söndag 9 december 2018

En Timokonsert - del 2

Fortsättning från del 1.

Efter lunchen kunde de då börja repa med bandet – och en trummis som de aldrig spelat med tidigare, och som bara hört kanske tre Timo-låtar över huvud taget innan... Men ett sånt proffs han var! Han hade lyssnat in sig på låtarna på tågresan upp från Göteborg, och bara satte låtarna direkt! Ja, såklart att Timo, Hans och Viktor fick coacha honom med detaljer, men för mig som inte spelat något instrument sen typ högstadiet var det som ett smärre mirakel. :)

Krippe och Hans

Jag tycker att Timo är bra i vilken musikalisk konstellation han än befinner sig, men det är ändå med bandet som jag tycker att hans musik kommer bäst till sin rätt, och jag tycker det är nästan lika roligt att titta på Hans och Viktor på scen som på Timo själv. Och nu även på Krippe, som var otroligt entusiastisk och tyckte det var jätteroligt att vara med. :)


Men Timo är ändå något speciellt. :) Hans förmåga att göra folk glada och få med sig alla på tåget är otrolig.

Hans och Moogen, som aldrig verkade höras tillräckligt i hans monitor



En av de bilder från dagen jag är mest nöjd med. Timo gick plötsligt av scenen för att göra något backstage och kom emot mig och ljuset föll så snyggt på honom, så även fast jag inte var beredd slängde jag upp kameran och fick till en bild (om än en aning suddig).

Andäktig stämning med orkestern

Även under andra setet var orkestermusikerna med i vissa låtar, och allt lät smått fantastiskt.


Vid fyratiden var allt genomkört och alla kände sig nöjda, och förbandet ELD hade också hunnit anlända från Göteborg. Ett par timmar tidigare hade My, Timos agent från bokningsbolaget Blixten, kommit tillsammans med sin kollega och min vän Emil. För ett drygt år sen hjälpte jag till att styra ihop en övergång till Blixten från ett annat bokningsbolag, tillsammans med Emil, men det är My som ansvarar för bokningarna av Timo. Emil kunde bara stanna en stund, men nu tog My med sig Timo, Hans och mig för en öl i baren. Vi satt där en timme eller så, och sen gick Timo och Hans till hotellet en stund och jag snabbade mig ner i logen för att välja ut och redigera de bästa bilderna från dagen så långt.
Vi hade bara en halvtimme på oss innan middagen var serverad i green room, och när vi fått i oss den skulle merchbordet fixas innan dörrarna öppnades inför konserten som skulle börja 19.30.

Timo och t-shirtarna

Sen var det dags! Lokalen var nästan utsåld och folk började strömma in, och många köpte t-shirts redan på vägen in. ELD (som jag också skrivit om i Fozzie 12) med Niels Nankler och Johan Weber (tredje medlemmen London Rönneklev var på turné med ett annat band) spelade och avslutade med sin remix av Timos Eld & Aceton, och sen klev Timo på scen och inledde med Second Cut, som hans följare på Instagram hade röstat fram som inledningslåt.

Låtarna i första setet var:
Second Cut
Hemliga polisen
Creep (Radiohead-cover)
Outcast
The Winner Takes It All (ABBA-cover)
Aldrig långt bort
Jag vill ha en diagnos
Fear No Darkness Lullaby
Viking (Ted Gärdestad-cover)
Buffalo Bill (Ted-cover)
För kärlekens skull (Ted-cover)


Och sen andra setet med bandet!

Här var setlisten:
I'm Indian
Tiden glöder
Eld & Aceton
About You Now (Sugababes-cover)
Sweet Marie
Bleeding
Ingenting
Jag vill ha en egen måne (Ted-cover)
Lyckliga gatan (Anna-Lena Löfgren-cover)
Kampen och härligheten
Nikotin, alkohol och jag (version av Mattias Tells Nikolina)
Fear No Darkness Promised Child

Jag gick runt och fotade från lite olika positioner både bakom och framför scen, och kunde väl inte helt ta in känslan av konserten, men Timo var på gott humör, publiken var engagerad och allt lät bra, så det var succé!


Timo hade som vanligt publiken lindad runt sitt lillfinger. :)

Dagens hjälte ändå: Krippe Ragnstam!


Efter spelningen skickade jag bilder till fru Räisänen, lade undan kameran och gick ut och drack öl med bandet, och där slutar historien. :)
(Till nästa dag när jag tog tåget till Göteborg för att se En Timokonsert på Storan, men då var jag bara en vanlig konsertbesökare.)

Inga kommentarer: