-->
Her Majesty spelade
på KB i Malmö i slutet av mars 2003, ett tag innan deras debutalbum släpptes.
Jag hade blivit helt förälskad i singeln "I'm Fire C'mon!", men var
lite orolig för att Her Majesty skulle bli som The Plan för mig: d.v.s. göra en
fantastisk förstasingel och en bra låt till, men sen göra mig totalt besviken
med ett urtråkigt album.
Samma dag som jag skulle gå och se Her Majesty och dessutom
intervjua sångaren Måns Jälevik och gitarristen Timo Räisänen fick jag en
sampler med fem låtar från albumet "Happiness" och jag blev så
lycklig, för Her Majesty håller. Alla låtarna på samplern var jättebra, så det
var en lättad Sara som gick till intervjun.
Timo var några minuter sen, för han hade varit och färgat
håret knallrött. Han hade på sig en tröja med bokstäverna T I M och O
fastsydda, och kommenterade efter ett tag själv "f-n vad jag ser gay ut i
den här tröjan!" Måns däremot ser oerhört mycket mer macho ut än vad hans
ljusa sångröst avslöjar. När man hör Her Majesty känns det som att det borde
vara Timo som sjunger, eftersom han är liten, smal och spenslig, medan Måns är
kraftigt byggd och har tatueringar överallt; på armarna och ända upp på halsen
och flera piercingar i ansiktet och ser ärligt talat rätt farlig ut. Men när
han börjar prata avslöjar han att han är oerhört trevlig, verserad och
vältalig.
Ni är ju flest
medlemmar från Sludge Nation i bandet. Tycker ni att Her Majesty är en naturlig
utveckling av ert sound, eller är det här nåt helt annat?
Måns: - Både och. Det finns ju element som är väldigt
typiska, men det är ju för att så skriver vi låtar och så spelar vi låtar ihop
liksom. Sen är det en utveckling, nu låter det väl lite mer som vi kanske ville
att det skulle låta förut – det är så svårt att plocka ut nånting själv när man
är med, men man faller alltid tillbaka på vissa grejer och upprepar sig sådär.
Timo: - Fast en naturlig utveckling är det definitivt. Det
är samma känsla i låtarna, fast lite mer bara, kan man säga.
Vad tycker ni är
viktigast i en låt? Vad måste en låt ha för att den skall vara bra?
Timo: - Vi tänker nog inte så över huvud taget.
Måns: - Jag gör det. Äkthet. Att det ska vara en sann känsla
i det. Och sen att melodier och uttrycket blir riktigt. Jag har väldigt svårt
för musik som bara är liksom en hook, utan att det ska vara nånting mer. Men
inte så att vi tänker "F-n Timo, den här låten saknar nånting",
"Ja, det ska vara lite mer melankoli i den" och att du tar ett
mollackord, det är inte så. Men jag tycker att det är väldigt väldigt viktigt
att en låt har liksom ett uttryck som stämmer överens med vad man vill säga med
låten. Och sen melodier – all musik är ju melodier, även monoton musik är
melodier, om jag lyssnar på nånting som är riktigt monotont så hör man egna
melodier i, man hittar grejer och det tycker jag är otroligt viktigt – det är
ju inte begränsat av språk eller nånting.
Jag har inte hunnit
få så jättebra grepp om er, så jag tänkte fråga: vad skriver ni texter om?
Måns: - Vad ska man säga, relationer låter så pretentiöst,
men det handlar ju om relationer, och relationer behöver inte bara vara två
personer emellan, utan det är allting; relationer till sig själv liksom,
eller... Om jag sjunger vissa låtar till en annan person så behöver det inte
nödvändigtvis vara en annan person, utan det kan vara olika sidor av en själv
och sådär. Det är nog väldigt mycket så, hur man är i olika situationer och
relationer – ja, uteslutande om det. Det finns hur mycket som helst att skriva
om då, man är ju inte bara en person liksom.
Albumet ska heta
"Happiness". Varför – är det en glad skiva?
Måns: - En stark skiva är det.
Timo: - Vad sa du, "är det en bra skiva?"?
En glad skiva.
Timo: - Jaha! (skratt) Annars är det good songs. Det är
väl... inte en glad skiva. Men det är inte motsatsen till en glad skiva heller.
Det var faktiskt väldigt bra, att det är en stark skiva.
Måns: - Det är otroligt skönt, det är en riktigt sann glädje
att kunna få släppa den här skivan, att få presentera den med de låtarna som
är. Det är tolv låtar och de låtarna hänger ihop, på nåt sätt, om inte annat så
som ett kapitel liksom. Men det är inte så skrattmusik, men det är inte
synd-om-mig-musik heller.
"I'm Fire
C'mon!", vad är det för titel?
Måns: - Bra fråga. En j-a titel! Nä, det är väl lite James
Dean-aktigt så litegrann. Man är kanske inte bäst, men man är nånting liksom.
Sen behöver det inte alltid vara positivt, det kan vara positivt eller
negativt, det beror på i vilket läge man är.
Timo: - Faktiskt så stämmer det väldigt bra överens med den
låten, för att den är otroligt bra som förfestlåt, eller festlåt, då är det
"I'm fire c'mon!" verkligen...
Ja, man vill bara
hoppa.
Timo: - Ja, precis, en feberkänsla. Och sen när man sitter
helt knäckt dagen efter så är "I'm fire c'mon" också väldigt passande.
Dels för att det bara brinner i huvudet och dels för att det är en ganska
schysst ironi, i och med att man inte alls är särskilt fire-ig.
Måns: - Det kommer tillbaka, vad det än är liksom.
Varför är det
baklängessång i "Rules To Follow" förresten?
Måns: - Det var helt och hållet Timos och Jonas...
Timo: - Jag producerade ju den här skivan, och...
Måns: - Wow.
Alla skrattade och Timo fortsatte: - Jag producerade skivan
och ibland när man satt och väntade på nästa arbetstillfälle, när man väntade
på att nån skulle komma och spela in nånting så satt jag bara och lekte. Och en
kväll i studion när jag och Jonas hade – Jonas är han som spelar keyboard – vi
hade lagt några orglar eller nånting, så satt vi bara och lyssnade igenom
låtarna. Och så höll jag på att vända på en annan grej, bara en effekt, och så
skulle jag skoja lite med honom och vände på den här biten, som är en sånggrej
från låten, och spelade upp den helt själv och så började vi skratta
jättemycket. Sen glömde jag ta bort den och när vi skulle lyssna igenom låten
så var den där helt själv i början och så passade det så bra så vi bara
placerade in det. Så tänkte vi (på Roy-och-Roger-göteborgska:) "Shet, det
är såhär man skapar en hit!"
Måns: - "Hur gjorde vi nu, exakt hur gjorde vi nu?!
Plocka ut det, renodla det!"
Timo: - Det var några som inte alls tyckte det var bra. Men
såna grejer kan ju vara skitsvåra att acceptera, särskilt om de görs på det
sättet, att det är lite misstag och lite roligt.
Men tycker alla att
det är bra nu då?
Timo: - Ja, nu tycker alla att det är skitbra. Det är ju
faktiskt skitbra.
Måns: - Alla som vi känner tycker att det är skitbra.
Timo: - Du tycker att det är bra.
Ja.
Timo med martyrröst: - "Ganska, låten hade varit bättre
annars, men..." (skratt)
På skivan finns också en duett med Cecilia Nordlund, som var
sångerska i Souls. Låten heter "What I Deserve" och den spelades
först in till en Sludge Nation-demo, men har nu gjorts i en ny version.
Måns: - Jag tror inte nån som tycker om Cecilia eller nån
som tycker om oss kommer bli besviken eller tycka att det känns konstigt, det
känns väldigt naturligt.
Vad är det bästa och
det sämsta med Her Majesty?
Måns: - Det bästa – jag tänkte på det när vi satt och käkade
när vi skulle till Linköping förra veckan, så var det att jag ser inte mig
själv som förmer än nån annan, inte i bandet och inte över huvud taget – men
bandet ser jag som förmer än nåt annat. Jag tycker att bandet går före vem som
helst och vad som helst, det går före mig själv som person och det går före
individerna i bandet, att det är en egen organism liksom.
Timo: - Alla i bandet brinner så otroligt mycket för det –
vilket är ganska konstigt egentligen eftersom vi har sysslat så mycket med
musik allihopa, och så plötsligt så startas en organism som blir större än allting
annat för oss. Och det sämsta är väl att vi är ett gäng goa gubbar. Det kan
vara rätt jobbigt ibland faktiskt. (skratt)
Måns: - Det sämsta är väl omständigheter, så det sämsta är
att man inte kan göra detta alltid, jämt. Eller det kanske är bra också i och
för sig.
Timo: - Det är svårt att säga nåt dåligt om Her Majesty.
Måns: - Fråga om ett år igen. Ett år och alla i bandet säger
"måns".
Timo: - Allting känns så bra nu. Det sämsta är faktiskt att
ibland kan man bara göra en spelning i veckan.
-->
Måns: - Ja, man vill vidare. Men man vill ju hem samtidigt,
för hemma är ju hemma, men man skulle gärna vilja att det var vidare till nästa
ställe, att hemma kunde vara med liksom. Det sämsta är att det finns kort om
tid helt enkelt.
Finns det nånting som
man inte vet om Her Majesty men som man borde få veta?
Timo satte handen för munnen och fnissade och Måns
skrattade: - Som man bör veta är väl... som sagt även om vi är goa gubbar från
Göteborg och det är mycket skämtande hit och dit så är det att jag är inte lika
seriös och uppriktig med nånting annat och har inte varit med nånting annat jag
har gjort nånsin än vad jag är med detta. Det är verkligen... låtarna, musiken
och framträdanden och sånt, det är fullt ut på riktigt. Det är inget som kan
kontrolleras och som nånsin skulle kunna kontrolleras av trender eller av att
det ska vara på ett visst sätt och sådär. Med den här skivan så tycker jag att
vi har lagt en helt grym grund för att kunna gå åt i princip vilket håll som
helst. Det är det viktigaste att man har, oavsett vad man gör för typ av musik,
att man har en riktig inställning, en sann inställning till det från början.
Det måste finnas ett sant uttryck i det, en verklighet.
Timo: - Frågan var alltså om det finns nånting som man bör
veta om Her Majesty som man inte vet om Her Majesty. Jag tycker du täckte in
det rätt bra. Man måste veta – äh, man behöver inte veta det heller i och för
sig, men alla – återigen – att alla brinner för det, så att det inte finns
utrymme till att skoja särskilt mycket om det.
Måns: - Det är skoj på samma sätt som Jan Stenmark.
"Jag skulle inte ens vilja byta med en lokförare." En strip som är
"Du är full för första gången. Lycklig. Skulle inte ens vilja byta med en
lokförare", det sitter en kille med ett litet spritglas. Jag tror att man
måste kunna försöka åtminstone se på sig själv som andra gör för att kunna ta
sig själv på allvar, man måste kunna ha självdistans och kunna skratta åt... du
vet, som man vet inte om man ska skratta eller gråta; men skratta då, för det
är åtminstone trevligare än att gråta. Kan man välja på dem två, du kan välja
på att skratta eller gråta nu, ja... (han anlade en väldigt fundersam min, och
Timo skrattade) Då vill man ju skratta. Det är en klassisk grej, "jag vill
dö" – nej, förmodligen inte, helst vill man leva lyckligt liksom.
Timo: - Ja visst, det är samma sak som Johnny Rotten sa när
han frågades "Varför är ni så arga?", han sa "Det är mycket
lättare att vara snäll mot folk, så att vi är arga och vi svär mycket och vi är
farliga" och bla bla bla. Men det är ju faktiskt mycket lättare att vara
snäll... nej, det är mycket svårare att vara snäll mot folk – f-n vad jag kör
ihop det nu i huvudet!
Måns: - Morrissey säger det också "It's so easy to
love, it's so easy to hate, it takes guts to be gentle and kind" – det är
alltid lättare att ta extremer. Och alla ska göra misstag och man ska göra bort
sig och man ska göra helt idiotiska grejer ibland, för vi är människor och så
ska man förhoppningsvis lära sig nånting av det. Lär man sig inte nånting kan man
åtminstone må lite dåligt över det. Att bara köra stenhårt på liksom skitarg
eller stentuff, det får nog vara lite mer grejer inblandade.
-->
Nu kommer ännu en
stor och övergripande fråga som ni kan prata länge om: varför gör ni musik?
Måns: - Jag gjorde inte musik på jättelänge när jag slutade
med Sludge, på fyra år eller nånting sånt, för då hade jag ingen som helst lust
med det. Men sen när man börjar spela och göra låtar – Timo och jag har snackat
länge, alltså länge, om att göra
nånting ihop – det är en stor del av vem man är, musiken. Sen så gör man andra
saker, jag ritar och målar och jobbar och en massa olika, men just att det ska
manifesteras på nåt sätt, att hitta ett uttryck som ligger nära till. Även om
jag kan uppskatta att se på en bra film och känna om saker som folk säger att
"det där skulle jag vilja ha sagt och det där skulle jag vilja ha
gjort" – om musik kan jag också känna så; "det där skulle jag vilja
ha skrivit och det där skulle jag vilja sjunga", men även om jag kan känna
så så känner jag ändå att jag presterar precis så bra att jag kan förmedla det
jag vill ha sagt liksom. Musik är grymt.
Timo: - Jag har aldrig funderat så mycket över det, men
musik har varit mitt enda intresse sen jag var svinliten faktiskt. Jag började
lyssna på musik väldigt tidigt och började spela musik väldigt tidigt, och det
har inte funnits nån i min familj eller släkt som har varit särskilt musikalisk
heller. Det var väl också lite därför jag blev ännu mer intresserad. Sen så har
jag bara sysslat med musik hela tiden och tyckt att det har varit skitroligt
och skitskönt.
Måns: - Jag kom på en j-t pretentiös grej men som ändå är
j-t sann: när man säger såhär "Det var ingen annan som pysslade med
det" och det känns som att man bryter ny mark – nu låter det svinpretentiöst:
man bryter ny mark, men man hittar hem också. Det känns som att man drivs av
nånting, men det är inte lika mycket att man drivs som att man dras till
nånting. Man hittar dit det är meningen att man ska göra.
Timo: - Det har alltid varit viktigt för mig att nå ut med
min musik, med det jag gör. Jag har två grejer som jag tycker om att göra, och
det är att göra musik och laga mat. Laga mat gör jag hemma och tycker jag är
helt grym på det, fast jag har inga behov av att visa det för nån. Men musik vill
jag verkligen visa utåt, och när jag fick chansen så började jag jobba med det
mycket och sen bara blev det mer och mer och jag kan inte göra annat än att
tacka. Det är helt otroligt att kunna göra det.
Måns: - En ynnest!
Timo: - Jag jobbade ett kort tag som AD och designer, fast
jag inte kan rita över huvud taget, jag ljög mig in på en massa stora företag,
och märkte att jag hamnade i nån j-a jobbig grej som jag inte riktigt ville
vara i, jag vet inte riktigt vad det var för sinnesstämning. Och dels ett j-t
tråkigt schema alltså. Jag började på allvar med musiken och spela in och så,
samtidigt som jag höll på med det, och det blev helt sjukt i huvudet.
Måns: - Det är skillnad på att jobba med nåt sånt som AD,
nånting som är extremt kommersiellt, då vill man få folk att känna att de vill
köpa nånting – om man släpper en skiva så vill man att folk ska köpa skivan för
att känna nånting, det är precis tvärtemot. Visst, man säljer en skiva och nu
är det ju så att vi betalar de flesta saker med pengar, det är det systemet vi
har...
Timo fortsatte Måns tankegång: - ... men man vill att folk
ska påverkas efter att de har betalat, men när man sysslar med nånting sånt så
vill man påverka folk till att betala.
Måns: - Det är motsatsen.
Timo: - Ja verkligen. Men när jag satt där på dagarna... det
är onödigt att snacka om det nu, men nu är man glad. (han skrattade till)
Vilken fråga skulle
ni helst vilja svara på?
Timo (med nån sorts machoröst): - Hur många tjejer vi har
knullat.
Måns: - Nej. Fråga som... det har man ju tänkt "Hur
många..." – nej! (skratt) Men vilken fråga vill man helst svara på, det är
klart man har tänkt.
Timo: - När man sitter på spårvagnen och så kommer man
alltid på grymma frågor, men då har man alltid kommit på ett grymt svar innan
man har kommit på frågan, men så glömmer man bort det svaret sen.
Måns: - Då är man som George Costanza i
"Seinfeld". Men en fråga som jag skulle vilja svara på är "Hur
känns det att ha gjort så mycket för så många?" "Det e la gôtt!"
Nej, men man vill ha en fråga längre fram, man vill ha en fråga som man kan ge
ett helt perfekt svar på, som klarlägger allting och som får folk att inse att
man är en ganska bra människa och sådär.
Timo höll med och fortsatte: - Och så vill man ha en fråga
som inte kan misstolkas i skrift heller. Det är ganska ofta som man sitter och
pratar och så när det är skrivet sen är det inte alls... det brukar inte vara
särskilt stora grejer, men... Det skulle vara coolt att få en fråga som gör att
alla andra frågor blir helt onödiga och dessutom helt ärligt och uppriktigt och
rätt. Amen.
Vilka är era
favoritmuppar?
Timo: - Jag tror att Kermit är min favorit faktiskt. Jag
tycker han är schysst.
Måns: - Timo tror jag är min favoritmupp!
Timo skrattade: - Tack!
Måns: - Fast bland Sesam-monstren tycker jag Kakmonstret,
han är skön.
Turnéledaren kom in och ville prata lite förberedelser inför
soundchecken, så jag sa att jag ändå var klar.
Om det inte är nåt
mer ni vill säga?
Måns reste sig för att gå på toa, och Timo sa: - Jag måste
tänka lite här, nu har man ändå chansen att...
Måns: - När jag är borta!
Timo: - Äh, jag kommer inte på nåt. Ska du kolla ikväll
eller? Då får du se på det och försöka beskriva vad vi känner. Ikväll kommer du
se... det syns nog ganska mycket när vi spelar live, mer än andra band, vad det
är vi har pratat om hela tiden. För att så många andra band blandar in så
mycket annat som de behöver tänka på, en massa politiska band och sådär, vi är
inte politiska på nåt sätt, men vi är ändå stenhårda med vad det är vi är ute
efter. Den var rätt bra, den är jag nöjd med!
Måns kom tillbaka och Timo sa: - F-n, jag sa en grej som jag
blev väldigt stolt över! Fast som jag har glömt av, kan vi spola tillbaka?
Visst kunde vi det, så jag stängde av bandspelaren och Måns
fick lyssna, och tyckte att det var väldigt bra sagt.
Senare på kvällen såg jag Her Majestys spelning, och kunde
bara hålla med om det Timo och Måns sagt: Her Majesty brinner för sin musik,
och det syns när de spelar live. Så passa på att se dem om du kan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar