Numera har Tiger Lou och Araki vuxit ihop musikaliskt och
Tiger Lou gör nu musik för hel bandsättning. På skiva är Tiger Lou dock
fortfarande mest Rasmus och producenten Rolf Klinth, men live är det ett helt
band. Namnet Tiger Lou kommer från filmen ”Fong Sai Yuk” med Jet Lee, där en
karaktär heter Tiger Lu.
Jag och den
otroligt charmige Rasmus träffades i februari 2004, ungefär då singeln ”Oh
Horatio” släpptes, på ett café i Stockholm, och över varsin
jordgubbs-hallon-smoothie (som han bjöd på, den rara människan) pratade vi om
hans musik men också om fanzines, tv-serier, tofurkey, äktenskap och Babsans
bakdel.
Tiger Lou är den
första nya artist som signats på Startracks på flera år. Startracks-chefen
Fredrik Holmgren blev tipsad om Rasmus genom hans förlag Universal, där flera
Startracks-artister också är förlagda. Rasmus förlags-A&R skickade
kontinuerligt hans nya material till Fredda och till slut fick han göra ep:n
”Trouble And Desire” på bolaget och efter det skrevs kontrakt.
- Det är fantastiskt, det är jättehäftigt. De startade -94
tror jag, och jag har följt dem i alla år och tyckt att det har varit ett
jättebra skivbolag.
Det första jag hörde med dig var ”Trouble And
Desire”-ep:n, men jag hade helt missat att du släppte saker på nåt annat bolag (ett
par sjutummare har släppts på Blackstar Foundation). Och så i julas så hade
min syster en bränd skiva som hon hade fått av sin pojkvän, där det var en lugn
låt som jag tyckte var det vackraste jag hade hört på mycket mycket länge...
- Tack, vad roligt!
...det var ”You Can’t Say No To Me”. Och när hon sa att
det var Tiger Lou var jag “nej, men det kan inte stämma, sådär låter han inte
alls”. Jag blev så förvånad. Varför är ”Trouble And Desire” så rockig? Eller
hur låter skivan, är det mer blandat?
- Från början så skrevs Tiger Lou för att bara vara gitarr
och sång, för att det skulle vara lugnt, och så hade jag Araki. Min plan har
alltid varit att det ska vara full sättning, det har bara inte funnits nån tid
eller ekonomi för att göra ordentliga inspelningar, det har varit
portainspelningar och sånt som har släppts. Men sen i och med ep:n så fick man
plötsligt tid i studio och man fick pengar att spela in för, och då lade vi
bara på allt. Vi spelar in typ gitarr och sång och sen lägger vi på allt i
efterhand. Skivan låter... jätteannorlunda, tycker jag, mot ep:n. Det finns
inget sånt där ”Nova Lee”-, ”When I Was A Kid”-sväng riktigt. ”Oh Horatio” är
lite åt det hållet sådär, men den är väldigt... jag vet inte, jag tror att
väldigt många kommer att uppfatta den som ganska spretig. Jag tror inte jag
kommer skrämma iväg folk, men gillar man de akustiska låtarna väldigt mycket...
vilket är en anledning till att jag tog ner dem från hemsidan nu, för det känns
som att nu är det början på nåt nytt.
Under 2003 gjorde
Tiger Lou 71 spelningar, vilket jag tyckte lät otroligt mycket för någon som
bara släppt ett par singlar. Förklaringen var att Emil på nämnda Blackstar
Foundation spelade upp en Araki-demo för ett tyskt skivbolag som ville släppa
Araki i Tyskland. I samband med det ville de att Araki skulle komma dit på
turné, men Rasmus åkte istället dit som Tiger Lou. På några spelningar i
Tyskland spelade Tiger Lou tillsammans med Kadd Stevens/Homage To Catalonia som
frågade Rasmus om han ville åka med honom på en månadslång turné i USA.
- ”Ja visst”, sa jag och tänkte att jag hör aldrig av honom
igen. Men det gjorde jag. Så jag åkte med honom och en tjej som heter Rachel
Jacobs, det var vi tre och en chaffis som bara åkte runt. Vi körde 2300 mil.
Gick det bra då?
- Det gick... jag vet inte, jag har ju inget att jämföra
med, det var alltså... både den och turnéerna i Tyskland har varit väldiga
sådär punk-turnéer, särskilt första tysklandsturnén. Och i USA, ungefär hälften
av spelningarna var i vardagsrum utan mickar, inför sådär 15 pers, som donerade
lite pengar så att vi fick typ 30 dollar. Så det var en brakförlustaffär, men
det var helt fantastiskt.
Är det normalt i USA att man spelar hemma hos folk?
- Jaa. Vad kan vi ha varit i, 25 städer tror jag. I typ en
stad bodde vi i en lägenhet, resten av gångerna bodde vi i villor. Alla bor i
hus för att det är billigt, och de har alltid en källare eller en vind eller
ett jättevardagsrum, så det är tydligen... för mig är det helt främmande, men
det är vardagen där.
Vad har du för inspirationskällor och influenser?
- Det är alltid nästan den svåraste frågan, tror jag. Jag
lyssnar på väldigt lite musik som jag tror kan spåras till min musik, så jag
har svårt att säga nånting som jag är väldigt inspirerad av. Cure är det bandet
jag har som hjärteband, från när jag började lyssna på musik - jag lyssnar inte
så mycket på dem nu men de finns alltid kvar, deras melodisinne, precis som
Depeche Mode. Gillian Welch - när jag köpte hennes första skiva så blev jag
väldigt inspirerad av den till mitt gamla band Music By Em. Det var vi väldigt
inspirerade av, både Gillian Welch och Red House Painters, jättelugnt,
akustiskt - och det var väl det det var från början. Sen kommer jag ihåg när
Josh Rouses skiva ”Under The Cold Blue Stars” kom så var det första gången på
flera år som jag hörde en popskiva som jag bara älskade, en perfekt popskiva.
Den fick mig att börja skriva lite mer... det tycker jag hörs kanske mer på
ep:n än vad det gör nu. Det känns på nåt vis som att de bara sätter sig och...
jag ska inte säga att det är jätteoriginellt på nåt vis, men flera av låtarna
är skrivna i studion och bara sådär ihoplappade utan att man har nåt innan,
bara en bild i huvudet hur man vill att det ska låta.
Vad skriver du texter om?
Han tog en klunk av sin smoothie: - Från början så var
Secret Stars min största inspirationskälla textmässigt, när jag började skriva
Tiger Lou så var det väldigt viktigt att alla texterna var total
diskbänksrealism; ”här sitter jag på en stol och dricker kaffe” (skratt). Men
med Araki blev det mer introvert och flummigt sådär, och nu tycker jag att det
är nån blandning av lite både och. ”Oh Horatio” är en väldigt enkel och
beskrivande text. Möten tycker jag om att skriva om. Det finns en serietidning
som heter ”Optic Nerve”, som görs av en kille som heter Adrian Tomine, som är
fantastiskt bra, alla hans historier är verkligen så... typ en kille som ska gå
till jobbet och så träffar han en person och sen tar serien slut. De tar ofta
slut precis när det känns som att de ska börja, eller att det bara är själva
mötet och inget av det som följer. Det kan jag tycka att jag ser i flera texter
som jag har skrivit. Men jag har j-t svårt att analysera - nästan aldrig sätter
jag mig ner och tänker ”nu ska den här texten handla om detta”. Jag tycker det
är j-t jobbigt att skriva texter, de kommer alltid sist.
Videon till
singeln ”Oh Horatio” spelades in på Kanarieöarna, där det hände sig att Rasmus
och Erik och Pontus från bandet umgicks en del med Lars-Åke Wilhelmsson, aka
transan Babsan, som basisten Eriks mamma är bekant med. Bland annat hängde de
på en karaokebar, där män som såg ut som engelska fotbollshuliganer sjöng
sånger från ”Mary Poppins” och ”My Fair Lady”.
Några andra höjdpunkter från resan som han berättade om
sammanfattade han under punkterna ”klöver ess” och ”polisstryk”.
- Vi fick polisstryk en kväll. Det fanns ett gayområde, som
var hur stort som helst, som hette Jumboland, i Playa Del Ingles. Vi var där en
kväll när allting hade stängt, typ fem på morgonen nånting, och vi var lite för
fulla och stod och spelade biljard med händerna - de hade såna där spelhallar.
De låste in alla köer och allting, men biljardborden var att om man stoppar i
en slant så kommer bollarna ut. Och sen gick Erik iväg och ringde i sin telefon
och jag och Pontus fick för oss att vi skulle stå och kasta en biljardboll över
ett staket till varandra. Och då dök det upp två poliser och vi bara ”Oj!” och
gömde bollen i fickan, de kommer fram och skriker nåt, och Pontus stod där och
skrek ”No comprende, speak English”. Så pekade en på min ficka, och jag var
sådär ”I’m sorry” och ger honom bollen varpå han slår till mig, allt vad han
kan (visade att han drämde till ordentligt, fast med öppen hand). Och i samma
stund så slår den andra polisen till Pontus, fast med knuten näve, en riktig
käftsmäll och så skriker de, och vi tycker att ”vi går nog härifrån”.
Usch, vad läskigt.
- Mm. Det var tur att man var så berusad som man var, så man
inte kände eller fattade nåt riktigt förrän man hade gått därifrån.
Men du ser ändå det som en höjdpunkt?!
- Ja, oh ja. Det
var kvällen efter som vi var ute med Lars-Åke, så det vägde upp det. Klöver ess
var i alla fall den absolut största höjdpunkten. Jag och Pontus satt och
roade oss med det fantastiska kortspelet där man får varsitt kort och den som
får högst kort vinner - det avancerade spelet... Och jag knackade på mitt kort
och säger ”Klöver ess”, och vänder på det, och det är klöver ess! (han
pustade till)
Du har utvecklat synska talanger eller nåt.
- Mmm! Det funkade aldrig igen.
Jag läste nånstans att du är gift. Hur länge har du varit
gift?
- I två år. Den första mars är det två år.
Grattis i förskott. Jag bara tänkte - jag tycker det är
ganska modigt att våga gifta sig. För mig känns giftermål som en otroligt stor
grej - även om jag har varit ihop med min pojkvän i snart åtta år. Är det bra
att vara gift?
- För mig är det inte alls nåt stort, och inte för Andrea
heller. Det var mest en fantastisk grej, vi hyrde en lokal och hade en
jättefest med alla våra vänner. Vigseln tog en minut ungefär, och så var det
kul att alla klädde upp sig och det var en fantastisk kväll. Jag tycker inte
att det har förändrat nånting över huvud taget. Det roligaste är att säga ”Det
här är min fru”, att säga att man är gift, men jag har inte märkt nån skillnad
i vårt förhållande. Men jag kan heller inte förstå varför man absolut aldrig
vill gifta sig, jag förstår inte vad man tror ska hända när man gifter sig. Man
säger ”ja, nu är vi gifta”, sen är det färdigt.
Det är väl att det är besvärligare att göra slut, om man
ska göra det, möjligtvis. Men annars är det ingen större skillnad, om man ändå
har lägenhet ihop. Sambolagen är ungefär likadan ändå.
- Okej. Vilken tur att vi båda är utfattiga, så det inte
blir så mycket tillgångar att bråka om om vi mot all förmodan skulle göra slut.
(skratt)
Nu en fråga som jag alltid brukar ställa: vilken fråga
skulle du helst vilja svara på?
- Oooj... Hur ofta är det nån som säger det sådär (knäppte
med fingrarna) bara? Har det hänt?
Jo, men då är det mer såna där ”Skulle du vilja ha en
miljon?”
- Ja, skulle jag svara. Jag har ingen aning.
Vilken är din favoritmupp?
- Åh, shit! Jag har nästan aldrig kollat på Mupparna
faktiskt. Men... Kakmonstret kanske. Och vad hette han, är han röd, han som
spelar trummor?
Animal.
- Animal, han är j-t bra. Och så finns det nån som heter
Gonzo. Ja, Animal gillar jag. Han är cool. Det finns en serie som heter ”Family
Guy”. Jag såg den för första gången nu i USA, och det är som ”King Of The
Hill”, ”Simpsons”, ”South Park” i ett. Det är verkligen alla de i ett. Den
handlar om en relativt institutionell familj som är det absolut roligaste jag
har sett, nånsin. Det var en scen med Ernie och Bert, de var gay lovers. Han
som var gul var the butch, och den andra var the bitch, som låg och gnällde i
sängen och han bara stod och rökte och drack sprit. Den serien har en tendens
att gå för långt ibland, på ett j-t roligt sätt.
Då var det nog klart. Vad är det för tatueringar du har
förresten?
Han pekade på sin ena arm: - Den här, det är braille, det
står HOPE, som är en låt med Em, så jag gjorde den här när vi spelade in
Em-skivan. Plus att det är min företagslogotyp, ett företag med 24 prickar. Och
här står det Araki Ikara, som jag gjorde när jag gjorde Araki-skivan. Så nu
måste jag göra nåt för Tiger Lou, men jag är lite trött på prickar.
Det är snyggt i och för sig.
- Det blir inga tigermotiv kan jag säga i alla fall.
Ska du inte ha en tiger som kravlar upp över ryggen eller
nåt?!
- Jo, här på bröstet!
Och förresten,
nej, Rasmus är inte släkt med Rocky-tecknaren Martin Kellerman. Han har många
gånger förvånats över hur känd Martin Kellerman tydligen är, med tanke på hur
ofta han fått frågan om de är släkt.
- Jag är däremot släkt med Mårten Kellerman, det är min
bror. Han spelar i Sveriges bästa synthband, som heter State Machine.
/Fröken Fozzie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar