onsdag 13 februari 2013

Fozzie på papper - uppdaterat

Hittade också en lista på alla som varit med i alla nummer av Fozzie, så den måste ju också upp här.
90-talsnumren (1-7) är i A4-storlek, medan 8-11 är i A5.
Jag hade hjälp av vänner (framför allt den eminente herr Martin Alarik) i några nummer, men det allra mesta har jag gjort själv, och jag är oerhört stolt över mitt lilla fanzine - förutom min son är Fozzie det jag är stoltast över i hela världen.
Jag blev intervjuad om Fozzie av Magnus Broni (då Bengtsson) i Musikmagasinet på ZTV och av ett litet SVT-program som hette Soda, båda runt 1996 tror jag. Har dem inspelade på nån raspig VHS-kassett, tror jag... Hade varit kul att se igen om jag lyckas hitta dem nånstans.
Här är i alla fall Fozzies historia! Nummer 6, 7, 9, 10 och 11 har jag kvar ett gäng av, de andra är slut! Skulle du vilja äga nåt ex på papper så skriv en kommentar så tar vi det därifrån.

*Nu uppdaterat med Fozzie 12 från hösten 2018!


Nummer 1 (december 1994)

Innehåll: Eggstone, Yvonne, Cloudberry Jam, Doktor Kosmos, Broder Daniel, Pinko Pinko, aBLe, Baseball

Namnet till fanzinet kom till eftersom min gamla Fozzie-nalle bodde på min säng en period, och jag och min kompis Nina (som hjälpte till med första numret) tyckte det var ett bra namn på ett fanzine.



 Nummer 2 (februari 1995)
Innehåll: The Wannadies, Souls, Tambourine Studios + Eggstone, Stevepops, Naked, Mufflon 5, Green, kent, The Varlets, Superswirls och en liten pophyllning
Kakmonstret, fantastiskt snyggt tecknat av mig själv...


Nummer 3 (april 1995)
Innehåll: Popsicle, 22-Pistepirkko, Eggstone, Honey Is Cool, Sonic Surf City, Hemma hos Terry Ericsson, Smash Hit Wonders, Scents, Broder Daniel, dEUS, The Chords och recensioner

Min Pez-Gonzo. Första numret med skivrecensioner.


Nummer 4 (juli 1995)
Innehåll: This Perfect Day, Brainpool, Gene, Hemma hos Andres Lokko, Cloudberry Jam, Blue, Salad, Housemartins, Roskilde- och Emmabodafestivalrapporter och recensioner

Enda numret med ett band på framsidan (brittiska Gene, här i trappan på Gino).
Här hade jag också fått en logga, som min syster Fina gjorde.


Nummer 5 (november 1995)
Innehåll: Flexisingel med Cloudberry Jam + Pinko Pinko, Salt, Ray Wonder, Fireside, Hardy Nilsson, Cinnamon, Ludo X, Blithe, Starmarket, öppet brev till Hultsfredsfestivalen, Japan-rapport, Per Gessle + Ben Marlene, Mouth, Loosegoats, The Pusjkins och recensioner

Omslaget är en bild på den faktiska flexisingeln som finns inne i tidningen


Nummer 6 (juni 1996)
Innehåll: Leslies, Superchunk, Fidget, Fireside, Hardy Nilsson, Melony, Fanscene, Bluetones, Small, Northern Soul, Pet Shop Boys, Tamarinds, Mutts, Chester Copperpot, Eggstone på Mupparna-utställning, Monostar och recensioner

Mupparna på omslaget styrdes vid tillfället av Eggstone-Per och Eggstone-Patrik,
på Jim Henson-utställning på Slagthuset i Malmö


Nummer 7 (december 1996)
Innehåll: Saint Etienne, Eggstone, Barkmarket, Theu Nooners, Superkillen-serie, Popundret, Cloudberry Jam, Boolteens, Smash Hit Wonders, Fireside vs Him Kerosene, Yvonne, The Standards och recensioner

Glömde skriva datum på framsidan här, men eftersom jag klädde
Fozzie i tomteluva bör det stämma med december...


Nummer 8 (juli 2003)
Innehåll: Fireside, David & the Citizens, Komeda, Marit Bergman, Her Majesty, Kristofer Åström & Hidden Truck, The Mopeds, Björns vänner, Christian Kjellvander, Peter Bjorn And John, Isolation Years, Shout Out Louds, In Elvis Garage, Junior Senior och recensioner

Jag själv i egenmålad mupptröja - om jag inte minns fel är jag fotad av 
Jens Lindgård från The Mopeds och Gula Studion i Malmö. 
Här bytte jag format från A4 till A5, för det hade blivit ett missförstånd med kopieringsstället, och A4 skulle blivit för dyrt. Eftersom ändringen skedde på plats är texten pytteliten, då layouten var anpassad för A4...


Nummer 9 (juni 2004)
Innehåll: Eggstone, Per Sunding om Eggstone, Magnus Carlson, Tiger Lou, Spearmint, Doktor Kosmos, Miss Universum, Jens Lekman, The Legends, The Lucksmiths, Timbuktu, Superkillen-serie och recensioner

Min Swedish Chef-docka


Nummer 10 (juni 2005)
Innehåll: Ash, Stars, Teitur, Niccokick, Bloc Party, Snow Patrol, Monkeystrikes, Vad hände med Cloudberry Jam-Jennie, Vad hände med This Perfect Day-Mats, Vad hände med Wannadies-Fredrik, Vad hände med Souls-Andreas, Vad hände med Fidget-Nina

Beaker


 Nummer 11 (december 2006)
Innehåll: Snow Patrol, Fibes, Oh Fibes!, Tilly and the Wall, The Animal Five, Willowtree, Hot Chip, The Veryones, The Magic Numbers, Tiger Lou vs Firefox AK
Min lilla Animal-figurin. Gjorde även ett specialnummer på engelska med några av artiklarna här,
för att kunna ge till Snow Patrol när jag såg dem i Köpenhamn 2006.


Nummer 12 (oktober 2018)
Innehåll: Eggstone, Familjen, Shout Out Louds, Annika Norlin, Timo Räisänen, Universal Poplab, Doktor Kosmos, ELD, 500 mil, Klara & Jag, Glenn Udéhn, Jacob Öhrvall, This Is Head
Den andra återkomsten! Första gången Fozzie trycktes på riktigt tryckeri, och i fyrfärg. Formatet är lite lägre än A4, och layouten gjord av min man Christopher. 

Nummer 13 (juni 2019)
Innehåll: Veronica Maggio, Popsicle, Fredrik Strage, Peter Bjorn and John, Det Brinner & Alice B, Bolywool, OLSSON, Bergen, Nightbloomer, Kristofer Åström, John Jern (Honey Is Cool) och nedslag i Fozzies 25-åriga historia med Kent, Broder Daniel, Honey Is Cool, Yvonne, Eggstone och Timo Räisänen

Första numret som inte är häftklamrat, utan har limbindning med riktig magasins-rygg. 


25-årsjubileumsnummer – Fozzies bästa intervjuer 1994–2019 (december 2019)
Innehåll: Intervju med Pop-Sara, Yvonne, Pinko Pinko, Kent, Naked, Mufflon 5, Broder Daniel, Honey Is Cool, Sonic Surf City, Hemma hos Andres Lokko, Brainpool, This Perfect Day, Cloudberry Jam, Fireside, Hardy Nilsson, Loosegoats, Salt, Fireside – tillägg, Leslies, Hardy Nilsson – tillägg, en liten artikel om påhopp, Yvonne igen, Boolteens, The Mopeds, David & the Citizens, Marit Bergman, Her Majesty, Komeda, Doktor Kosmos, Per Sunding/Eggstone, Eggstone-recensioner, Jens Lekman, Magnus Carlson, Miss Universum, Andreas G Danielsson/Souls, Monkeystrikes, Fibes, Oh Fibes!, Tiger Lou & Firefox AK, Timo Räisänen och Popsicle

Mer av en bok, 242 sidor tjock!

Nummer 14 (juli 2020)
Innehåll: Titiyo, Junior Brielle, Niki & the Dove, Vita Bergen, Kristoffer Ragnstam, Niccokick, Esther Lennstrand, Duschpalatset, Silveräpplen och Anders Teglund

Omslaget är fotat exklusivt för Fozzie av fotografen Viktor Flumé.


Nummer 15 (mars 2021)
Innehåll: Nina Persson, bob hund, Hanna Järver, Love Antell/Florence Valentin, Cecilia Nordlund, Råå, Lovis, Eric Palmqwist, Amnesti och Låten med Familjen och Komeda

Omslaget är fotat exklusivt för Fozzie av fotografen Mecno.

Inga kommentarer: