måndag 18 juni 2018

Small (23) - från Fozzie 6, 1996

Från Fozzie 6, juni 1996:

Mike: sång, gitarr
Dave: sång, gitarr
Matt: bas
Chuck: trummor

Mark: roadie


foto: Pop-SaraSmall är ett av alla bra band från Chapel Hill, North Carolina, USA. De spelade på Kalmar nation i december -95, och jag fick en pratstund med dess osedvanligt trevliga och pratglada medlemmar. När vi pratade om Chapel Hill fick jag en känsla av att man kan göra en jämförelse mellan den staden och Umeå. Umeå kan man nog säga är Sveriges mesta popstad med framför allt mest inavel mellan banden. I Chapel Hill, som är en relativt liten stad, finns det en hög koncentration av band, och musikerna hoppar glatt mellan banden och startar nya band till höger och vänster.
Till exempel har Eric i Archers of Loaf spelat i Small, och när något band i stan behöver en trummis brukar de fråga Smalls trummis Chuck. Han har varit med i ett antal band. Stan lider tydligen brist på trummisar, så Small tipsade svenska trummisar som är trötta på Sverige att flytta till Chapel Hill.
Eftersom nu Chapel Hill fått såpass gott musikrykte finns det band som flyttat dit också, för att kunna "rida på vågen".
Låt oss se tillbaka på Smalls bakgrund: de har spelat tillsammans i fyra år, och ett tag under namnet Small 23. Anledningen till detta är ungefär samma som ligger bakom att Dinosaur Jr inte bara heter Dinosaur, som de gjorde från början, och att Ludox inte bara heter Ludo: det fanns ett annat band som hette Small, som haft namnet lite längre. Så när de hotade med stämning, och helt ohumoristiskt vägrade gå med på "vårt" Smalls utmaning om thumb-wrestling om rätten till namnet, så lade Small till 23. Varför det blev just 23 och inte t.ex. Boober Small som de annars hade på förslag har de ingen direkt förklaring till. Men för ungefär två år sedan fick de höra att det andra Small hade bytt namn, så de ringde upp dem och frågade om de nu fick ta bort 23 igen, och det gick bra. Sådana här namnkrockar, som naturligt nog uppkommer ganska ofta i det stora landet i väster, kan ge upphov till incidenter som en som Dave berättade om:
- En gång när vi spelade i Seattle kom en kille fram till mig precis innan vi skulle upp på scen och sa: "Du är med i Small va?" "Ja, det är jag." "Var är Jack?" eller vad det nu var han hette, sångaren i det andra Small, och jag sa: "Det finns ingen Jack här, men en Mike... han sjunger." "Nej nej, var är Jack?" och jag förklarade för honom att vi var Small från North Carolina och det andra Small finns inte ens längre, de har ett annat namn, och han sa: "Verkligen? Åh vad synd. Men okej, jag stannar och kollar på er ändå." Och så gick han och Mike kom och jag berättade vad som hänt, och då hörde jag killen skrika från andra sidan rummet: "Det är inte det riktiga Small!!! Det är inte det riktiga Small!!!" Men i slutet av kvällen så kom han fram till mig och sa att han tyckte vi var jättebra.
Mike: - Ja, det var coolt. Och anti-gravitationsstolen! Det stället skaffade en sån när Alice Doughnut spelade där, för de sa att de ville ha en. Bara på skämt, men vad killen på klubben gjorde var att han hängde en stol i fjädrar från taket i en skrubb, och där kunde man sitta och det kändes som att man bara flöt omkring. Det var härligt. Det är lite kul, de har blivit tvungna att sätta upp en skylt där det står att man bara får sitta en person i taget, för folk har velat ta med sig en tjej i den och sådär...
- Anti-gravitations-sexstol.
Dave: - I Amerika, på sina riders, alltså lista över saker man vill ha backstage, brukar band hitta på roliga saker och sätta dit en massa skräp bara för att se vad klubben kommer göra.
Chuck: - Vi har bett om rena strumpor.
Mark: - På vår rider står det att vi ska ha ett säkert ställe att förvara utrustningen, och på ett ställe i Oklahoma hyrde de en stor svart kille på ungefär 130 kg med en pistol för att vakta grejerna! Det kom 12 pers på spelningen, och han hade ett stort axelhölster och pistol för att vakta...
Dave: - Inte bara det, han rökte hasch också.
Mark: - Liksom "Hurra - skjut mig nu och få det överstökat."
Dave: - Ibland är klubbar så glada över att få ett visst band att de skriver på vad som helst - jag tror det var Van Halen som skrev att de måste ha "runners" som springer och fixar och hämtar saker åt bandet, och deras runners skulle vara topless kvinnor.
Chuck: - Och Dinosaur Jr - de skulle ha fruit roll-ups (godis), åtta paket, i alla färger som finns, och så satt J Mascis backstage och byggde små djur av dem. Ha ha ha!
De gick över till att berätta om när de spelade på Loppen i Köpenhamn och Mike och Mark bestämde sig för att "hit the dancefloor" efter spelningen. Mark berättade:
- We were busting a couple of moves, cause we were loose...
Dave sköt in: - Drunk.
Mark fortsatte: - ... actually quite very very quite drunk, så vi hittade på danser. Vi har "The Lawnmower", där man simulerar att man skjuter omkring en gräsklippare, i en disco-situation.
Kul, som alla 60-talsdanser.
Mike: - Ja, eller som country and western-barer där alla dansar.
Mark: - Dansar du? Den nya stora grejen i USA är dans. Och så har vi "Doing the Dishes", vilken såklart är som att man håller en tallrik och cirklar runt med andra handen.
Mike: - Min favorit är "The Bowler".
Mark: - "The Bowler"! Den lärde vi oss i Denver på en stor Halloween-show, när några av mina room-mates kom som bowlare - i likadana bowlingdräkter och håret slickat bakåt, och under hela Small-spelningen stod de längst framme vid scenen, och när de verkligen gillade en låt, så simulerade de att de bowlade och vrålade "yeah!".
Dave: - Som om de slog en strike.
Mark: - Har du sett filmen "Goodfellas"? Med Robert De Niro.
Matt till mig: - Hade du några andra frågor kanske?
Mark, som var helt inne i sina danser fortsatte ändå: - Vi körde "The Goodfellas" också, som är som en gangster-grej. Du vet som att slå någon med ett baseballträ - låtsas alltså - och dra kroppen till ett hål, gräva ett hål, slänga kroppen i hålet.. Grejen var att vi stod på ett dansgolv, med ljudtjejen, som är en supertrevlig tjej, med omkring hundra pers som dansade disco, och vi stod och grävde gravar...
Matt: - Det roligaste jag sett var när The Archers of Loaf dansade i stora papplådor.
Dave fortsatte: - Man har två hål på sidorna så man kan lyfta upp den. Så Eric i Archers - well, Chuck började - stack händerna genom hålen och satte hela lådan över sig, så allt man såg var mest två ben - och han är lång! - och armarna ut, och så dansade han. Alla på dansgolvet hoppade runt som kaniner, och han bara dansade omkring. Och resten av Archers of Loaf och Small stod och höll på att skratta ihjäl sig.
Vilka är era favoritband?
Mike: - Mission of Burma. Tidigt 80-talsband, jättebra.
- Cheap Trick, Hüsker Dü, The Replacements, Unwound.
Chuck: - Jag gillar Polvo jättemycket.
- Archers of Loaf är jättebra. Eric, den långe killen, var med i Small förut.
Bästa bandnamn?
Dave: - Bästa bandnamnet någonsin är When People Were Shorter And Lived Closer To Water.
Mike: - Chesterfield Kings har jag alltid gillat som namn.
- The Replacements. Och Sebadoh är ett bra namn, för det är brief. Och Fugazi.
Vi kom in på svenska band, och det visade sig att de har bra koll, och känner till Honey Is Cool, Fireside, Salt, Starmarket och Blithe, bl.a.
Dave: - Vi spelade med Starmarket igår, det var jättekul.
- Fireside och Salt spelade dagen efter oss i Linköping.
- Honey Is Cool - supergreat band!
Hur känner ni till dem?
Mike: - Det är en kille i Lund, som gör ett fanzine som heter Popöga, som spelade in ett band till oss med sex-sju svenska band så vi skulle känna till dem. Och i Göteborg så spelade vi på Magasinet, och en av killarna där känner sångerskan och vi har dem på band och vi är väldigt exalterade.
Dave: - Och så gillar vi ABBA.
- Gillar du verkligen ABBA?
Dave: - Ja, det gör jag. Jag växte upp med ABBA.



Någon frågade mig om jag har varit i USA, och det har jag. Så kom vi in på amerikansk junkfood.
Dave: - Det är en bra grej med Europa, vi har inte fått ett enda dåligt mål mat här. Vi äter inte riktig mat när vi är hemma - när vi är hemma så är vi på turné, och då får vi ingen riktig mat. På klubbarna så om de ger oss mat så är det typ pizza - här har vi fått riktigt goda rätter.
Mark, som är kock, tyckte det är lustigt att köken är så små i Europa - i USA lagar man inte så mycket mat hemma, men köken är så stora att man nästan behöver en cykel för att ta sig från ena änden till den andra, och här är det tvärtom.
Jag berättade om när jag och en amerikansk kompis skulle baka paj, och han gick och köpte färdig pajdeg - han visste inte ens att man kunde göra det själv.
Mark: - No, can't be done. Måste ha en maskin som gör det...
Sedan kom vi in på skatter, och konstaterade att det ibland är bra med skatt, då Mark berättade:
- Jag blev sjuk i New York, och blev tvungen att åka till akuten. Jag var där en halvtimme och fick en spruta, och jag kommer antagligen bli tvungen att betala sådär 200 dollar. Förresten, det var på samma sjukhus som Michael Jackson sen blev inlagd på. I feel like I've touched fame.
Mike: - Och vi fick vår van fixad på ett ställe som just jobbat med hans Rolls Royce.
Över till min favoritfråga: favoritmuppar?
Mike: - Dr Teeth. Han är med i Electric Mayhem, bandet.
Mark: - Guy Smiley i Sesam. Och alla i Fragglarna.
Mike: - Är svenskarna sura på oss för Svenske Kocken? Eller tycker ni det är kul?
Kul.
Mike: - Ni pratar ju inte så!
- De två gubbarna. Och Beaker var rätt cool.
Dave: - Jag gillar Rowlf. Och Groover.
Mike: - Oscar the Grouch. Big Bird sucks.
Jag är förvånad över att ingen sa Animal.
Dave: - Men Animal är ju given. Jag gillar örnen Sam, han var så strikt och konservativ, och så blev han alltid förödmjukad...
Mike: - När vi var i Göteborg såg vi på TV tre killar som sprang omkring på gatorna någonstans i Sverige med tomtemasker på sig, och de var nakna förutom skor, och bara sprang omkring och ropade "Ho ho ho! Ho ho ho!", och folk på gatorna gick bara förbi och tittade inte ens på dem!
Var det här svenskt?
- Ja! Det var hysteriskt roligt.
Mark, fortfarande om Mupparna:
- Kommer ni ihåg två konstiga figurer som sjöng "mana mana" och en tredje som svarade "du du dududu"? Min styvfar gör det hela tiden, han tittar på mig och "mana mana", och jag "du du dududu". Jag såg det här när jag var 12 eller nåt, och fortfarande när jag kommer hem över jul så kör han "mana mana" och jag "du du dududu".
Dave: - Det är en riktig låt, men jag kommer inte ihåg vem som gjort den. Det är nån storbandsjazz.
Mark: - Har jag fel i antagandet att en massa europeer verkligen är inne på grodan Kermit och sånt? För i Tyskland - jag har en kompis i Berlin som är jätte-Kermit-fan, och när vi var i Münster så hade de Kermit-hattar, tröjor och såna grejer.
Jaså - jag har letat efter Mupparna-grejer och här finns det ingenting.
Mark: - Det finns två grejer man kan köpa i Tyskland: det ena är Mupparna-grejer och det andra kan jag inte prata om, hi hi.
Vilken fråga skulle ni helst vilja svara på?
Dave: - Fråga oss vad vi tycker om snaps.
Vad tycker ni om snaps?
- Vi har inte fått nån än.
Mark: - Vi har hört att ni svenskar bär det med er jämt. Nä, jag skojar.
Dave: - Min familj (Dave har svenskt påbrå) firar en massa svenska saker och vid jul brukar vi samlas och sjunga Helan Går och dricka Akvavit.
Kan du Helan Går? Sjung den!
- Nej, jag kan den inte om jag inte hör andra sjunga den, jag kan inte orden egentligen. Och så kan min morfar (han sa faktiskt morfar och inte grandfather) en liten bit på slutet som ingen annan kan. Min morfar var immigrant från Sverige. Jag har en väldigt stark svensk bakgrund, jag har folkdräkt, och har dansat folkdans och allt sånt - jag är säker på att de flesta svenskar inte gör det, men jag gör det.
De andra skrattade, och Dave suckade: - Ah, leave me alone..
Till slut har jag en fråga från Chuck som jag inte kunde svara på:
- Jag såg en sport på TV en gång, som hette yorkball eller borgball eller nåt sånt. Det var en stolpe i mitten, fyra meter hög, med en korg högst upp, och spelarna får varken springa eller dribbla med bollen, utan bara passa denn, och så är det både män och kvinnor i laget. Det var i Skandinavien i alla fall som de spelade det.
- Är du säker på att du inte drömt det?
Chuck: - Nej, jag såg det på kabel-TV.
- Det kanske dog ut för att ingen kände till det.
Mike: - Som borgball.
Dave: - Det låter som en fiende till Picard.
Det låter lite som korgboll, förutom det här med bara en korg, men om någon annan vet svaret så skicka hemskt gärna ett svar till Fozzie så vidarebefordrar jag det till honom.

/Sara

Lyssna på Small på MySpace.

Red. 2018: Denna artikel publicerades på bloggen 21 oktober 2009, men jag flyttade nu fram den för att hänga ihop med övriga Fozzie 6-artiklar.

Inga kommentarer: