ha dåligt samvete, för jag har aldrig gillat Lou Reeds
soloskivor.
2. New York Dolls:
Personality Crisis
(3 s) - Det är New York Dolls! Personality Crisis. Jättebra!
Dolls svängde alltid mycket mer än... Lou.
3. Another Sunny Day:
Horse-riding
(29 s) - Det lät mjäkigt. (39 s) - Ingen aning över huvud
taget.
Snällpoppigt.
- Men då är det Sarah Records. Jag har inte en enda skiva
från Sarah Records, det är sånt som fanzineskribenter gillar... You got me
there, jag är helt lost på genren.
4. Simon &
Garfunkel: A Hazy Shade of Winter
(3 s) - Oj. (5 s) - A... A Hazy Shade of Winter. Och då är
det med Simon & Garfunkel. Det är bättre. Paul Simon är ett underskattat
geni i popkretsar.
5. Prince Buster:
Train to Girlstown
(3 s) - Oj. (10 s) - The Night Train. Nä. (33 s) - Om inte
annat så kan jag placera det geografiskt och tidsmässigt. (50 s) - Skatalites,
Prince Buster, Desmond Decker, jag vet faktiskt inte.
Det var Prince
Buster.
- Ja, det kändes som Prince.
6. Beautiful South:
Worthless Lie
(19 s) - Det låter som dålig Style Council och det är aldrig
fel. (39 s - sången har börjat) - Det är Beautiful South. Men vad det är för
låt vet jag inte. Jag har problem med dem; de är för roliga eller nåt. Jag
gillade Housemartins för de var så oerhört politiska och lyckades komma undan
med det på ett väldigt väldigt bra sätt, men Beautiful South... nää... nää...
De är för mjäkiga.
7. Figgs: Favourite
Shirt
(9 s) - Det här är bekant i alla fall. (26 s och hårda
huvudskakningar) - Ingen aning!
Figgs.
- Jag känner till dem, men har aldrig hört dem. Det är nåt
amerikanskt? Ja men det skall jag
inte känna till. Det här har jag inte tid med. Visst, det är energi, men jag
tycker det är tråkigt. Amerikanska band som vill komma från London...
8. The Bear Quartet:
It Only Takes A Flashlight To Create A Monster
(20 s) - Lite lite svart musik hittills utom Prince Buster.
(30 s) - Men nu är det indie igen!
Du har pratat om dem
idag.
- Har jag? (45 s) - Bear Quartet?! Är det här Bear Quartet?!
... Nä, det är ingenting jag går ut och köper, men ganska trevligt.
Lite snuttigare nu.
- Ja, det kanske är att föredra; den där första plattan var
så obeskrivligt taggig. Jag är oerhört dålig på svensk indie. Jag skulle vilja
vara inne på det, men jag tycker Addis Black Widow är bättre.
9. Ronnie Lane:
Kuschty Rye
(27 s) - Det här är väldigt bra! (50 s) - Jag har ingen
aning, men det är väldigt bra.
Han har varit med i
Small Faces.
- Är det Ronnie Lane? Jättebra! Jag har inga av hans
soloplattor, men jag borde tagit det på rösten. Det är en miss. Första stora
missen tycker jag.
10. The Beatles: Bad
Boy
(11 s) - Det... det är Beatles förstås. Och det är Lennon.
F-n vad bra han sjunger! Toppen helt enkelt. Lennon är nog en av de fyra bästa
vita sångarna genom världshistorien. Toppen. Den där har jag lyssnat på sen
1975, hi hi. Men det var väldigt länge sen jag hörde den.
11. Staple Singers: I
Want to Thank You
(15 s) - Är det Gladys eller Mavis? Det är Mavis. Nej, det
är Staple Singers. Här känner man i alla fall igen rösterna, hon kan ju sjunga.
Mavis, Mavis, goddess. Mavid och Gladys Knight är nog mina absoluta
favoritsångerskor någonsin. De spöar Aretha båda två.
12. Kirsty MacColl:
Closer to God?
(13 s) - Kirsty MacColl. Också en bra röst, väldigt
personlig. Kirsty räddar nästan allt med sin röst. Fast jag vet inte vad det är
för låt.
Det är en
singelbaksida.
- Ha ha! Allright, då förstår jag varför jag inte visste vad
det var för låt.
13. United Future
Organization: Poetry And All That Jazz
(10 s) - Oj. Oj, nu är det nåt sånt där häftigt. (56 s) -
Nä, jag har ingen aning vad det är.
Japanskt. Med en
fransman som sjunger.
- Tack för den!
United Future
Organization.
- Jahaa, okej. Deras plattor tycker jag är ganska bra, men
jag känner inte igen det.
14. Blue: Hearts
(20 s) - Herregud, det låter som Skids, men jag tror inte
det är Skids. (28 s) - Nu låter det inte som Skids längre. Ingen aning, men jag
gillar det.
Blue är det.
- Det är Blue? De enda Blue jag känner till är de här (han
visade en skiva med en karl som hängde i krokar genom bröstvårtorna), de ligger
på Sabres of Paradise-etiketten, de är mina Blue och Terry har de där Blue. Men
det är lät bra. Jag har hört mycket gott om dem, och det lät faktiskt bra.
15. King Missile:
Sink
(1 min) - Nä, jag har absolut ingen aning över huvud taget.
King Missile,
konstigt amerikanskt.
- King Missile. Jag tror Schyffert gillar King Missile.
16. Cloudberry Jam:
This & That
(25 s) - Nä.
Svenskt.
- Ja, jag förstår det. Ingen aning igen.
Cloudberry Jam.
- Cloudberry Jam?! De har en jättesöt sångerska, dem gillar jag – av rent chauvinistiska skäl.
De spelade när jag var i Uppsala förra året, och det tyckte jag var riktigt
bra. Dem gillar jag.
Nu är det slut.
- Jag kunde alla låtar som är inspelade före år 1972, ha ha.
Och då var jag knappt född. Tragiskt. Men sån är jag. Det var roligt. Blue och
Cloudberry Jam lät jättebra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar