Artikel skriven av min vän Teet Sirotkin för Fozzie nummer 6, juni 1996:
"I gotta dance to keep from crying"
- Smokey Robinson & the Miracles
Människor i adidas-t-shirt som dansar oavbrutet till ett snabbt beat till åtta på morgonen. Små vita tabletter som hjälper till att hålla en igång hela natten och som gör att musiken låter ännu lite bättre. Vinylplattor som bara har pressats i en handfull exemplar och som DJ'n tejpat över etiketterna på (för att ingen ska kunna sno hans låtar). Känns det igen? Nej, det är inte Docklands 1996, det är "The Twisted Wheel" i Manchester 1970. Dans-scenen är inte någonting nytt, om någon nu trodde det. Den föddes i all tysthet i trista norra England medan resten av världen fortfarande var upptagen med att bråka om huruvida det var Stones eller Beatles som regerade. Medan debatten numera gäller Blur och Oasis fortsätter norra England att svänga till odödliga dansanta soullåtar, som de alltid har gjort. Kopplingen mellan Northern Soul och den moderna dans-scenen blir som mest uppenbar när Chemicals eller Ballistic Brothers plötsligt slänger på en dammig Ric-Tic-sjua mitt i sitt set.
Northern Soul är ett begrepp som har droppats en hel del under den senaste tiden. Edwyn Collins poserar framför ett gigantiskt Wigan Casino-märke och obskyra soulsinglar börjar dyka upp på skivtallrikar oavsett vilken typ av klubb man befinner sig på. Northern Soul handlar om en blandning av människor som alla vill försvinna i en drömvärld. Det handlar om att dansa till musik som berör en starkare än en nyförälskelse. Det är ingen slump att scenen uppstod i tråkiga industristäder i norra England (därav Northern Soul). Northern Soul är verklighetsflykt. Scenen skulle dock aldrig fungera i Sverige. Vi kommer aldrig att få se ungdomar i säckiga byxor och med svettarmband runt handleden göra piruetter på dansgolven i Sverige. Men det gäller att hålla isär scenen och musiken. Det kommer med all säkerhet vara alldeles självklart och helt rätt att DJ'n spinner "Kiss Me Now" med Florence Devore i vilket sammanhang som helst.
Ingen tycks riktigt veta hur Northern Soul egentligen låter och precis som med den genre-fixerade dans-scenen med sina handbags och happy-hardcores, delas Northern Soul upp i newies, floaters, stompers etc. Northern-låtar har dock vissa gemensamma drag. Det viktigaste är att de är dansanta och svängiga, med ett markerat beat. Gärna ganska snabba 60-talslåtar med stråkar, blås och otighta körer. Artisterna bör naturligtvis vara svarta, från USA och helst totalt okända. Även om många Motown-hits kan placeras in i Northern Soul-facket, så har det alltid gällt för Northern-DJ's att hitta så rara, men bra singlar som möjligt. Mycket tid har spenderats av några få dedikerade människor bland dammiga reabackar i charity-shops i Detroit och andra amerikanska storstäder (s.k. soul-searchin'). Genren har naturligtvis spretat ut i alla riktningar och man kan hitta både vita artister och 80-talslåtar som man lugnt kan lägga ner i sin skivväska med Northern Soul. Det viktigaste är att det ska gå att dansa till - nätterna igenom. Dans är ett nyckelord och det har naturligtvis uppstått helt unika stilar, som mer påminner om OS i gymnastik än om "vanlig" dans.
Om någon frågar efter typiska Northern Soul-artister, så har han missuppfattat allting. Artisterna är inte viktiga, utan det är de enstaka låtarna som gäller. Ofta har de bara gjort en bra Northern-låt, medan resten är crap. Som exempel kan nämnas "The Night" med Frankie Valli (som f.ö. är vit och förskräckligt ful). Egentligen är det vinyl-sjuor som gäller och ingenting annat. Dessa skall ligga i hårda pappkonvolut och naturligtvis vara originalutgåvor. Men med tanke på att många av de bästa singlarna betingar tresiffriga belopp får man nog börja med att skaffa sig några av de ypperliga samlingsplattor som har börjat dyka upp. Numera är det skivbolaget Goldmine/Soul Supply som har efterträtt Kent som champion på re-release-scenen. Kent ger ut mycket mer och det är mer överkurs och färre bra låtar på varje skiva, medan Goldmine inte kompromissar. Det är idel guldklimpar! Än så länge är dessa skivor tyvärr knepiga att få tag på i Sverige, men det hör ju liksom till. Be någon kompis som skall åka till Goldmine-affären i Manchester att ta hem ett gäng plattor eller be Megastore ta hem dom. Eller ännu hellre, åk till valfri amerikansk storstad, lägg ett par dagar på att gräva i rea-backar och vibba in låtarna nedan. Dessa är de bästa jävla Northern Soul-låtarna någonsin, alla kategorier. I min skola. Just nu.
Love You Baby (Eddie Parker)
Den här låten fick mig att köra av vägen en gång. Vi lyssnade förstås klart på den innan vi kollade om någon var skadad.
He's Coming Home (Beverly Anne)
Denna har jag bara på en bootleg-tape som jag hittade i London. Jag vet ingenting om sången eller artisten, jag vet bara att jag får rysningar längs ryggraden och tårar i ögonen varje gång introt går igång. Flickan som står i regnet på perrongen väntar på att han skall komma hem. Hon står nog kvar fortfarande och väntar. Snyft!
Nine Times (The Moments) Lyssna
När Paul Weller var i Stockholm med Trans-Global Express-turnén, så hade han med sig en liten bärbar skivspelare och en kasse repiga singlar. Han spelade in en kassett åt en bekant till mig och på den fanns "Nine Times" inspelad två gånger. "Music to My Heart" med Patti Austin och "What's Wrong With Me Baby" med Invitations var också med.
Seven Days Too Long (Chuck Wood) Lyssna
En Northern Soul-lista blir inte komplett utan denna svettiga stomper. Lyssna och se varför Dexys Midnight Runners låter som dom gör. "Breaking Down the Walls of Heartache" med Johnny Johnson and the Bandwagon går lika bra. (Lyssna på originalet här och Dexys version här.)
I Got a Feeling (Barbara Randolph) Lyssna
En av de mindre kända Motown-låtarna. Är du kär, så blir du ännu kärare efter att ha lyssnat på den här på onödigt hög volym.
Här kunde jag lika gärna ha valt "Heaven Must Have Sent You" med The Elgins. Lyssna
The Priceless Gem (Jamie)
Ännu en låt från en tape som får mig att vrida upp volymen och göra konstiga skutt och snurrar. Om någon hittar den på vinyl så ring mig. Genast! Detta gäller även "Moonlight, Music and You" med Laura Greene.
Get Ready (Ella Fitzgerald) Lyssna
Det är vanligt med covers i den här branschen och det är inte helt ovanligt att det blir bättre än originalet. Som exempel kan denna Temptations-låt tjäna. (lyssna på originalet.) T.o.m. "Purple Haze" och "Under My Thumb" finns det Northern-versioner av. De är inte bättre.
We Got a Love That's Outta Sight (Spencer)
Många av de här låtarna blir man så oerhört glad av. Detta är en sådan. Har man inte ett toppenförhållande själv, så kan man ju alltid blunda och låtsas.
Hold Back the Night (Trammps) Lyssna
På en all-nighter i Sheffield som jag var på valde DJ'n att avrunda natten med denna mid-tempo newie från 1975. Naturligtvis.
I Go to Pieces... Everytime (Gerri Granger)
Fast, frågan är om inte den här snyftaren ändå är den perfekta avslutningslåten, eller "The Entertainer" med Tony Clarke, eller "I Walked Away" med Bobby Paris, eller...
Med följande samlingsplattor i CD-växlaren kan du ha din alldeles egna all-nighter hemma. Glöm inte att hälla talk på parketten, ta på svettarmbanden och applådera mellan låtarna.
The Golden Torch Story (Goldmine, GSCD 61)
The Wigan Casino Story (Goldmine, GSCD 51)
The Wigan Casino Story Continues... (Goldmine, GSCD 72)
Essential 60's Northern Soul Vol. 1 (Deep Beats, DGPCD704)
Essential 60's Northern Soul Vol. 2 (Deep Beats, DGPCD728)
Northern Soul Time (Goldmine, GSCD 77)
Don't drop out!
/Teet Sirotkin
En del av låtarna finns på Spotify, och dem har jag länkat till. Resten får ni åka till USA och gräva i reabackarna efter. :) Teets skivor kan ni dansa till på diverse klubbar i Stockholm.
/Sara
Red. 2018: Denna artikel publicerades på bloggen 15 oktober 2009, men jag flyttade nu fram den för att hänga ihop med övriga Fozzie 6-artiklar.
1 kommentar:
Ni behöver inte ringa mig. Jag har hittat The Priceless Gem med Jamie på sjua. :) /Teet
Skicka en kommentar