Låten hette ”Black Cab” och artisten kallade sig Rocky
Dennis. Någon månad senare läste jag en artikel om Rocky Dennis, som visade sig
heta Jens Lekman och komma från Göteborg. Ytterligare någon månad senare hade
jag hört två låtar till, och nyss kommen till Stockholm efter två veckor i
Malmö såg jag att han skulle spela på tidningen Sonics smygläsningsfest för
nummer 13, så jag fixade en intervju. Eftersom jag nästan inte visste något om
honom vid det laget lyckades jag i stort sett bara ställa frågor som Jens redan
svarat på i varenda intervju han gjort, men inte desto mindre var han så
trevlig och rar att jag övervägde att presentera honom för min lillasyster som
då var singel.
Vi satt inne i
logen på Mondo i Stockholm, och utanför började precis Broder Daniels
comebacksingel spelas, så vi började prata om musik från Göteborg.
Känner du Broder Daniel?
- Nej. Jag träffade Håkan för två veckor sen eller nåt sånt
och skakade hand med honom, det var... skoj. Men jag har ingenting med den
äldre generationen i Göteborg att göra liksom. Det håller på att komma nån
slags ny scen i Göteborg som - jag vet inte, jag känner inte riktigt att jag är
en del av det på ett sätt, men just kring klubben Starke Adolf, en liten
popklubb som startade för några år sen. Det är hur många band som helst som har
mynnat ut där; Action Biker och Dorotea, om du har hört dem? Det är många band
som har spelat där och som ingår i det kollektivet liksom.
Vid det här laget
har nog de flesta hört Jens historia, men vi drar den lite kort: före ”Black
Cab” blev en undergroundhit hade han inte harvat runt i en massa demoband, utan
satt ensam hemma och gjorde musik som han inte ens vågade sprida till sina
kompisar, för han inte vågade höra vad folk tyckte. Men så en dag kände han ”händer
det ingenting nu så är allting så hemskt”, så han skickade iväg en demo till
sitt favoritbolag, amerikanska Secretly Canadian (med artister som Don Lennon,
Scout Niblett, Songs: Ohia och Damien Jurado), och de hörde av sig efter bara
några dagar och sa att de tyckte jättemycket om skivan.
Jens gjorde en
vinylsingel i 120 ex som han sålde själv. Snart började låtarna spridas på
internet, och hypen var ett faktum. Jens är inte helt glad över spridningen på
internet; några dagar efter intervjun pratade vi i telefon om att han skulle
bränna några låtar till mig, och då berättade han att han var lite besviken och
sur, för han hade bara gett cd-r:er till folk han litade på, men ändå hade
låtarna hamnat på internet.
Nu har han
kontrakt med fyra olika skivbolag, som skall släppa diverse av hans låtar, men
huvudbolaget är Secretly Canadian. Första ep:n ”Maple Leaves” släpptes på det
lilla göteborgsbolaget Service i början av oktober 2003 och de andra bolagen
som skall släppa några singlar är Friendly Noise och Thievery. Ett helt album
är planerat till början av 2004, och det kommer släppas under namnet Jens
Lekman, för han vill inte förknippas med filmen ”Mask”, som namnet Rocky Dennis
kommer från, för evigt.
Din musik då: om jag säger Magnetic Fields, vad säger du
då?
- Joo, de är bra. (han fnissade lite) Jag kan inte sådär...
jag har bara boxen ”69 Love Songs” med dem, den är jättebra tycker jag, jag
tycker han skriver fantastiska låtar, men jag har aldrig tyckt att de berört
mig, och jag har aldrig lyssnat på Stephin Merritt och liksom känt nånting mer
än att det varit bra poplåtar. Så jag kan inte påstå att de... jag antar att
det är min röst och att jag gör popmusik som jag kanske lärt från grunden på
nåt sätt. Jag tror inte att jag har så mycket med dem att göra egentligen.
Jag har inte lyssnat så mycket på dem heller egentligen,
men det var ändå det första jag tänkte när jag hörde ”Black Cab”. Men det är
inget som stör dig, jämförelsen?
- Nej, jag tycker de är jättebra, så det är inget, det känns
ungefär som att jag blir jämförd med Jonathan Richman och... jag vet inte vad
det var mer, alla referenser som jag hört är jättebra, så det har jag inget
emot. Jag vill bara... de har inte påverkat mig nånting så, det är inte därför
jag låter som jag låter. Men Don Lennon tycker jag att jag låter ganska mycket
som ibland.
Samplingar är en
viktig del i Jens musik, han berättade att det i snitt är kanske tre samplingar
per låt, så inför albumsläppet har Secretly Canadian jobbat med att kontakta
alla upphovsmännen för att cleara alla samplingar.
- Det är ett himla jobb. I slutändan blir det kanske en
30-40 artister som vi måste kontakta, och sen är det frågan vilka som har
rättigheterna till inspelningarna och upphovsrätten och sådär, så... Det är ett
j-a slitjobb. Men det är ganska roligt också, för att man får kontakt med
artisterna, och de måste ju höra låten innan och tycka till om det. Just nu
håller vi på att försöka få loss en sampling från Blueboy, som är ett litet
popband från England som jag tycker jättemycket om, och bara att de ska få
lyssna på min musik känns jätteroligt, att de kanske tycker till om den.
Vad skriver du texter om?
- Eehmm... (han lutade sig fram över bordet och kollade så
att min diktafon var igång) Jo, jag skriver väl om mig själv mest. Jag brukar
alltid utgå från en titel först, försöka komma på en titel. Jag har en massa
böcker som jag bara skriver upp titlar i, sen försöker jag komma på vad den
titeln handlar om och om jag kan anknyta det till mig själv på nåt sätt. Så väldigt
många låtar brukar börja väldigt personligt, nånting som ligger mig jättenära
eller nånting som är jättejobbigt eller nåt sånt där. Sen så i slutändan så
brukar det i sista raden eller nånting vändas upp och ner liksom, jag tycker om
att lägga in humor i låtarna.
Nu har jag ju bara hört dig på radio än så länge, jag har
inte haft tillgång till Soulseek på ett tag (Jens skrattade), så jag har inte
kunnat ladda ner nånting på ett tag. Men vad handlar ”Black Cab” om?
- Från början var det en jätteallvarlig låt som var typ sju
minuter lång och jag hade sådär 40 verser på den, jätteallvarlig... Nu är det
sådär värsta skrålarvisan verkligen. Alla är sådär (mörk fylleröst) ”Men du
måste spela ’Black Cab’” liksom sådär ”ööh”, så jag är trött på den nu. Från
början var den jätteallvarlig, men sen gjorde jag den mycket mer poppig, och då
försvann liksom det mesta, förutom i slutet när jag lade till det där att jag
sjunger ”You don’t know anything, so don’t ask any questions”, för jag kände
att den blev lite sådär som nåt slags i-landsproblemlåt, att man missade vagnen
och behöver ta svarttaxi, att det skulle vara det värsta och jobbigaste man kan
skriva en låt om liksom (skratt). Så istället blev det... jag vet inte, det låg
saker bakom. Jag gick på en massa fester när jag var 18-19 och så satt jag bara
i ett hörn och pratade inte med någon och sen så gick jag hem och så trodde
alla att jag hade tagit livet av mig typ. Det var nån kväll som jag tänkte att
”nu åker jag hem innan jag missar sista vagnen” och så var jag tvungen att ta
svarttaxi hem och så tänkte jag bara att min morsa har sagt så många gånger att
jag inte får åka svarttaxi, för att de kan vara galna mördare, och så tänkte
jag att det skiter jag i. (han fnissade lite)
Men det gick bra då eller?
- Han var så snäll. Han frågade ”Hur är det med dig?” och då
sa jag ”Fråga inga frågor, bara skruva upp musiken”, och så skruvade han upp
sådär jättehög arabisk musik och så körde vi i 180 km/h till där jag bor
(skratt).
Jens har sagt i
intervjuer att han kan tänka sig att flytta från Göteborg, så jag undrade vad
planerna är.
- Alltså, förut så tänkte jag hela tiden att ”nu sticker jag
härifrån”, jag kollade på internet och hittade sånt där ”Vi fixar jobb åt dig
utomlands” bla bla bla, ”jobba för slavlön”, ”rensa fisk på Island” eller
nånting, och jag tänkte att ”men det är bra”, alla mina kompisar stack iväg
efter gymnasiet och jag hade inte så mycket vänner kvar ändå. Men nu så blir
det mer... jag kommer ju ändå åka ut på en jättelång turné eller nånting i vår,
europaturné efter att skivan kommer och sådär. Så det kommer säkert bli så att
jag åker iväg och sen känner jag mig nöjd och så åker jag tillbaks till
Göteborg. Men jag vill verkligen åka till Barcelona i höst, har jag tänkt. Jag
har en kompis där.
Mm, där var jag förra året. Det är väldigt fint. Om man
gillar Gaudís arkitektur så har man en... field day verkligen, det är helt
underbart. Han har till och med designat gatstenar.
- Jaså? Åh gud. Jag har redan skrivit låten om att jag åker
dit, så jag måste åka dit! (skratt)
”Barcelona Is Just A Heartbeat Away”. Den är väldigt mycket Jonathan
Richman i och för sig, så jag tror inte jag kommer släppa den.
Är det en fördel med att ligga på ett utländskt bolag
alltså, att du redan vet att du kommer få åka på europaturné? Jag menar,
det är det ju inte alla små svenska artister som får göra.
- Nej, det är jättestort. De åker väldigt mycket i och för
sig - det är väldigt fördelaktigt att många av deras artister är en person,
mycket singer-songwriters som åker runt själva sådär. Så förmodligen kommer de
packa in mig i en minibuss med tre andra artister som också spelar själva, och
så kommer vi åka runt. Det skulle inte funka om jag åkte runt själv.
Jag undrade om
det är svårt att få låtarna att komma till sin rätt live när Jens är ensam på
scen med bara en gitarr och en liten cd-spelare, men han tyckte inte att det är
något problem:
- Det beror väl på litegrann hur man... jag är väldigt mån
ändå om mina texter, att få fram berättelserna. Ibland brukar jag göra så att
jag har även spår på skiva med miljöljud, typ syrsor eller vågskvalp eller
nånting och så sätter jag på det och spelar till det istället. Det kan vara
rätt fint.
Vilken fråga skulle du helst vilja svara på?
- Mmm... Hm. Alltså, jag får ju alltid samma frågor. Och i
och för sig, det finns nog säkert många band som får jättetråkiga frågor för
att det kanske inte finns så mycket att fråga om... Nej. Nej, jag har ingen
aning om vad jag skulle säga i såna fall.
Okej. Vilka andra talanger har du som skulle kunna roa en
betalande publik?
Jens skrattade: - Jag vet inte. Jag har nog inga sådär...
betalande publik... Jag skulle kunna prata om mitt fågelintresse kanske. Jag är
jätteintresserad av fåglar, men jag kan ingenting om det, så det skulle nog
snarare bli ”Jag gillar den där svarta fågeln med en gul näbb, de är ju så
jäkla coola, och...” (skratt) Jag kan ingenting om vad de heter på latin eller
sådär, men jag har två undulater.
Som heter?
- Ida och Roy. Men det är också en sån grej som kommer upp i
alla intervjuer, för alla tycker sådär ”Har du undulater - vad märkligt!
Jag trodde det bara var barnfamiljer.”
Vad B när man bara sitter här och frågar alla saker som
alla andra gjort!
- Ja, ha ha ha! Jag skulle vilja prata litegrann om Skåne,
fast det... jag är väldigt förtjust i Skåne av nån anledning.
Jag älskar Malmö!
- Ja! Härligt!
Jag blev helt kär i stan första gången jag kom dit, och
jag älskar att bo där, det är bara att min pojkvän envisas med att vilja bo
här. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
- Vilken tönt. (skratt) Jag är litegrann uppvuxen i
nordvästra Skåne, Höganästrakten, Kullaberg och där, jag älskar det alltså. Jag
har gjort det till en tradition att jag och några kompisar brukar åka ner till
min stuga där och så brukar vi promenera från stugan till Nimis, konstverket,
om du vet vad det är? Han som... vad heter han, det är en konstnär, Lars Wik
eller nåt sånt där, som har gjort ett stort slott utav drivved på en strand.
Men det är farligt, det är många som har dött där, fastnat i plankorna och grejer.
Han har även hittat på ett fantasiland som heter Ladonius eller nåt sånt. Det
var stort rabalder om det när det var krig i Afghanistan, för då var det många
afghaner som hade sökt asyl där (skratt). Det finns liksom inte, så... han hade
fått stänga sin hemsida och sådär, det är lite roligt.
Okej, men nu kommer det en som jag nästan kan garantera
att du inte har svarat på förut: vilken är din favoritmupp?
- Ha ha ha ha! Okej, det är väl förutsägbart... det är
Kermit faktiskt. För att han sjunger ”The Rainbow Connection”, har du hört den?
(sjöng med Kermit-röst) ”Some day we’ll find it, the rainbow connection”
(övergick till vanlig röst) “the lovers the dreamers and you”, en jättefin
liten sentimental vaggsång som han sjunger. Jättefint och sådär spirande. Så
sjunger han den med en liten ukulele och synthstråkar. Jag tycker inte om hon
grisen, hon är bara jobbig.
Miss Piggy. Ja, hon är bara på stackars Kermit hela tiden.
- Ja. Nej, Kermit är faktiskt min favorit. Så finns det -
jag har tänkt på en låt jättelänge som jag tror att Mupparna sjunger,
det är ett sånt där barndomsminne som sitter så jäkla hårt, kommer jag hitta
den kommer jag grina ut ögonen liksom, för att den är så himla fin. Det är nån
stor änglakör i den (han nynnade en bit), det är det enda jag minns från låten,
och så är det jättemånga muppar som sjunger den. Det är en stor kör och så är
det liksom, den börjar ganska lugnt har jag för mig och sen bara exploderar det
i den här allsångskören och så kommer det in trumpeter och klockor och grejer.
Helt fantastisk.
Det ska jag absolut kolla upp.
Jag har egentligen inga frågor kvar - jag försöker komma
på nånting som du inte har svarat på förut, men det är lite svårt...
Kan du beskriva dig själv och din musik - du behöver inte
beskriva dig personligt om du inte vill...
- Eehm... Om man till exempel ser som en tidslinje på nåt
sätt så är det verkligen som dag och natt - förut så var det så himla mörkt,
allting var verkligen så himla depressivt liksom. Innan jag skickade iväg den
där skivan, och sen efter det så har allting blivit så bra, så jag... jag vet
inte, jag är rätt glad nu för tiden. Jag skriver fortfarande väldigt mörka
låtar, men jag tycker om att förpacka dem i... fina soliga förpackningar
liksom.
Jag frågade om
han tänkte spela ”Black Cab” på kvällens spelning trots att han sagt att han är
trött på den, och han sa att han väl var tvungen, och berättade sen att det
finns en massa Rocky Dennis-bootlegs på internet, bl.a. en från en oannonserad
spelning han gjorde i skogen på Emmabodafestivalen:
- Då hör man folk som skriker hela tiden ”’Black Cab’!
’Black Cab’!” och så säger jag “Nää, jag orkar inte” och så säger de “Om du
inte spelar ‘Black Cab’ så blir det kollektivt självmord, kollektivt
självmord!” och då började alla ropa ”Kollektivt självmord!” he he he! Så till
slut så var jag tvungen att spela den, fast då fick publiken sjunga den.
Innan vi
avslutade skulle jag ta några foton på Jens, och han sa att han alltid brukar
se så butter ut på bilder, så han ville gärna se glad ut. Med tanke på hur
mycket vi båda hade skrattat under intervjun kändes det också mest rätt. När
jag var klar tog Jens upp min lilla intervjubandspelare och sa att han älskar
diktafoner och har en själv.
Brukar du spela in låtar på den eller vad gör du med den?
- Jag har faktiskt en - det kan du få skriva om om du vill,
jag har en temaskiva, eller jag har en massa temaskivor i min lilla bok, som
jag ska skriva om. Så jag har en temaskiva som bygger på fylleinspelningar från
festerna jag gick på när jag var sådär 16-17. De är både jätteroliga och
jättetragiska på samma gång, det är verkligen tonårsfylla, mina dåvarande
vänner som skriker och tjoar och pratar, och så hör man... man ser igenom det
på nåt sätt. Jag skulle göra en ganska mörk skiva om det.
Efter att vi
pratat en stund till, mest om Arbetsförmedlingen och hans undulater som börjat
kraxa som skator bjöd Jens på en öl och så gick vi ut för att titta på Sagor
& Swing, som spelade först.
När Jens väl spelade blev jag helt tagen. Han har en helt
underbar röst, och alla låtarna, både de finstämt akustiska och de mer
storslagna med samplingar, var fantastiska. Det var bara knäckande att komma
hem och ännu inte ha en enda låt med honom på skiva, men några dagar efter
intervjun på Mondo skickade Jens mig en bränd cd med tio låtar, alla då ännu
outgivna. När jag lyssnat på dem kände jag att jag gärna ville prata med honom
igen, så vi bestämde träff på T-Centralen i Stockholm dagen efter han spelat på
ett utsålt Debaser. Det var början av oktober och ep:n ”Maple Leaves” hade just
släppts ett par dagar tidigare.
Vi satte oss på
perrongen som hans tåg hem till Göteborg skulle gå från en halvtimme senare, på
en grymt kall betongklump, och Jens, som var förkyld, tog fram en termos med
te.
Vi började med att
prata om hur han spelat in sina låtar. Allt är inspelat hemma på dator och
portastudio, men han överväger att spela in några låtar i en riktig studio:
- Vissa låtar verkar inte funka riktigt, det blir ingen
dynamik i vissa såna där större låtar. Sen så är det det också att halva
albumet finns ju redan ute på nätet, så då kände jag för att spela in det på
nytt så att det faktiskt blir nånting nytt av det. Vissa grejer i alla fall.
Jens spelar i
stort sett allting själv på skivorna, förutom blås och stråkar, som han har
tagit in andra musiker för att spela. Men som sagt bygger många av hans låtar
på samplingar.
- Varje gång som jag spelar så kommer det alltid fram några
musikerkillar efteråt och säger såhär (sa med stockholmsdialekt) ”Ja, vi tyckte
det lät väldigt bra, men. Du skulle behöva ett kompband. Jag spelar gitarr, och
det här är min kompis som spelar trummor. Kan inte vi bilda ett band?”
Men du tycker inte du behöver ett kompband då?
- Om jag kunde ha ett kompband som bestod av Jonathan Richman
och Shangri-Las så skulle jag gärna ha ett kompband! (skratt) Det har alltid
bara varit jag. Jag kan inte kompromissa om nånting över huvud taget (skratt),
det går inte.
Det här låter kanske lite elakt, men med tanke på
samplingarna, hur stor del av låtarna är din förtjänst egentligen, rent
musikaliskt?
Jens skrattade: - Normalt sett så brukar det vara ganska
stor - jag menar om jag snor ett trumbeat eller sådär så är det ju inte så
mycket som jag har tagit egentligen. Eller trumbeat, det är mest bara för att
jag inte har tillgång till ett trumset och inte kan spela trummor. Jag vet
inte, en låt som ”Maple Leaves” är ju nästan 90% samplingar liksom. Sen är det
vissa låtar där jag tycker att det har blivit alldeles för mycket, att jag har
samplat nåt alldeles för viktigt, och det känns som en remix nästan, men jag
vet inte... de nyare låtarna är mer bara jag.
Nu när jag har hört lite fler låtar - jag tycker det är
fantastiskt bra - framför allt gillar jag leken med orden i ”Maple Leaves”. Du
lägger ner mycket tid på texterna eller?
- Ja. De kommer oftast snabbt, men... (ett tåg kom in på
spåret bredvid och han tystnade för tåget lät nästan öronbedövande) Substansen
i låtarna kommer ofta på en sekund liksom, som en blixt från klar himmel, men
sen att bygga ut dem, det kan ju ta lite längre tid, att putsa på dem. Jag
tycker om ordlekar, det gör jag definitivt.
En duva trippade
fram till oss och letade efter mat, men det hade den inte mycket för.
Skriver du ofta om folk du känner?
- Ja, det gör jag, de figurerar i mina låtar på olika sätt.
Tar du riktiga namn då?
- Ja, jag har aldrig tagit ett annat namn och lagt in det,
sådär ”Thomas som egentligen heter Benny” liksom. Den enda gång som jag har
strukit ett namn var på ”Psycho Girl”. Då sjunger jag i låten att jag tror vi
ska låta henne vara anonym, men vi kan kalla henne för Maria (skratt). Jag
försöker skriva med riktiga namn - jag skriver nästan aldrig nånting som är
nedvärderande. ”Psycho Girl”, även om den kan uppfattas som väldigt hemsk så är
det liksom inte så... jag var j-t rädd för den tjejen, men å andra sidan så
handlar det ju inte bara om henne, utan om typ alla tjejer jag träffar.
Vi kom in på att
prata om artistnamnet Rocky Dennis, och Jens berättade planen han har för att
bli av med det:
- Det kommer inte bli en lätt match att bli av med det
namnet. Jag kommer släppa en splitsingel med mig själv. A-sidan är Rocky Dennis
med ”Rocky Dennis’ Farewell Song To The Blind Girl” och b-sidan är Jens Lekman
med ”Jens Lekman’s Farewell Song To Rocky Dennis”. Så det är så jag ska släppa
namnet sen.
Förra gången vi
träffades berättade Jens att han bodde på samma hotell som två i Belle And
Sebastian, som då var i Sverige för att göra promotion, och jag frågade om han
vågat sig på att prata med dem?
- Nej. Jag hörde bara när de vaknade mitt i natten och
började skrika en massa (skratt). De började sparka på sin dörr mitt i natten,
och så var det nån som skrek ”Focking hell!” (skratt). Så nu har jag verkligen
en konstig bild av Belle And Sebastian efter det. Det trodde jag inte att de
skulle säga...
Sedan artikeln
skrevs har albumet ”When I Said I Wanted To Be Your Dog” kommit ut, men hypen
lever än...
/Sara
1 kommentar:
Helt fantastik intervju!!
vid den här tiden var jens världens bästa artist
Skicka en kommentar