torsdag 26 april 2018

Sonic Surf City - från Fozzie 3, 1995

Sonic Surf City
Samtal med en man som hittar i våra hjärnor

Den 25 mars träffade jag och Catharina Ola Hermanson. Ola är en aktiv man. Han är inte bara sångare i Sonic Surf City, han är även smärtforskare och den som startat skivbolaget Ceilidh Productions. Jag hade väl tänkt göra en vanlig intervju och fråga saker om Sonic Surf City, eftersom de just hade spelat, men... jag kan inte påstå att det blev en direkt vanlig intervju... Efter närmare en halvtimme kom Ola på att att jag inte ställt en enda fråga. Han är bra på att prata, med andra ord. Så värst mycket handlade det inte om Sonic Surf City, men det var intressant ändå. Det första ämnet vi avhandlade var faktiskt Eggstone:
- Jag är fullständigt fed up med att Eggstone är bäst, jag vet att Eggstone är bäst, jag tycker att Eggstone är bäst, jag älskar Eggstone! Vi var faktiskt förband till Eggstone i Malmö, Bob Hund var inte förband, vi var förband och vi skämdes. Vi gick in på scen och bara bad om ursäkt för att vi fanns – "ni ska snart få se Eggstone, men vi har fått en massa pengar, så därför måste vi spela". Så liksom... jag älskar Eggstone av hela mitt hjärta, jag bodde i Lund -87-90 och jag har sett Eggstone innan de var bra, jag såg dem -88, och de var så j-a dåliga! De var skitdåliga, Patrik hade sån där Curefrisyr – jo, det är säkert! Och Per såg ut som ett mods.
Han tänkte några sekunder och fortsatte: - Jag har träffat så många flickor, och så många som gör fanzines som vill gifta sig med Per Sunding, inklusive jag själv!
Du har väl inget fanzine.
- Nä, men jag vill gifta mig med Per Sunding.


