måndag 2 april 2018

Ludo X - från Fozzie 5, 1995

Ludo X
Inte så frireligiösa som uppsalaborna

När jag var liten och bodde i Danmark så gillade jag Gasolin och Shu-Bi-Dua skarpt, men vad har hänt på de 18 år som gått sedan jag flyttade därifrån? Kim Larsen, Sanne, Hanne och Anne, DAD, Dizzy Mizz Lizzy... inget vidare. Men nu har Ludo X kommit, och de är svinbra!
De fem nyinflyttade köpenhamnspojkarna spelade på Kalmar Nation 9 september, och jag var lite trött och inte alls upplagd för att gå ut, men eftersom jag ville höra om dansk pop funkar så gick jag ändå. Och när de började spela så blev alla lyckliga! Gitarristerna Jesper Mortensen och Filip Nikolic och basisten Mads Beckgaard dansade med den mest utstuderade popstil jag sett efter Jarvis Cocker, och sångaren Jeppe Laursen sjöng på utsökt brittiska, spelade skojiga synthslingor, sjöng skojiga saker och ägnade sig en hel del åt att göra konstiga ljud, som att klicka med tungan och blåsa i micken. Musiken är perfekt pop, med viss dragning ibland åt tidiga Pulp, och med många andra influenser, sammansmält till – helt enkelt – Ludo X.
De spelade hela sin repertoar, så när vi lyckades få in dem för extranummer hade de inga låtar kvar, så de fick köra två repriser.

Sedan var det dags för intervju, så jag samlade ihop de tidigare nämnda fyra samt trummisen Vitus Bagge Nielsen i logen, och insåg att jag verkligen tappat all min danska någonstans i Kattegatt, och Ludo X-pojkarna förstod knappt ett ord svenska, men tack och lov kom Uffe Jensen, en kompis som är dansk-svensk, och räddade mig och agerade tolk när jag inte kom ihåg orden (för med en dansk far så vägrar jag prata engelska med danskar).

Foto: Klaus Thymann

Det första vi pratade om var uppsalabornas frireligiositet. Ludo X hade köpt med sig flera backar öl, för de var övertygade om att de inte skulle kunna få tag på någon som helst alkohol i Uppsala, eftersom de sett en TV-dokumentär om Livets Ord i Uppsala. De var fullkomligt övertygade om att hela Uppsala bara bestod av kristna kapitalister, som skulle försöka omvända dem.
På väg in i Uppsala hade de kört förbi en limousin med mörka fönster, i vilken de givetvis antog att "översteprästen" befann sig. Och så hade de passerat en kyrka där de såg i ett fönster att de sålde guldslipsnålar, så de antog att det var "högkvarteret". Uffe och jag räknade ut att det var Missionskyrkan. Rätt ofarligt. Det måste varit en fruktansvärd dokumentär, för Ludo-pojkarna trodde oss knappt när vi försäkrade att vi inte alla är med i Livets Ord.
Det var en väldigt skojig intervju såtillvida att vi hade hysteriskt kul åt varandras försök att prata varandras språk. Nästan alla danskar jag träffat hittills (vilket är rätt många) har varit bra på att förstå svenska, medan svenskar vanligtvis inte förstår ett jota av vad danskarna säger. Nu visade det sig att de danskar som förstår svenska oftast bor där man får in svensk TV, eller har många svenska turister. Ludo X kommer från en liten håla i nordvästra Jylland, och har bara nyss flyttat till Köpenhamn. Nåväl, fram kom i alla fall att de har gjort en singel, och vid det här laget bör deras fullängdsskiva också ha kommit ut. De ligger på Energy Rekords, så den skall vara tillgänglig även i Sverige. De flesta danska band blir annars mest kvar i Danmark.
Hur pass kända är ni då i Danmark?
Jeppe: - Inte speciellt. Men vår senaste singel har sålt mycket bra. Det är först nu det börjat hända något (bandet har funnits i tre år). Vi har varit inne på en ungdomshitlista i 6–7 veckor, så det har gått mycket bra.
Jesper: - De som känner till sån musik som vi också gillar känner kanske också till oss – det tror jag, men det är inte så många...
Vitus: - Men jag tror det kommer.
Filip: - Det är några svenska band, som har kommit fram i tidningarna nu, så hör folk dem – som Cardigans. Så jag tror det kommer.
Jeppe: - Danmark ligger efter. Grungebanden från -92 var på topp -94. De har haft sina stora år nu, så det tar nog ett par år till. Danmark är inte så spännande. I förhållande till Sverige t.ex.


Vad betyder Ludo X?
Jesper: - Ludo betyder leka på latin. Och anledningen till att vi heter Ludo X var att det finns ett annat band som spelar... svensktoppen, dansktoppen, fånig musik, som också hette Ludo, före oss. Så var det en stor konsert vi skulle spela, då de hade sett på affischer att Ludo skulle spela, och de hade skrivit ett brev och sagt att de inte kunde komma – de trodde att det var de som skulle spela, så då fick vi veta att de fanns. Så vi var tvungna att lägga till något.
Jeppe: - Det är inte något med Generation X eller något.
- Nej, ha ha! Det var liksom bara... X! Vi kanske skulle heta Ludox istället.
I en låt går texten "in orange juice there are many colours"..?
- Det är om sex. Det är en porrsång.
Vitus: - Den driver lite med sig själv. Den handlar om en kille som inte riktigt förstår det här med sex, så därför dricker han orange juice istället. Och så får han ut samma sak av det, som andra får ut av sex, och det försöker han försvara i den här låten. Det är alltså lika bra som sex. Det är lite ironiskt.
- Förstod du det?
Jadå, jag förstår danska, jag kan bara inte prata det längre.
- Det är sorgligt.
Jo. 


Känner ni till The Muppet Show?
- Ja.
Vad har ni för favoritmuppar?
- Kermit! hojtade de flesta av dem, utom Vitus, han är ju trummis:
- Trummisen! Jag tar trummisen, Animal.
Och Jesper: - Han med hornet!
Gonzo. Vilken fråga skulle ni helst vilja svara på?
Jeppe: - Den bästa frågan jag kan tänka mig är att du frågar vem vår producent på skivan var.
Mads: - Ja, "vem har mixat erat kommande album?"
Okej, vem?
- Tore Johansson!
Dr Tore – Tambourine Studios?
- Ja!
Spelade ni in där?
- Nej, han åkte över till Köpenhamn.
Han er go'!
- Ja, vi är mycket stolta över honom.


Efter den "officiella" intervjun var slut fortsatte vi diskutera skillnader mellan Sverige och Danmark en stund, och det de var mest fascinerade (och upprörda) över var att det är rökförbud på vissa restauranger i Sverige, och att man bara kan köpa alkohol på Systembolaget. Men det är klart, eftersom vi alla är frireligiösa så...

Inga kommentarer: