söndag 16 december 2018

Topp 10-låtar 2018, låt 4: Doktor Kosmos

Doktor Kosmos - Min mamma

Doktor Kosmos gjorde återkomst precis lagom till att Fozzie gjorde detsamma, så jag fick det bästa svaret jag nånsin fått på en intervjuförfrågan av min gamle kompis Uje Brandelius: "Det är den enda intervju med pk-media vi kan tänka oss". :D

Min mamma är den tredje singeln ut från det kommande albumet, och den har den finaste text om en mamma jag någonsin hört (sedan Blithe sjöng, fast det var ju bara en strof: "When hope's gone, there's always mom" i mitten av 90-talet).

Sjungen av Twiggy Pop/Lina, till en melodi med afrikanska influenser – eller Paul Simons Sydafrika-skiva kanske, jag vet inte riktigt vilket. Jag skulle kunna citera hela texten, för hela är lika bra, men det blir ju lite långt, så jag får välja några meningar:
"Du la din hand på min kind när jag grät i ditt knä." "Du tvättade strumpor och bäddade min säng." "Du hade mjukt hår och luktade mamma." "Du förklarade hur världen fungerar, om våra roller som vi alla spelar, varför mammor är som de är och gör som de gör." "Det var du som gjorde mig - - - du var min mamma."
Och ett omisskännligt Uje-sätt att skriva i raden "Jag bad dig sjunga om räven i skogen, du sjöng godnattsång om räven i skogen, fast jag var alldeles för gammal för räven i skogen."

Så ja, bara texten gör ju att den träffar rakt i hjärtat – och inte bara på mig som är en mamma, utan för alla som älskar sin egen mamma. "Du var den smartaste mamman i världen, du var den vackraste mamman i stan". <3 

Vill du läsa mer om Doktor Kosmos så köp Fozzie 12!

Lyssna!

Inga kommentarer: