tisdag 18 december 2018

Topp 10-låtar 2018, låt 6: CHVRCHES

Chvrches - Out of my Head

Det kanske inte har framgått så tydligt här där jag mest skriver om svensk indie, men jag har en ganska kraftig japanvurm – som dock från början hör ihop med den svenska indiepopen. På 90-talet var det ju rätt så många svenska band som fick chansen att spela i Japan, däribland ett av mina favoritband, Cloudberry Jam.
Jag hade blivit vän med bandmedlemmarna så jag fick höra mycket om Japan, och allt lät bara fantastiskt, och jag längtade oerhört efter att också få åka dit nån gång. Jag minns tydligt en nyårsdag, 1996 borde det ha varit, när jag hade firat nyår i Linköping tillsammans med sångerskan Jennie och hennes dåvarande pojkvän Emil (som fortfarande är min bäste vän), och Cloudberry Jam steg upp tidigt för att åka iväg på Japanturné, och jag och Emil blev kvar hemma i lägenheten och tittade på Ivanhoe på tv och städade till McAlmont & Butlers hit Yes. Och nej, vi var inte alls bittra. ;)

Tio år senare insåg jag att det faktiskt inte alls var så dyrt att åka till Japan längre, så 2006 åkte jag till Tokyo för första gången och alla mina förhoppningar infriades och överträffades. Så OERHÖRT coolt land! Så 2007 åkte jag dit igen, och har längtat tillbaka sen dess. Jag bryr mig i ärlighetens namn inte så jättemycket om det gamla traditionella Japan, även om det såklart är fint och intressant också, men det jag älskar mest är det unga Japan och hur de tar influenser från väst och gör det till något helt eget och vansinnigt coolt.

Hur som helst, den här jättelånga inledningen leder nu fram till CHVRCHES singel Out of My Head. Jag gillar Chvrches (men alltså, att skriva namnet med versaler jämt? Orka) och har lyssnat jättemycket på deras album från 2016 i år, för jag missade det helt när det kom – extra mycket har jag lyssnat på låten Bury It när något har varit jobbigt, och haft strofen "we try to bury it and rise above" som en sorts mantra. Begrav det och sätt dig ovanför det. Bury it and rise above. When they go low, we go high.

Men nu kom jag ifrån ämnet igen. Eftersom jag lyssnat så mycket på dem så kom förstås Out of My Head i min release radar på Spotify i somras, och först blev jag helt förvirrad: jag kände inte igen rösten. Och va? Är det japanska?! En snabbgoogling visade att låten är ett samarbete med den japanska gruppen Wednesday Campanella och redan där var jag ju såld. Min kompis som introducerade mig för Chvrches för några år sen tyckte att den här låten ju inte lät som Chvrches brukar alls och då var den ju mest konstig, men jag älskar den. What's not to love? Att ta mig out of my head ibland, det kan jag behöva. Och sång på japanska blandat med Lauren Mayberrys röst, det är ju fantastiskt!
Lyssna!



Och en bonus: Yes!

Inga kommentarer: