fredag 7 december 2018

En Timokonsert - förmiddagen

Mycket mobilanvändande blev det under tiden man väntade

Ibland går tiden så fort! Insåg i morse att det redan gått en hel vecka sedan det här hände: jag fotade Timo Räisänen en hel dag.
Timo skulle göra två spelningar under namnet En Timokonsert - Tre konstellationer; en i Stockholm fredag den 30 november och en i hemstaden Göteborg lördag den 1 december. Jag köpte biljett till Göteborg, men tänkte sen att det väl var ett ypperligt tillfälle att hälsa på min syster i Stockholm dagen innan, och frågade Timo om jag kunde få fota lite backstage, som jag gjorde på Mariette i början av november. Han sa ja, och några dagar innan konserten ringde han upp mig och frågade om jag ville utöka uppdraget och vara med under hela dagen, ända från rigg på morgonen till natten. Självklart ville jag det.

Otroligt vacker lokal!

Så halv tio infann jag mig på Vasateatern, och fick höra att en smärre katastrof hade inträffat på morgonen: trummisen Patrik hade blivit sjuk, såpass att han inte kunde spela. Men en annan trummis, som visserligen knappt hört Timo, hade blivit inringd och var på väg till tåget i Göteborg och skulle komma fram vid halv två och hinna repa ett par timmar innan spelningen...

Hans Olsson Brookes

Timo berättade för alla att jag skulle vara med och fota, och de blev ombedda att låta mig komma nära, och jag fick lova att bara välja bilder där alla var snygga. :)
Och det var fantastiskt att få smyga omkring på scen när de soundcheckade och repade och verkligen få komma nära, till skillnad från under en konsert där man står på golvet nedanför scen (visserligen kan man ju ha teleobjektiv, men det har jag inget nu för tiden): så roligt! Det var heller ingen som klagade när jag tassade omkring bland sladdar och stativ och fotade, men Hans (som är den jag känner bäst i bandet) var nog inte helt bekväm i början och vände bort ansiktet ibland när jag kom, så alla de första bilderna på honom blev suddiga, så jag gav upp och körde kort skärpedjup på honom så han blev suddig med vilje istället. :) Men jag fick många bra på honom också så småningom.

Viktor Turegård

Konserten var upplagd i två delar med paus mellan, och de började dagen med att rigga upp alla instrument och utrustning. Första halvan skulle Timo spela några låtar helt solo, och resten med olika musiker. Han har ju gjort en skiva med Ted Gärdestad-covers (Timo sjunger Ted), och han hade med sig en extra klaviaturspelare (Martin Schaub), en cellist (Maja Molander), en saxofonist/klarinettist/flöjtist (Axel Mårdsjö) och en trombonist (Jakob Sollerman), utöver sitt vanliga band bestående idag då bara av Hans Olsson Brookes (klaviatur) och Viktor Turegård (basist som spelar både kontrabas och elbas). Trummisen Patrik Herrström skulle ju snart ersättas av Krippe Ragnstam, som släppte en soloskiva 2002 under namnet K Ragnstam, som jag har och tyckte mycket om. Men jag hade inte hört om honom sen dess, så jag var mycket peppad på att träffa honom, mest på grundval av låten Colombian Eyes – och för att se hur någon som knappt ens hört en artist skulle klara att spela en konsert med honom.
Andra halvan var avsatt för Timo med band.


Jag har ju hängt med Timo & co tidigare, senast i somras när jag åkte med dem till Ängelholm, men att faktiskt ha en officiell uppgift var väldigt skönt. Jag gick runt och fotade allt, band, instrument, omgivningar, närbilder, översikter, arty-farty detaljer... :) I början av dagen var jag duktig på att radera under tiden så jag inte skulle ha en överväldigande mängd bilder efter spelningen när jag snabbt skulle få iväg några utvalda till Timos fru för att läggas upp på sociala medier, men det blev ju ett gäng ändå (ungefär 650 närmare bestämt) under de dryga 12 timmar jag plåtade dem.

The man himself: Timo Räisänen

Under förmiddagen körde de igenom det första setet, där inga trummor skulle vara med, så planeringen blev rätt bra ändå.

Härlig stämning!

Timo, Maja, Viktor och Martin

I korridoren med logerna backstage

Finaste Timo

Uppifrån balkongen


Vid ettiden gick Hans iväg för att möta Krippe vid tåget, och när de kom gick vi iväg för att äta lunch, då alla börjat känna sig färdiga med första setet.
Fortsättning följer i nästa inlägg här!

Inga kommentarer: