Fanscene
De förmodade vännerna
Av Martin Alarik
Fanscene är:
Jeppa: Jesper Ek; sång, bas
Flempa: Henrik Aspeborg; gitarr, sång
Johan Sjöberg; gitarr
Sir Bum: Martin Sörbom; trummor
Favoritmuppar:
Jeppa: Animal
Martin: Animal
Johan: Kermit
Flempa: Kakmonstret
Hemma vid datorn
Och jag vet inte alls vad jag skall skriva. Jag har gett mig in på vansinnesföretaget att försöka skriva en artikel om några av mina allra, allra bästa vänner och jag vet inte vad jag skall skriva.
De här killarna är det närmaste barndomskamrater jag kommer. När jag gick ut nian bröt jag så gott som helt med det villa/radhussamhälle jag växte upp i, och med. Jag spelade aldrig blockflöjt i ettan, jag var aldrig med i fotbollslaget, jag hade aldrig någon skateboard eller moped och jag hängde aldrig utanför macken. Avslutningen i nian är fortfarande en av de lyckligaste dagarna i mitt liv. Aldrig mer. Nytt liv nu. I ungefär samma veva, när jag gick i tvåan på gymnasiet 1986, lärde jag känna Jeppa och Johan och ja vad vill ni att jag ska säga, det var ett nytt liv.
Med ett gemensamt kärleksförhållande till sextiotalsmusik, garagerock, new wave och pop var vi som gjorda för varandra. Jag hade ju sett dem innan vi började umgås, tyckt att Johan var lite löjlig för att han hade den parkas jag själv inte skulle ha vågat bära och så vidare. Hur som helst, vi gick på ungefär samma caféer, samma "för ett Ungdomens hus"-konserter och hade en del gemensamma vänner och en dag började jag och Jeppa att prata på bussen och sen gick allt ganska fort. I ett litet samhälle som Vilan/Nåntuna (5 km söder om Uppsala) är det nog ganska oundvikligt att de som är likasinnade finner varandra men inte desto mindre är det något jag är väldigt tacksam för.
Ändå vet jag inte riktigt vad jag skall skriva. Det är på något sätt alldeles för självklart. Det är som att alla andra redan borde veta allt, jag gör det ju.
Första gången jag såg dem spela var i Tomtens källare. Jeppa på bas och sång, Johan på gitarr och Tomten på, ofrivilliga, baktakts-trummor. Jag förmodar att det var hemskt, ändå var jag djupt imponerad av att några som jag kände kunde spela rock. De hette Dropping Bombs on the White House och när Johan undrade om jag inte skulle lära mig spela något instrument och bli medlem tackade jag nej. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna lära mig spela. Tiden gick och Dropping Bombs blev Desert Snowmen med Tomten på orgel och den galne greken Jugge på trummor. Det var fritidsgårdsspelningar, skivköparresor till Stockholm, Café Linné och Café Genomfarten, Ungdomens hus och Skivboden, krocket och schack hemma hos Jeppa och otroligt hög volym på stereon hemma hos Johans pappa. Festerna i Tomtens källare, ett gäng grabbar som hoppade upp och ner till My Generation coh Going Underground, och det var allt färre resor till min tidigare tillflyktsort, Hamregården i Dalarna. Det var en del av min uppväxt, min andra barndom. I nostalgins skimmer en otroligt lycklig sådan.
Efter att ha gått ut tvåan i gymnasiet åkte Jeppa till
Amerika och Johan till England. Jeppa var borta ett helt år medan Johan kom hem
någon gång på våren mumlandes om penalism och vansinniga engelsmän. Hela den
där våren jobbade jag och Johan på Akademiska sjukhusets städblock 3. Sista
dagen gick vi direkt från sjukhuset till slottsbacken där vi lyssnade på Martha
& the Vandellas och drack öl i duggregnet. Jag minns det med ett tårfyllt
leende.
Konsert
Fanscene går på scenen på Sten Sture i Uppsala och är helt lysande. De har nästan inte gett en konsert på ett år men de är helt lysande. Jag är faktiskt lätt chockad över den energi och kraft som de uppträder med. De kör ett kort men intensivt set och det är faktiskt makalöst att inte det här bandet har ett skivkontrakt, för att inte tala om att stället inte är utsålt. För det är som liveattraktion Fanscene är som allra bäst. I nuläget kommer jag bara på en enda svensk grupp som är bättre i den här kategorin och det är Blue. Stevepops, Wagon, Brainpool och alla andra popband får ursäkta men de står faktiskt i vägen för något som måste fram. Att det är mina vänner gör onekligen att det känns lite löjligt att behöva vara den som talar om det. Samtidigt är det otroligt skönt att inte behöva ljuga när man talar om för några man tycker om att de är smått fantastiska. En liten parentes; på soundchecket spräcker Martin Sörbom skinnet på baskaggen. Ja, baskaggen. Han är det närmaste en Keith Moon det här landet kommer att komma, någonsin. Gå och se.
Tillbaka vid datorn
Vi är nu framme vid hösten 1989. Jeppa och Johan ska gå ut trean och hamnar i samma klass som Fredrik Bergström och en kamrat-krets knyts lite tätare samman under förfesterna hemma hos artikelförfattaren. Om Desert Snowmen kan man väl inte precis säga det samma. Den orgel-partyrock, med viss Creeps-anstrykning, som varit gruppens kännetecken börjar delas i två läger. Tomten och Jugge drar åt blues och hårdrock, Jeppa och Johan åt mera klassisk rock och pop och kvar i mitten står nye gitarristen Daniel Östman och vet inte riktigt vart han ska. Efter en klassisk sista konsert på Rackis, där Dannes gitarr (han har under dagen muckat från lumpen) först inte är ipluggad och sedan nerdragen i mixern, är sagan om Desert Snowmen all. In från söder kommer dock Henrik "Flempa" Aspeborg. Jeppa och Flempa har träffats under studierna i USA och nu, våren 91, är det hög tid för honom att flytta till metropolen Uppsala.
Ett kort tillbakahopp. Flempa hade redan tidigare varit uppe och hälsat på i Uppsala och jag minns att jag var ganska skeptisk. Svartsjuka förmodligen. Det blir lätt så när man upptäcker att någon utifrån är lika bra kompis med någon i gänget, som gänget självt. Flempa flyttade hur som helst in under Johans köksbord och medan Johan gjorde så att även skrivbordsmalajerna på flygstaben numera måste bära uniform betalade Flempa honom en liter fil om dan för att bo på golvet. Under tiden tog Fanscenes föregångare Rawhides form, med Martin Sörbom på vansinnestrummor och Flempa på sång och gitarr bredvid Jeppas bas och sång och Johans gitarr. Och jag vet återigen inte vad jag skall skriva. Jag sitter och fånstirrar på skärmen men det kommer inga ord. Inga alls. För att få lite kraft lyssnar jag igenom de tre demokassetter som Rawhides lämnade till eftervärlden, de demos som förhoppningsvis kommer att ges ut på någon samlingsplatta av entusiaster på något litet bolag av Pebbles typ om något tiotal år. Här finns åtminstone en handfull låtar som borde kunna få komma med på framtidens Smorgasboards-samlingar, med charmtoppar i låtar som Have Fun Try the Rawhides och den, fortfarande, lysande Let Your Hair Down.
Bandet utvecklades hela tiden från något slags garagerock till att bli mer och mer pop, om än rejält hård sådan emellanåt. Något som gjorde att ett namnbyte kunde vara på sin plats och efter en del övertalningsarbete lyckades Jeppa till slut få Flempa att gå med på vad Johan och Martin redan samtyckt till. The Rawhides blev Fanscene.
Och det bara fortsätter, bättre och bättre låtar, mängder med nationsspelningar och underbara minnen; "i likhet med de förmodade vännerna i Rawhides"-recensionen i Nowhere, Ola Hermanson (i Sonic Surf City) bär Fanscene-T-shirt på fotot från Emmaboda-festivalen på DN:s framsida, ett nästan golvat mixerbord på SNerikes Nation, känslan av att öppna en pinfärsk SA på Hultsfred 1994 och se att Jesper Hammarströms fotbollsfoto av grabbarna är med i demochecken. Och så vidare och så vidare. Minnen. Man kan ju naturligtvis tycka att det är löjligt att hetsa uppsig över sådana saker och det är det förmodligen också. Men det är vår verklighetsflykt, vår lycka och vill ni inte vara med så slipper ni. Vad ni förhoppningsvis inte kommer att slippa är musiken. Oavsett vad ni själva tror är ni nämligen värda att få höra det här bandet.
Konsert II
Det har gått en dryg vecka sedan Sten Sture-spelningen och Fanscene inleder andra dagen på Östgöta Nations popfestival. Klockan är åtta på torsdag kväll och det är, inte helt oväntat, nästan bara bakfulla närmast sörjande i publiken. Sångljudet är piss, knappt hörbart, men bandet är trots detta otroligt bra. Kanske har de aldrig tidigare varit en så skramlande, slamrande enhet. Det är popmusik i garagerock-klädsel. Och klädseln sitter perfekt. Glöm kostymnissarna, glöm skateboardsen, glöm toppluvorna. Glöm allt det där som är yta och lyssna. Ni kommer inte att ångra er.
Datorn igen
Det är stora ord jag vet det, och förmodligen kommer jag att få äta upp dem så fort de gör en skitspelning. Men det spelar inte så stor roll för det här är känslan just nu och allt annat är, även om det upptar en väldigt stor del av ens tankar, faktiskt lite mindre viktigt. Vi är framme vid nutid. Verklig nutid. Imorgon spelar Fanscene på Kalmar Nation. Tre spelningar på lika många veckor. En ganska bra nystart för ett band som legat nere i nästan ett år. I maj förra året gjorde Fanscene sin sista spelning på just Kalmar innan Jeppa emigrerade till Linköping på ett drygt halvår för att läkemedelskonsulenta sig. Nu är han tillbaka. Fanscene är tillbaka. De spelar in låtar till en EP. De ska vara med på en samling på Dorian Records, de skriver nya, och ännu bättre låtar och de bör få ett genombrott. Det är nutid och Fanscene är tillbaka. Och det var egentligen här artikeln skulle ha börjat. Med en intervju hemma hos Flempa. En intervju som spårade ur redan efter några frågor. Man kan inte intervjua sin egen uppväxt. Det blir lite krystat. Vad vi gjorde istället? Drack, spelade luftgitarr hemma framför stereon, och gick på konsert förstås. Samma sak som alltid. Det tar aldrig slut, det är ingen brådska med att bli vuxen, man behöver inte växa upp, man behöver inte veta vad man skall skriva, man behöver nästan ingenting. Allt man behöver är vänner och lysande musik. Ibland är det samma sak.
Luftgitarr-låtlista för intevjukvällar
Little Boy Soldiers - Jam
I Can't Stand It - Velvet Underground
En dans, en kyss - Wilmer X
Har du sett min ängel - Wilmer X
I Wanna Be Your Boyfriend - Rubinoos
Another Girl, Another Planet - Only Ones
The Kids Are Alright - Who
Victoria - Fall
Away From the Numbers Jam
Favourite Shirt - Figgs
Generation Gap - Hoodoo Gurus
I Wish It Could Be 1965 Again - Barracudas
Here Comes the Summer - Undertones
Atmosphere - Velvet Crush (vid vädringen)
How Does It Feel To Feel - Creation
Sha Na Na Na Na - Sonic Surf City
The Creep - Creeps
Scooter Girl - Pogo Pops
Hang On - Teenage Fanclub
Plus en del annat som föll bort. Kort sagt ungefär samma skivor som vi alltid, med viss variation, spelar hos Flempa eller hos mig eller hos Fredrik i Stockholm och förmodligen samma skivor som vi kommer att spela i Jeppas och Johans nya lägenheter. Samma skivor som vi alltid kommer att spela. Det tar aldrig slut. Och jag längtar efter att få skriva baksidestexten på någon obskyr samling om tio eller tjugo år eller ännu hellre på en storsäljande Greatest Hits. Men det går bra med en obskyr samling, om inte annat så får väl jag och Johan ge ut den på det där återutgivningsbolaget vi alltid ska starta när vi är fulla. Men vänta inte till dess, gå och se dem nu och köp skivan när den kommer, annars är det stor risk för att du om tio eller tjugo år kommer att ägna mycket tid åt att hitta på ursäkter för dig själv om varför du inte såg dem när du hade chansen. Om du nu verkligen älskar lysande, skramlig, popmusik vill säga. Du har blivit varnad, nu är det upp till dig. Jag vet inte ens vad jag skall skriva om det här lysande lilla bandet.
/Martin
/Martin
Red. 2018:
Martin tipsar nu om att det släppts en vinylsingel och en
samlings-cd med bandet som kan beställas här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar