torsdag 21 juni 2018

Saint Etienne – från Fozzie 7, december 1996

Pete pratar på popfestival

En intervju med Pete Wiggs:
Från början var det meningen att jag skulle göra en intevju med både Pete och Bob i Saint Etienne. Det enda lilla kruxet var att denna intervju skulle göras på Lollipopfestivalen och ingen tid var bestämd, eftersom ingen visste när konserterna man ville se slutade. När jag träffade Pete var Bob försvunnen, när jag så småningom hittade Bob bar Pete totalt försvunnen, när jag senare sprang på Pete var Bob förstås borta... Så där höll det på ett tag tills jag gav upp och knatade iväg med bara Pete för att göra en intervju. Vi försökte hitta ett ställe som var någorlunda tyst, men alla som varit på popfestival vet att det är hart när omöjligt. Så även i detta hänseende var jag tvungen att ge upp, och hoppas på att min intervjubandspelare skulle koncentrera sig på det som kom ur Petes mun och inte så mycket på vad som hände runt omkring oss. Pete lovade att försöka prata högt, eftersom han har en ganska låg röst. Han började med att berätta om bandets bakgrund:
- Man kan väl säga att vi, jag och Bob, började i slutet av 1990. Vi bestämde oss inte egentligen för att bilda ett band, utan vi bestämde bara att vi skulle gå in i en studio och spela lite och kolla vad som kunde hända. Det var då vi gjorde Only Love Can Break Your Heart, en sorts coverversion av en Neil Young-låt. Då hade vi en annan sångerska än nu, en tjej som heter Moira Lambert. Så vi bara pysslade lite, och det funkade jättebra. Vi spelade upp den för Jeff Barrett, som Bob kände, som var en record-promotor, och i största allmänhet en person vars omdöme man kan lita på. Vi spelade alltså upp den för honom, och han berättade att han just tänkte starta ett skivbolag. Så vi fick liksom gå en enkel väg, hi hi. Det var så vi hamnade på Heavenly. Sen började vi spela in första albumet med en gång, lite då och då, för jag jobbade fortfarande, men det slutade jag med efter ett tag. Skivan kom i alla fall ut -91.
Var det den första skivan på Heavenly?
- Nej, det kom faktiskt en före - jag kommer inte ihåg namnet på gruppen nu... Det var en väldigt konstig skiva faktiskt, den var inte särskilt bra. Ha ha! In my opinion. Vår skiva var i alla fall en av de första. Och vi har varit kvar på Heavenly sedan dess. Vi har ett ganska konstigt skivkontrakt; vi ligger på Heavenly, men det går på något vis genom Creation samtidigt. Och i olika länder går det genom olika personer. Lite förvirrande.
Det är många som tycker mycket om Heavenly - vad är det som är så bra med just det bolaget?
- En av de bästa sakerna med det är klubben, The Social, den är verkligen bra. Där spelas alla möjliga sorters musik - det var klubben som förde fram The Chemical Brothers, trots att de inte är signade till Heavenly, så var det de som gjorde så att de blev stora. Heavenly har en liksom laid back-attityd till musik... När jag och Bob började göra musik var det i början av 90-talet, när dansmusik och rock och allt började mixas ihop. Jag gillar det, att man kan blanda olika stilar, och det är likadant med skivbolaget egentligen, de har alla möjliga sorters band, man kan aldrig veta vad de kommer signa nästa gång.
Vad gillar du för musik?
- Eh... eftersom jag DJ:ar mycket har jag mest koncentrerat mig på 60- och 70-talssoul och sånt. Det gillar jag verkligen. Men annars... jag vet inte, det varierar kraftigt.
Gillar du några av de s.k. britpopbanden?

- Jodå, jag gillar Blur, de har gjort många bra låtar. De kan vara lite wanky bara... Jag är inte så förtjust i sånt som Super Furry Animals - de är en sorts band som bara är i vägen. Och Oasis är inte särskilt bra. Det blir alltid så, men det är väl inte bara dåligt. Det är verkligen goda tider för musik för tillfället: folk köper skivor, ungdomar spenderar verkligen pengar på skivor. Det är bra.
När kommer er nästa skiva?
- Vi skall börja spela in ett "riktigt album" antagligen i februari nästa år. Vi skall faktiskt förhoppningsvis spela i det i Tambourine Studios. Det är i alla fall planen. Vi gillar deras sound De har gjort många skivor som är jättebra. Vi vill göra någonting som är... har många instrument, men ändå ha kvar Saint Etienne-soundet. Vi vill spendera lång tid, well, lägga ner mycket tanke på det. Inte för att vi vanligtvis inte gör det, ha ha. Men vi har inte gjort en skiva på länge, och vi har en massa idéer. Tiger Bay kom ju -94, så när den nya kommer ut kommer det ha gått tre år. Skandalöst, det är som Primal Scream. Ha ha.
Vad har ni gjort sedan senaste skivan då?
- Vi har DJ:at mycket och så, vi har hållit oss sysselsatta. Vi har även skrivit en del till andra projekt och så, och så har vi startat en egen label, genom EMI, som heter EMI-discs, så det har också tagit en del tid. Vi har signat ett band som heter Kenickie.

Jag har hört talas om att ni funderade på att kalla ett hobbyprojekt Stockholm?
- Ja, vi började med ett projekt, men det funkade inte riktigt som vi ville, så vi lade av, hellre än att ge ut något vi inte var riktigt nöjda med. Vi gjorde en låt, men den lät inte som den gjorde i våra huvuden. Men, jo, Stockholm är ett bra namn.
Tycker du om Stockholm som stad?
- Ja, jag har varit här ett par gånger nu. Folk är väldigt trevliga, det är alltid jätteroligt att komma hit. Vi är ganska populära i Sverige, antar jag, jämfört med andra europeiska länder. Det är väldigt trevligt. För ingen annan vet vilka vi är, ha ha ha.
Hur kommer det sig att ni använder namnet Saint Etienne när ni DJ:ar och så - när Sarah inte är med?
- Vanligtvis gör vi inte det. Det är de som annonserar evenemangen som skriver det. Vi brukar skriva att det är Pete och Bob som skall DJ:a. Det leder till en del förvirring när de ändrar det. Vi kommer dit och ser affischerna, och då är det för sent att ändra, vilket är synd, för folk blir ofta besvikna. Primal Scream har The Scream Team, och de kommer liksom undan med det eftersom de har ett annat namn när de DJ:ar, vi kanske också skulle göra så.
Varför heter ni Saint Etienne?
- Ehm. Well, det är efter en fransk fotbollsklubb. Men det är inte så att vi är speciellt stora supporters, vi gillar bara hur namnet låter, och det ser bra ut i skrift.
Finns det ett helgon som heter Etienne?
- Ja. Han är skyddshelgon för lost causes. Det är bra. Och han blev tydligen stenad till döds. Det är allt vi vet om honom. Och Etienne är Steven på engelska, så han heter Steven.
Hur stora är Saint Etienne egentligen? Säljer ni mycket skivor?
- Ahm... nej, det är konstigt, eftersom vi får rätt mycket press, eller vi blir nämnda ganska ofta och så, men... I England säljer vi ungefär 60-70 000, och det är inte så mycket... det är okej, det är inte dåligt eller så, men... Vi säljer inte så mycket i Amerika, lite mer i Japan, men inte jättemycket, inte så mycket som vi skulle vilja, ha ha.
En tidning skrev att ni väckte upp en person ur koma när ni sjöng He's on the Phone för henne...
- Ja, hi hi hi, det är helt påhittat av en engelsk tidning, Time Out. De nämnde det och det spreds...
Men varför hitta på något sånt?
- Jag vet inte, för att ha något att skriva om. Det finns absolut ingen sanning i det, men det är faktiskt riktigt roligt, ha ha!
Det är ju i alla fall ett bra rykte att ha om sig.
- Ja, jag kanske skulle låtit det vara en hemlighet...
Sarah håller ju på med ett soloprojekt - kommer hon vara kvar i bandet ändå?
- Jadå. Det är inte som att vi är otrogna eller så. Det är bara så att vi aldrig låter henne skriva så mycket låtar, så det är bara rättvist att hon gör det här, ha ha ha. Hon vill göra låtar, och ibland så vill hon göra saker lite annorlunda mot vad vi gör, så...
Vilken fråga skulle du helst vilja svara på?
- Vilken fråga jag skulle vilja svara på? Ha ha! "Vill du ha en drink?" Ha ha ha!
Vilken är din favoritmupp?
- Gonzo. Skulle du ta Fozzie? Jo, så klart. Jag gillar Fozzie med.

/Sara

Red. 2018: Denna artikel publicerades på bloggen 5 oktober 2009, men jag flyttade nu fram den för att hänga ihop med övriga Fozzie 7-artiklar.

Inga kommentarer: