fredag 28 september 2012

Bortglömda texter 5: 21/3-2007

Hittade några gamla texter från när jag jobbade på Musicbrigade och vi hade nån sorts personaltips-blogg. Återanvänder dem här!

Musikalisk utveckling

Igår tittade jag på en repris av Musikbyrån på SVT, där de intervjuade en musikvideoregissör som just höll på att spela in en video till den ganska hypade artisten Juvelen. Efter en stund kom Juvelen själv för att bli intervjuad av min gamle bekant Magnus Broni (när jag lärde känna honom var det 1995, han hette Bengtsson i efternamn, kallades Bengan och var entusiastisk manager åt ett väldigt bra skövdeband som hette Smash Hit Wonders). Vid något tillfälle har jag kollat upp Juvelen på nätet, och lade märke till att han var rätt snygg på pressbilderna, så när han klev fram i bild var det första som slog mig att han var väldigt mycket kortare än han såg ut på bild. Det är visserligen ett extremt vanligt förekommande fenomen i musikbranschen; nästan alla är väldigt mycket kortare än man tror. Utom Snow Patrol och Willowtree. Sen ploppade det upp en namnskylt, där det stod "Jonas Pettersson, Juvelen". Då slog det mig: Juvelen är ju den där lille söte minikillen från Pineforest Crunch!! I min lilla värld var detta vansinnigt roligt, för: Pineforest Crunch var inte ett band man tog på allvar i indiekretsar, och att nu lille Jonas gått vidare och blivit en hypad och cool artist tyckte jag var nästan komiskt.
Jag ska förklara vad det var med Pineforest Crunch - det här är inte något jag är stolt över, särskilt som jag de senaste åren träffat sångerskan Åsa i jobbsammanhang och gillar henne, men vad är bloggar till för om inte för att vara ärlig? (eller vad vet jag, folk kanske ljuger sig blåa i bloggar, men inte jag)
1996 fick Pineforest Crunch en jättehit med "Cup Noodle Song". 1996 var indie väldigt hett i Sverige, och PC sågs som ett indieband. Problemet var bara att de låg på storbolag (det gjorde även band som Popsicle och Kent, men alla dessa sågs ändå som indieband i den här vågen), och lyckades, tillsammans med stockholmsbandet Naked, att få med sin hit på "Absolute Music 21". Det var inte okej. Folk i mina kretsar, inklusive jag, retade oss till vansinne på PC; vi såg dem som pretentiösa musikhögskoleelever som var för duktiga på att spela, de hade bara en enda bra låt ("Cup Noodle Song"), de såg fåniga ut, Åsa tyckte att hon var så sabla snygg, men i själva verket luktade hon illa, och vem var egentligen den där pyttelilla killen som alltid studsade upp och ner på scen?!
Tjaa, den där lille studsande killen kallar sig numera Juvelen, och gör ganska så bra och creddig musik. Så kan det gå.



Inga kommentarer: