torsdag 8 mars 2018

Blue - från Fozzie 4, 1995

Blue
Ovanligt pigga, spontana och pratglada

Av Martin Alarik

Det börjar på Lindgården, en restaurang med lätt tvivelaktigt utseende. Här ska The 8th Swedish Mod Weekend avslutas och vi ska intervjua Blue.
Det är inte så mycket folk på plats när vi kommer, men vi slår oss ner vid ett bord, dricker en öl, och hoppas att vi ska känna igen popstjärnorna när de dyker upp. Det dröjer innan de dyker upp, men när de väl gör det känner vi åtminstone igen dem. Vi reser oss ur våra utestolar och går en trappa upp där vi sjunker ner i Lindgårdens soffor för att diskutera bandets senaste skiva, deras bakgrund och deras framtidsplaner. Precis samtidigt som vi får in våra värmeljus börjar dj:n spela The Bitterest Pill av The Jam, intervjun kan börja.
Bakgrund, när började ni spela och allt det där?
- Vi har hållit på sen hösten 91. Vi spelade in lite låtar på demos och skickade in dem till A West Side Fabrication. Sen var det så att West Side och Telegram skulle slås ihop så vi fick kontrakt med båda bolagen. Vi släppte en sexspårs-CD och sen har vi släppt en EP och nu Sitting on the Sofa.
Hur är det annars med musiklivet i Örebro, är det nåt liv?
- Ja, jag har ganska dålig koll på det.
Men ni bor i Örebro allihop?
- Ja men nu skall vi flytta till Stockholm, några av oss har redan flyttat. Men jag har ganska dålig koll, det finns såna här skateband, Millencolin kommer därifrån, det är det enda bandet som är något sådär. Det är dåligt med popband, väldigt mycket hårdrock och sånt.
Ni har ju bytt stil lite?
- Ja, jag lyssnar ganska mycket, eller väldigt mycket på Tamla Motown och Staxsoul. Tamla Motown är nästan största influensen till den här skivan, och The Jam såklart.
Ja man kunde misstänka det.
-->
- Ja man kan väl det. Nej men jag upptäckte ganska mycket musik genom det. Modsstilen och så.

Vad gör ni i övrigt; ni blir väl knappast förmögna på er musik?
- Nej, hälften av oss är arbetslösa, en pluggar och en jobbar.
Varför flyttar ni till Stockholm; är det för att satsa på musiken eller?
- Nej vi skall plugga, det var mest en slump att alla flyttar hit, det var inget vi kom överens om.
Framtidsplaner inom musiken?
- Vi har tänkt ta det lite lugnt, se till att vi har bra låtar innan vi börjar spela in igen. Vi vet inte var vi vill spela in. Hittills har vi spelat in allt i Skellefteå.
Spelningar i sommar?
- Två festivaler, Raj Raj och Trästock i Skellefteå, där spelar alla West Sideband. Annars är det ganska dåligt med spelningar.
Favoritskivor?
- Primal Screams Screamadelica, Stone Roses första betydde mycket när den kom. Men för tillfället, Wellers nya, Tamlaboxen, mer behöver man inte.
Den första boxen då, det är inte så mycket sjuttiotalsfunk än?
- Nej, den första helt klart, det är otroligt bra poplåtar.
Bra svenska band?
- Jag lyssnar inte så mycket på svenska band men det finns säkert bra band. Brainpool är bra, men det är inget jag lyssnar på.
Er bästa låt?
- Vår bästa – jag tycker Calling är bra.
Vem är Atomic Tommy?
- Det är en gammal chef som jag har haft.

Här hörs lite allmänt skratt från de övriga medlemmarna. Det är nämligen bara sångaren, gitarristen och låtskrivaren Mikael Nordgren som sitter tillräckligt nära bandspelaren för att få sina uttalanden förevigade. De talar varken särskilt högt eller mycket pojkarna i Blue. Övriga gruppmedlemmar är iallafall Robert Persson på trummor, Michael Ohlsson på bas, Magnus Palmquist på gitarr och Karl Anderberg, som kommit tillbaka efter en exil i rikets andra stad, på klaviaturer.

Vem skulle du ge din sista Dumleklubba?
- Till Robban. Vi är mest inne på Werthers original annars. Det är det vi gillar.
Favoritmupp?
- Saxofonisten, han är stencool.
Vilken fråga skulle du helst vilja svara på?
- Nej, jag kommer inte på något.

Det gör dock någon annan i bandet och för ett tag talas det glatt om favoritbilar. Dock inte så pass högt att det går att urskilja på min intervjukassett.

Vilket annat band skulle du vilja vara med i om du inte spelade i Blue?
- Inget annat band, tror jag.
Det var den sista frågan, nu får vi prata improviserat strunt istället.
- Är vi inte ovanligt pigga, spontana och pratglada?
Jo jag tänkte precis säga det. Lättintervjuade, man behöver inte ställa så mycket frågor, det bara rinner ur er. Ni har inte med er blås på scenen?
- Nej, vi har varken råd eller plats i bilen. Vi känner inga blåsare. De som är med på skivan är från Skellefteå.
Det finns inga blåsare i Örebro, bara skatepunkare?
- Ja, vi vill inte ha med några musikskoleelever.
Kommer det att komma något nytt med er snart?
- Vet inte, vi funderar på att släppa en singel i sommar, men vi har inte bestämt om det blir en ny låt eller en från skivan. Jag vill att nästa skiva skall bli mycket bättre.
Annars var senaste rätt okej tycker jag.
- Jodå, jag är jättenöjd med den, jag är jättestolt över låtarna.
Utlandslansering?
- Vi är släppta i Japan, det går jättebra där. Vi har sålt 4 000 ex på de två första veckorna.
4 000!? Hur mycket har ni sålt i Sverige?
- Vet inte men det är inte hälften så mycket. Men de satsar ganska mycket, skivbolaget där. Det är ganska stort, Pioneer.
Det trodde jag var ett stereomärke. Är det roliga askar med tretusen utvik och japanska texter och sånt?
- Vet inte, vi har inte fått hem några än. Men det finns tydligen inget japanskt tecken för baby så de får skriva ut det på engelska istället.

Innan bandet går för att göra en låtlista till kvällens spelning konstaterar Micke att Small Faces var den perfekta blandningen mellan soul och pop, och att det kommer att bli mer Small Faces över musiken framöver eftersom han inte orkar spela så snabba låtar längre. Efter bandets spelning som blir ganska ljumt mottagen, på grund av att lite väl många av de som är i lokalen är lite väl upptagna med att studera sina pressveck och kavajslag, bär det för min del ut i Stockholmsnatten. Jag stöter dock på Blue en gång till under natten, på en klubb med det politiskt tvivelaktiga namnet Laissez faire. De är återigen väldigt lugna, närmast tillbakadragna, och ingenting tyder på att de några timmar tidigare gjort en spelning med en kraft och intensitet som är häpnadsväckande, och i mitt tycke smått unik för ett svenskt band.


-->
/Martin

Recension från nr 3:
Blue: Sitting on the sofa
(A West Side Fabrication)

Det är ett tag sedan den kom, men eftersom det finns en liten risk för att ni inte har hört den måste jag få tala om hur bra Sitting on the sofa är. Den andra januari i år stod jag på Pet Sounds i Stockholm efter tre av de intensivaste dagarna i mitt liv och tänkte att Blue den kan jag nog hitta billigare någon annan gång. Men eftersom Pelle ändå skulle lyssna på någon skiva, så stoppade jag i Sitting on the sofa i en ledig cd-spelare och... Jösses. Jag tror aldrig, aldrig, och det här är allvarligt menat av en man som inte har en tillstymmelse av alkohol i kroppen, att det har kommit en svensk skiva som jag har blivit så... glad av. En skiva som kan få mig att studsa av pur glädje, när jag hör den. Jag tänker inte räkna upp några låttitlar eller tjata om Jam- och Small Faces-referenser, jag säger bara att det rör sig om poplåtar av klassiskt snitt, att sången är hur bra som helst och att blåset är otroligt rätt. Och om inte detta räcker som köpargument skall jag citera ett meddelande som fanns på min telefonsvarare för några veckor sedan. "Tja det är Johan, jag tänkte bara tala om att jag just har köpt Blue och den är hur djävla bra som helst, men det vet du ju redan eftersom det var hos dig jag hörde den först, men jag var bara tvungen att tala om det för någon." Så köp skivan, gå och se dem live (även om man saknar blåset) och tala om för resten av världen hur bra de är. Grupper som sprider sån glädje att man ringer och lämnar telefonsvararmeddelanden om dem är nämligen värda all framgång som finns.

-->
/Martin

Inga kommentarer: