Fortsättning från del 1:
Snart är vi framme och möts i dörren av Timos fru Lina och den irländska varghundvalpen Haggis. En knappt årsgammal valp som redan når mig upp till höfterna och med lätthet kan nosa mig i ansiktet, och ännu större ska han bli.
Snart är vi framme och möts i dörren av Timos fru Lina och den irländska varghundvalpen Haggis. En knappt årsgammal valp som redan når mig upp till höfterna och med lätthet kan nosa mig i ansiktet, och ännu större ska han bli.
Vi går in i köket, och Timo och Lina sätter igång
att laga lunch. Det är en vegetarisk indisk rätt som ska bli till i det luftiga
köket med vitt kakel och djupgröna skåpsluckor. Jag har också blivit lovad att
få provsmaka en hemgjord ginger ale – bryggning har varit ett stort intresse
för Timo de senaste åren, utöver matlagning som han alltid har älskat.
Medan han sköljer, hackar och fräser grönsaker och
mortlar kryddor fortsätter vi prata om albumet. Klassisk musik ljuder ur
högtalarna även hemma, och som vanligt väger Timo sina ord noga, tänker medan
han pratar och kommer på nya infallsvinklar längs vägen.
Jag säger kampen åt alla! Även om jag vet att dom flesta är dumma i huvet.
(Kampen och härligheten)
Om jag säger M.I.A. och "Kampen och Härligheten",
vad säger du då?
- Då säger jag att det stämmer.
De fyra smällarna som hörs efter varje gång han
sjunger "Kampen åt alla!" och "Makten åt alla!" i låten är
faktiskt riktiga pistolskott, precis som i M.I.A:s gamla hit "Paper
Planes". Lyssnar man riktigt noga hör man hur hylsorna klingar när de
faller till golvet strax efter.
Detaljrikedomen i låtarna på skivan kan man kanske tillskriva
många orsaker, men några av de viktigaste är dels sättet som Timo och
producenten Hans alltid jobbar tillsammans, dels omständigheterna när de
spelade in. Jag intervjuade Hans några veckor senare, och han sa att i modern
musik blir produktionerna alltför ofta "in your face":
- Det gör att det inte blir så mycket djup, inte så
många subtila detaljer man upptäcker efter hand och som verkligen kan hjälpa en
låt och text framåt, utan att de kanske alltid hörs. Allt är platt, distat, fräckt
och hellre coola konstiga sångeffekter än bra sång med bra text.
Dessutom hade Timo avslutat det mångåriga
samarbetet med sitt skivbolag och hade ingen yttre press på sig för när albumet
skulle vara klart. Brytningen med skivbolaget sjunger han om i låten
"Olyckskorpar", och när jag såg honom live senast sa han i
presentationen av låten att han fick sparken för att han var för gammal. Nu,
hemma i köket, säger han:
- Att göra sig av med stockholmsbolagen, först
förlaget och sen skivbolaget, var något av det största och mest befriande jag
har varit med om. Och ibland så säger jag att det var jag som gjorde slut helt
och hållet och ibland så säger jag att de gjorde sig av med mig, beroende på
situationen och vad jag vill... vad jag vill vinna.
Lina skrattar hjärtligt: - Ja, men de gjorde ju
slut. Så var det ju.
Timo: - Ja.
Lina: - Det var ju skitjobbigt, men sen så blev det
väldigt bra! Såna saker blir ju ofta väldigt bra – det är en kris att nån gör
slut med en, inte vet vad de ska ha en till längre. Och då får man hitta sig
själv. Varför säger du inte såna saker istället Timo, när du gör intervjuer?
Hahaha!
Timo: - För att det gör för ont. Det är otroligt
svårt att erkänna att någon har gjort slut med en. Det fanns inte på kartan att
jag skulle säga så i en intervju, det är första gången jag närmar mig det över
huvud taget. Förutom live då. Och jag kommer inte närmare sanningen än vad jag
gör i mina låtar.
Tack ska du ha för alla dessa år. Det som du har slitit för finns nu i vår katalog.
(Olyckskorpar)
Nu driver Timo, Lina och Hans istället det egna
bolaget Knivinspelningar. Och när skivan skulle spelas in kände Timo en ny
frihet:
- Jag har aldrig någonsin känt i närheten av den
konstnärliga friheten som jag har haft på den här skivan. Det kändes som att allt var tillåtet.
- Friheten att kunna testa allt, och friheten att
kunna ta tillbaka allt – innan, om man hade jobbat tillräckligt mycket med en
grej så har man inte kunnat ta bort det sen, för att det har lagts ner så
mycket, men här kunde jag och Hans jobba med en idé i fem heldagar, och sen
bara komma fram till "nej, det här var inte bra, vi tar bort det!"
och gå tillbaka, och ändå ha känslan av att man har kommit nånvart för att man
har lärt sig nånting. Fantastisk skiva att göra för känslan av att vara
konstnär och att vara fri.
Hans utvecklade:
- Vi hade en friare tidsram, vi jobbade tills skivan
var klar. Så som vi har jobbat tidigare, eller som jag har jobbat med andra
artister, så har man gjort grunder till låtarna och så ska man börja med
pålägg. Då är det lätt att man gör alla akustiska gitarrer samtidigt på alla
låtar, för att man har den mikrofonen uppe. Eller att man gör all tamburin
samtidigt på alla låtar för att det blir mest effektivt och går snabbast.
Risken är att man gör samma form på fler låtar. Men med den här skivan så
jobbade vi med en låt i taget. Vi jobbade fram tills vi kände att "nu är
den här klar", och sen lade vi den i påsen. Och sen kunde man gå tillbaka två månader senare och känna
att "det här känns skitbra, men
det där synthljudet är ju inte rätt" eller "här behövs det mer
kör" eller vad det kan vara. Vilket gjorde att alla låtarna blev sina
egna, fick sin egen tid och fick det de behövde själva. Då kunde vi också få
lite distans fast vi var inne i projektet – den distansen får man ju aldrig
annars förrän efteråt, när det är släppt och klart.
Hans
Timo
säger om samma sak:
- Om
man gör som man vill men ändå har kvar en arbetsdisciplin och en arbetsmoral,
då blir det kreativa så mycket bättre. Det är bara att titta på helheten på den
här skivan. Jag har gjort nedslag under hela min karriär som har varit
fantastiska, men jag har också gjort mycket skit. Och det finns inte någonting
i närheten av skit på den här skivan, hela skivan har så otroligt mycket högre
kvalitet än någonting som jag har gjort innan. Och det är för att vi är fria
och gör det på vårt sätt. Och tar oss tid till... att ta oss tid.
Grunderna till skivan, gitarr, bas och trummor, är
inspelade i den klassiska studion RAK i London, där artister som The Cure och
Depeche Mode har spelat in. När Timo jobbade med demos av låtarna hittade han
en råare, punkigare ton som de fick fram som en trio vid inspelningarna: Timo,
trummisen Patrik Herrström och nye basisten Viktor Turegård.
Hans kommenterade:
- Det blir ju speciellt när man åker iväg på det
där sättet och lever tillsammans. Även om vi bara var i den studion i tre dagar
och jobbade med låtarna – men bara det att man bor ihop och käkar ihop, det gör
nånting för vibben. Det var kul att göra, och värt, tror jag alla känner.
Sång, övriga pålägg, mixning och mastring gjordes
sedan i Hans studio i Svenska Grammofonstudion. Hans berättade att han de
senaste åren köpt fler synthar till sin studio, vilket skapade lite andra
förutsättningar för inspelningen:
- Man har ju de instrument man har att tillgå. När
vi jobbade med nya skivan började vi med att: vi har en låt och ska göra ett
pålägg, och då funderade vi "okej, vad är det för typ av ljud vi vill
ha?" Och då kunde Timo ta fram en referens med en låt som han gillar,
eller "det här ljudet tycker jag skulle passa", och då kunde jag från
mitt håll fundera och känna att "då är det nog den här synthen vi ska
använda" och så gjorde man det ljudet. Istället för att sitta och börja åt
andra hållet och ta en synth och gå igenom alla pre-sets och hitta något som
typ passar, fast det kanske egentligen inte är hundraprocentigt, men man tar
det för att det är... jamen återigen, det ska vara lite mer effektivt eller man
ska liksom komma framåt. Vi hade en större palett med ljud.
Han sammanfattade: - Jag tycker att den nya skivan
är jättebra. Både produktion och hur det blev i slutändan, och hela processen
med sound och allting.
Timo och Patrik
Tillbaka till "Kampen och Härligheten". I
refrängen sjunger Timo att "alla är dumma i huvudet", och jag säger
att det väl är något som de flesta tänkt vid något tillfälle, men inte vågar
säga rakt ut.
- Näe... Ja. Såhär är det ju: när man kommer på en
sanning och uttalar den, då kan den sanningen bli väldigt väldigt stor för en
själv. I perioder nu när jag har jobbat med den här skivan så har det där att
folk är dumma i huvudet blivit något som jag ser hela tiden. Och det har varit
lite väl påträngande för mig. Det har nästan blivit lite krisartat, att jag har
blivit rädd för att jag har upplevt att människan är så oerhört, oerhört
korkad. Och liksom inte sett att människan på många sätt är fantastisk också.
Det har varit en tid för mig nu som har varit ganska så... vad heter det, när
man inte gillar människan? Misantropisk. Men det börjar ge sig lite nu.
För att du börjar återfå hoppet, eller för att du
ger upp mer och mer?
- Gav upp, det gjorde jag för ett tag sen, och det
var ganska skönt, det gjorde att jag kunde tycka om människan lite igen. Och nu
så har jag börjat hitta kärleken till människan igen, och den är så otroligt
viktig för mig. Men den nya kärleken är uppkommen ur en uppgivenhet, att jag
har gett upp hoppet.
Lite förlåtelse på nåt sätt? Vi är dumma i huvudet,
men det får vara så då?
- Ja precis, att man slappnar av lite, vi är dumma
i huvet och har alltid varit dumma i huvet. Liksom, människan är ju fantastisk
på jättemånga sätt, men det största... problemet, om man nu vill kalla det för det,
är ju att vi hyser så stor tilltro till oss själva – det är där vi går bet
liksom. Om människan skulle slappna av och se sin egen svaghet och sin egen
dumhet så skulle vi må väldigt mycket bättre som art, och behandla den här
världen på ett väldigt mycket bättre sätt, tror jag också. Men det är svårt att se det där när vi gör så
otroligt fantastiska upptäckter hela tiden, och framsteg, teknologiska
framsteg.
Han ler: - De där idiotierna som folk håller på
med, de betyder ingenting i det stora hela. Det blir som det blir. Det står
inte i någons makt att förändra, i det stora hela. Vi är en så otroligt
obetydlig del av alltet. Vad jag skulle vilja är att vi insåg det och slappnade
av lite, för jag tror inte att den här hetsen att tillrättavisa folk ger
någonting. Visst, folkrörelser har ändrat jättemycket till det bättre, men det
har också ändrat jättemycket av ondo. Tänk om man hade skitit i alltihopa
istället och bara slappnat av lite?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar