torsdag 29 mars 2018

Cinnamon - från Fozzie 5, 1995

Cinnamon
I popens kryddhylla

Stora Dans-scenen Hultsfred kl 14.30 fredag 11 augusti 1995:
Cinnamon spelar, och lilla späda Frida Diesen stirrar intensivt på publiken och viftar med armarna, och bandet förvandlar låtar som på skiva är spröda och sköra till rena röjpopen. Jag hade aldrig väntat mig att Cinnamon skulle kunna vara så ösiga.
På backstageområdet tre och en halv timmar senare spelar de igen, denna gång akustiskt. Frida viftar fortfarande med armarna men den här gången låter musiken mer som jag väntat mig. Hon tittar även den här gången intensivt på publiken, fast nu består den mest av coola journalister med solglasögon, som inte är så mottagliga.
När jag dagen efter träffar Frida, Jiri A Novak och Björn Öqvist (som är resten av Cinnamon) på fotbollsplanen är de fortfarande förundrade över backstagespelningen.
- Vilken märklig tillställning igår, säger Jiri. - Eller hur? Det var sådär jättekonstigt. Alla satt där på gräsmattan och...
Det var väl lite gemytligt.
- Nej, det var inte det! hojtar Björn. - Man hade kunnat skära luften i små tärningar.
Frida fortsätter: - Alla liksom verkligen rynkade på ögonbrynen, sådär "hmmm... vad tror de att de är? Hmmm..."
Jiri: - "Varför avbryter de vår krökfest backstage? Sätt på en platta med Stooges".
Man kanske mest skall gå omkring och vara cool backstage, och tycka att "det där var väl okej, men jag har hört det förr"...
Frida: - Ja, det verkar som så.
Jiri: - Jag förstår inte varför man sysslar med det (musikjournalistik) när... det verkar som att många journalister är besvärade av att... övervaka. Men byt inriktning då. Gå och gör... jag vet inte vad. Skriv om landstingsnedskärningar eller nånting, om ni tycker det är så fruktansvärt tråkigt, för det finns ju folk som är genuint intresserade av musik och som är fantaster, som aldrig får en chans, för att de där sitter och inte släpper fram dem.
Och gnäller, för de fått för sig att man skall klaga på allt.
- Ja, det är lite sådär svensk attityd; att man skall klaga hela tiden, och...
Frida lade till: - ... man skall inte tro att man är något.
Jiri fortsatte: - Först skall man inte som band tro att man är nåt, "bättre än vi" liksom, och sen när man når en position så klagar man, och inser inte att det faktiskt är väldigt priviligierat att stå där eller att skriva och få folk att läsa det man skriver, och kanske bli influerade.
Frida: - Det är alltid kul att träffa folk som verkligen är intresserade, av nya saker.
Jiri: - Jag tycker det är jättebra att det finns fanzines.

Foto: Irmelie Krekin

Innan vi går djupare in på Cinnamons åsikter skall lite nämnas om deras bakgrund. 1992 träffades Frida och Jiri och Frida började sjunga i hans dåvarande band, och de började göra låtar tillsammans. Efter ett tag splittrades det bandet och Jiri och Frida fick skivkontrakt med Snap (nuvarande Soap) -93. Då tog de med Jiris vän Björn, som precis hade slutat med sitt gamla band, och så bildades Cinnamon. När de spelar live har de som kompmusiker med sig basisten Magnus Karnock och trummisen Krister Svensson.
I maj -95 kom debut-EP:n Vox, med svävande melankolisk musik, och i augusti kom fullängdaren Summer Meditation. Skivan är inspelad i Fridas etta på 32 kvadrat i Stockholm, och de har producerat det allra mesta själva. Det tog sin lilla tid, för att få rätt ljud fick de mixtra och bygga en massa. Frida berättar att de bl.a. byggde små hyddor av madrasser som de satte förstärkare i. De provade en hel hög med olika producenter, men ingen förstod hur de ville ha sin musik – de flesta ansåg att de med sina många år i branschen minsann visste mycket bättre hur saker och ting skulle vara, så till slut gav de upp och producerade själva. Det lilla de behövde hjälp med, mest mixning, ordnade Graham Lewis, som de kom i kontakt med genom Soap. Han var basist i 80-talsbandet Wire, Elasticas främsta förebild, och han producerar numera mest technoband.
Varför heter ni Cinnamon?
Frida: - Ett tag så hade vi inget namn alls. Men en gång när vi spelade ute så kom en tjej fram och sa att vi lät som att vi skulle heta Ginger, så vi började fundera på det, och kom på att det fanns ett band som hette Ginger, men så kom det in kryddor i bilden, och jag föreslog Cinnamon. Jag tycker det är ett fint ord, med ganska bra betydelse, jag tycker om kanel. Jag tycker om kanelbullar, kaneltuggummin...

Genom kaneltuggummin kom vi in på ämnet amerikanskt godis, eftersom kanelgodis är vanligt i USA, men väldigt ovanligt i Sverige. Det finns nämligen en amerikansk mataffär på Odengatan i Stockholm, där de säljer kaneltuggummin, Jello, goda marshmallows... Även marshmallowfluff, som man kan ha på mackor (!) och minimarshmallows som man kan ha i varm choklad... Mmmm...

Vad vill Cinnamon?
Frida skrattade och Jiri började ursäkta sig för att de fanns, men så skärpte de sig och Frida sa:
- Att man börjar med musik är väl för att man vill uttrycka sig på nåt sätt. Allt måste komma ut nånstans liksom.
Jiri: - Man tycker att man har nånting att säga. Det är i alla fall det grundläggande för varför jag startade.
Frida: - Ibland tror man att man vet precis vad man vill säga, ibland så vet man inte det, och då kanske man försöker beskriva det. Om man känner sig förvirrad.
Jiri: - Terapi. På allvar alltså.
Frida: - Men jag vill ha kul också!
Jiri: - Joo. Jag tycker det är... det tar på krafterna – att säga något, man blir helt tom efteråt.
Man lämnar ut sig själv.
Jiri: - Det är jobbigt ibland.
Björn: - Fast om man väger alla påfrestningar och allt det jobbiga mot de gånger då allting stämmer och känns bra och rätt, allt är kul, och man håller i skivan... det goda, det bra tar ju över, det är ju starkare.
Vad händer framöver?
Björn: - Nån slags turné skall vi göra.
Frida: - Vi får se hur det går för skivan och sådär. Men det blir lite spelningar i alla fall.
Jiri: - Samtidigt kan jag inte se Cinnamon som ett rockband som drar på turné land och rike runt i en månad och spelar på alla klubbar. Våran musik är ganska stämningsfull, även om vi rockar till det ibland live...
Ja, ni var ösigare än väntat igår.
Jiri: - Men jag tror inte liksom vi är det rätta turnébandet.
Frida skrattade lite: - Nä, vi lever nog inte riktigt upp till rock'n'rollmyten. Men man blir nästan tvungen att göra det när man är på festival, för vi sover ju i tält och sådär. Man känner sig lite sliten och skitig. Det blir lite rock'n'roll i alla fall, vare sig man vill eller inte.

-->
Cinnamon kommer lanseras utomlands också, dels i Japan och övriga Asien, som alla Soapband, och så har stora bolag i USA visat intresse också, men inget är klart än.


Vilken fråga skulle ni helst vilja svara på?
Frida: - Jag har tänkt på det där när jag har läst Fozzie, jag har ju förstått att det är en standardfråga, men jag har glömt bort det jag har kommit på. Vilken kaka bakar du bäst? Det var ingen kul fråga... men det är cheesecake.
Jiri: - Varför spelar ni på festivaler?
Och vad skulle du svara?
- Jag vet inte. Det är märkligt. Det är ett mysterium. Varför finns festivaler över huvud taget?
Det är väl jätteskoj. Man får se en massa bra band samlat – väldigt praktiskt sådär.
Jiri: - Men tycker du inte att allt låter som... Simple Minds?
Nää...
Han fortsatte: - Det är lite arena sådär.
Björn: - Gene: popens Simple Minds.
Jiri: - Det är lite sådär (han vrålade) "HOW ARE YOU!!!" och så trummorna såhär (han demonstrerade).
Frida: - Det är ju bra när man får se många nya oetablerade band, för om man bor nånstans ute i landet är det inte så stor chans att alla de små banden kommer till just din stad.
Björn: - Man får ju ändå spela för en stor publik. Det är få förunnat.
Har ni några influenser och förebilder och så?
Frida: - Nää. Eller jo, man lyssnar på så väldigt mycket musik och man låter sig influeras av allt, allt man upplever framför allt kanske. Men mycket musik från England är det väl. Lite japanskt också, Pizzicato Five, Flipper's Guitar. Boys And Girlfriend. Sen har vi då Momus och... ja, lite andra. Och mer vanliga popinfluenser kanske, klassiker som Prefab Sprout och Sundays och allt möjligt.
Jiri: - Jag har en period med easy-listening just nu, så jag samlar nu på gamla vinylskivor från 60- och 70-talen, stora orkestrala band och arrangörer. John Cameron och sådär.
Frida: - Burt Bacharach, Walker Brothers, Scott Walker solo.
Ännu en standardfråga: favoritmuppar?
Frida: - Kermits brorson, Robin! Han är inte med speciellt ofta alls, han är som en mini-Kermit och så pratar han med sån där liten pojkröst, och så är han lite lillgammal. Han är absolut bäst.
Jiri: - Jag skiter i Mupparna. Nej, men... jag vet inte, trummisen kanske.
Björn: - Saxofonisten tycker jag är kul.
Jiri: - Men jag måste säga, apropå muppar ­– min pappa har ett jättemärkligt band, som vi hade i bilen: John Denver and the Muppets.
Frida: - Det är Mupparna, det är inte nåt band som heter det.
Jiri: - Nej nej, det är John Denver som gör sina klassiska hits med Mupparna som backar upp honom. Det är alltså en klassiker som är väldigt okänd, och jag tycker den är ascool. Omslaget är – du vet klassiska John Denver-omslag, när han står med akustisk gitarr vid klippor, Klippiga Bergen, och skog och sådär, så står han med det där scenariot bakom sig och Mupparna på rad under honom! Jättemärklig skiva.
John Denver kan bli en favoritmupp.
Jiri: - Ja, vi kan kalla honom det, efter en tapen är han favoritmupp.
Frida: - Fozzie, han är ju lite korkad. Det är väl lite charmigt kanske.

Recension:
Cinnamon: Summer Meditation
(Soap)

Titeln är perfekt. Det är sommarmeditationsmusik. Tio av skivans elva spår är lugna, vackra melodier med skir sång av Frida Diesen, akustiska gitarrer och lugnande synthslingor. När jag låt ute på altanen i sommarstugan och solade i augusti var det helt perfekt. Nu låter det som att det inte är bra längre, nu när det är höst, men så är det inte. Jag sa bara att det var helt perfekt då. Nu fattas solen och sommarstugan, följaktligen är livet inte längre perfekt, men musiken är fortfarande lika bra. Man kan ju drömma om solen, och den lockas lättare fram med hjälp av Cinnamon.
I Hopeless Case (som också finns på singel) river de i lite, och de klarar av det också. Gitarrslingan i den låten är hur bra som helst.

-->
Jag läste en elak recension av elake Nunstedt i Expressen, som inte tyckte om skivan, och man skulle inte tro på någon som sade något annat. Jag anser att man skall lyssna och tycka själv. Jag har gjort det, och föreslår att ni också gör det.

/Sara

Inga kommentarer: