måndag 17 december 2018

Topp 10-låtar 2018, låt 5: Jacob Öhrvall

Jacob Öhrvall - Olycklig kärlek

Det var en kompis som tipsade om Olycklig kärlek på Instagram, så jag lyssnade på den när den precis släppts i våras.  Jag blev nog först i ärlighetens namn mest nyfiken på omslagsbilden, där Jacob sitter som en något bedagad förförare i cerise t-shirt med en vissen rosa ros i handen och småler, framför en bakgrund som ser ut ungefär som dem som skolfotografer använde på 90-talet.
Första lyssningen tyckte jag var helt okej, men kanske inte så mycket mer än så, men jag lade in den i min 2018-lista, och som den växte på mig! Jag brukar alltid säga att jag inte gillar midtempomusik, det ska vara upptempo (och nån enstaka depplåt som får vara riktigt långsam), men det finns uppenbarligen undantag.

Älskar gitarrljudet i den här låten, och Jacobs avslappnade sätt att sjunga. Som jag redan skrivit i Fozzie 12 så är jag särskilt förtjust i sista strofen där han klämmer in lite för många stavelser för vad musiken liksom hinner med: "Jag hade velat skriva en låt om olycklig kärlek, men det funkar inte för vi är fortfarande kära i varandra". Ja, själva textraden är ju också briljant utöver att det låter snyggt rent musikaliskt.
Och: nästa singel Allt eller inget är upptempo, så det blev liksom bara bättre och bättre. :)

Vill du läsa mer om Jacob, så köp Fozzie 12! Och håll utkik, för alldeles snart släpper han nytt material!

Lyssna!

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.