- Vi hade en klubb i Lund där folk från Creeps och sådär var discjockeys. Go-Betweens kom dit en gång. Det var skitfränt, Robert Forster var skitfull och skulle bara spela Brian Wilson. Det var inte en människa kvar och han var aspackad: "I'm from Go-Betweens", "Yes, we know", "Play Brian Wilson", "Ja okej" sådär. Han var helt tokig. Grant McLennan var jättekul däremot... Jag ber om ursäkt om jag är jättefull, men vi söp hela natten, Cardigans spelade i Norrköping igår. Jag vet inte om du känner till det, men Cardigans var mitt band från början och jag tjänar en massa pengar på dem nu. Skit samma, vad det handlar om är att igår var NME och Melody Maker på deras konsert, och jag snackade med NME-journalisten – snacka om svårflirtad typ! Allt jag sa var fel. Jag skulle klaga på Oasis, och då visade det sig att det var den journalisten som startade Oasishypen. "Watch your tongue boy!" Jag försökte verkligen vara trevlig och gullig, och jag tyckte att jag var söt – han gjorde inte det.
- Nu måste jag göra en deklaration, får jag göra det? Spelar du in? Nu måste jag göra en deklaration: Sonic Surf City har funnits i massor med år och vi är jättegamla och har hållit på alldeles för länge, men vi älskar att hålla på med det här, vi älskar varje gång vi blir uppmärksammade av fanzines. Det är faktiskt bara vi och Popsicle och Eggstone som har överlevt. Och vi var faktiskt ännu mer före. Vi har faktiskt artiklar från 1990 när vi blev hypade tillsammans med Bebop, Franska Bönder... vad heter de här banden... William och Eldarens Hus och sånt där som fanns.
- Vad pluggar du? frågade han plötsligt.
Juridik.
- Jag är medicinare, jag är doktor i medicin...
Smärtforskning.
- Hur vet du det?!
Jag läste en gammal artikel i SA igår.
- Jag kan din hjärna bättre än den här stan! Jag hittar i hjärnan, det är rätt ball faktiskt, att hitta i hjärnan, det är kul. Det var Kjell Häglund som gjorde den artikeln förresten. Han gör narr av mig konstant för han anser att jag är tio år efter. När amerikansk musik är inne då lyssnar jag på engelsk. I somras köpte jag alla plattor med Steely Dan. Känner ni till Steely Dan? Det är västkust, det är supersmörigt. Jag älskar varuhusmusik, det är det bästa jag vet, sån där du du du du du (nynnade på "Strangers in the night"), orgel sådär. Jag har fått med vår basist – han ser hemsk ut, men han älskar också varuhusmusik. Vi lyssnar på två sorters musik; Sonic Youth och sån där amerikansk, och varuhusmusik.
- Jag måste skryta lite: jag var med och startade Norrköpings närradio -84, tillsammans med en snubbe som heter Jörgen Olsson. Vi fick låtar av Roky Erickson. Vi hade ett program där vi hade Stone Roses -85. Det är säkert! De var i Norrköping, vi festade med dem. Ian Brown var en stöddig j-t skit. Jag har intervjun kvar. Pogues, Sisters of Mercy och Echo and the Bunnymen i samma program, gissa vilket närradioprogram som startade då, jo, ett närradioprogram som hette...
Sound Affects.
- Va, hur f-n visste du det?!
Svaret var att jag intervjuade Terry Ericsson härom dagen. Det var lite kul att förvåna Ola – för det första så blev han väl förvånad över att jag alls sa nåt – jag hann liksom inte – och så att jag visste saker han trodde att jag inte visste. Men missförstå mig inte, han är oerhört trevlig. Väldigt pratglad bara. Vi kom in på Cloudberry Jam, och jag sa att jag tycker de är fantastiska.
- Tycker du så bra om dem – vad kul! Jögga (Jörgen Wärnström alltså) har jobbat för mig. Jögga och Jennie (Medin) skickade kassetter till mig -88-89, när de hette Virginity and the Rose. Förra gången vi spelade i Uppsala så spelade vi på en festival (på Kalmar Nation) med Cloudberry Jam, Puffin och Happydeadmen och alla de här, och jag stod och gjorde narr av dem, för jag har hört alla de här banden sen de började, de skickade kassetter till mig. Jag erbjöd mig att ge ut Cloudberry Jam, men samtidigt sa jag att de skulle köra på NONS, för just nu är NONS mycket mer rätt. Det har varit en väldig backlash på mig i Stockholm... det här kanske låter jättelöjligt, men varje gång jag sätter på ZTV så är det nån ny som har upptäckt Brainpool (Brainpools första singel "At School" gavs ut på Ceilidh), eller så är det nån ny som har upptäckt Cardigans, bara för att jag inte är och snackar på rätt fester. Så jag bara sa det att nu får det vara i ett halvår. Jag gav ut Stevepops. Men tyvärr var det så olyckligt att alla trodde Stevepops floppade, men så är det inte. Jag har lagt ner skivtillverkningen ett tag, men jag har en samling på gång.
- Det här måste jag berätta! På Grammisgalan, vår trummis och vår basist hade inte varit där förut, jag har varit förut. Jag är en sån där snubbe som, jag är ingen hycklare, utan dem jag träffar som jag gillar, dem börjar jag dunka som f-n, jag dunkar dem för att mycket, jag älskar dem för mycket. Jag gillar Nomads, Eggstone, Sator, dem träffade jag på Grammisgalan. Men mina vänner trummisen och basisten, de går fram till Johannes Brost, Lisa Nilsson, Just D, Tomas Brolin, Orup, Anne-Lie Rydé, Mauro Scocco, och talar om för alla att "ni är bäst. Ni är bäst. Ni är bara det enda." Det var ju i form av hån, men det var underbart att höra. Sen dagen efter spelade vi in Alvesta, och de satt hela vägen ner och kom på nya grejer de hade gjort. "Shit, Siw Malmqvist", hörde man från baksätet. "Siw Malmqvist, jaha. Vad sa du till henne då?" "Jag vet inte." Underbart. Eggstone blev lite konfunderade över vårt hyllande. Vi försökte övertyga dem om att de måste byta skivbolag så att de kan erövra världen, och Patrik Bartosch blev nästan sur för att vi tjatade så.

Foto: Lena Nordström

Ola pratade nästan oavbrutet, väldigt snabbt, men uppenbarligen tänkte han ännu snabbare, för han bytte samtalsämne helt apropå – det var tur att jag hade bandspelare med mig, annars hade ni missat det allra mesta av allt han sa.
- Bear Quartet... vet ni att jag signade dem? Nu skall jag berätta en rolig historia. Jag signade Bear Quartet 1990 och vart utskrattad av, i tur och ordning Easy, Jocke Wallström på West Side och Lasse Aldman som hade Bommen i radio. Ett och ett halvt år senare var alla på mig, och jag hade inte råd att ge ut dem, så jag gav dem till West Side. Ah, det var bara en anekdot. Dem träffade jag inte på Grammisgalan, de var väl de enda.

Nu tänker jag ställa min första fråga: Vad har ni för framtidsplaner?
- Vi skall spela in en ny platta. Det är så här med Sonic Surf City att, hur konstigt det än låter, vi bryr oss j-t lite, vi bryr oss egentligen inte om nånting, men vi tänker göra en bra platta. Jag tycker inte vi har gjort nånting som är bra so far, så nu tänker vi göra en väldigt bra platta. Så vi har tagit kontakt med en kille som heter Thomas Skogsberg, som mest är känd för att ha gjort Entombed och Dismember och såna där. Men han är skittrevlig och asmysig och popsnubbe. Jag är ett gammalt popsnöre, det kanske märks, och de andra i bandet är gamla punkare, och nya låtarna är så j-a bra, så ni ska vi liksom bara ta knäcken på allt. Nu ska vi göra en riktigt bra platta, och sen ska vi fortsätta.
- Vi siktar på att bli ett Sveriges Cramps. Det var en av mina upptäckter när jag såg Cramps i Malmö -84. Jag fattade inte vad rock'n'roll var innan. Det var det fränaste jag sett. Och så tänker vi bli. I nätstrumpor. Vi bryr oss faktiskt inte speciellt mycket om nånting, vi tycker bara det är jättekul att såna som du, som gör fanzines kommer till oss och liksom gillar oss, och det här att flera band har tagit upp surf. När vi började -88-89 skall gudarna veta att surf var inte precis nåt fränt. Vi har liksom kämpat i motvind precis hela tiden, och alla har bara snott... Sator till och med har snott från oss, Nomads har snott och Psychotic Youth ska vi bara inte tala om. I och för sig så snor jag allt, så att vi har börjat diskutera det själva. Det skall bli väldigt intressant att höra när en annan grupp kör originalet. Äh, skit samma. Vi är inne på att köra länge och vara fräna. That's our goal.
- Jag gick in på den där sportaffären Stadium härom dagen, och då hade det plötsligt kommit nån snowboardfilm, och så var det "Sha na na", vår låt, som soundtrack! Hela butiken ekade, jag var tvungen att gå ut, jättepinsamt. Vi vill inte vara inne, vi vill liksom vara fräna.
- Åh förlåt, jag bara sitter och snackar och skryter som vanligt. Du har inte ställt en fråga!
Jo, en. Nu kommer en andra: Vilken är din favoritmupp?
- Mupp? Såklart Zoot! Saxofonisten. Vet du varför han heter Zoot? Nää. Vilken historik! Det hela handlar om att saxofonisten, han är blå, det har med blues att göra, han är blue, och det kommer från Zoot Simms, en legendarisk saxofonist. Sen är det Kakmonstret, och Fozzie har jag på en affisch. Kermit är ju ball av historiska skäl, eftersom det är Jim Hensons egen röst. Miss Piggy var han Frank Oz, som regisserar filmer.
Jaha.
- Du känner ju inte till nånting! Jag bara älskar värdelöst vetande. Jag ber om ursäkt, du har inte fått ställa frågor, men jag älskar att prata! Det är en hobby jag har.

Jag måste också be om ursäkt för att jag inte tog reda på något mer konkret om Sonic Surf City, men jag glömde liksom bort att fråga saker. Jag vet i alla fall vad bandmedlemmarna heter, och det är:
Ola Hermanson, sång och gitarr
Stefan Andersson, bas
Mikael Thomsen, trummor
Rikard Warldén, gitarr.

Tidigare var Nina "Pasadena" Lindström med också, men hon slutade för ett tag sedan, och bor numera i Hamburg.


DISKOGRAFI:
Let's go surfin EP (promoutgåva med specialomslag, 80 ex) 7" Ceilidh -89

Let's go surfin EP (begränsad upplaga, 800 ex) 7" Ceilidh -89

Beach Bop, MP Ceilidh -90

Surfin' Santa / Carolyn (begränsad upplaga, 1 000 ex i röd vinyl) 7" Ceilidh -90

Sun, Sex 'n Fun (begränsad numrerad upplaga, 2*409 ex i vit vinyl) 10" Ceilidh -92

Sun, Sex 'n Fun, CD Ceilidh -92

Sha Na Na Na Na /n.p.m. CDS Stockholm Records -93

Losing My Mind / Anywhere the Girls are CDS Stockholm Records -93

Life's A Beach CD Stockholm Records -93

Inga kommentarer: