måndag 26 mars 2018

Hardy Nilsson - från Fozzie 5, 1995

Hardy Nilsson
Vinningar och vändningar

Av Martin Alarik

Det är lite svårt att tänka sig nu i kalla och vidrigt snöiga november, men det har varit sommar i år också. En sommar med en hel del underbara festivalminnen. Paul Weller i Roskilde, Beautiful South på Lollipop och många, många fler. Bland annat ett band som inte drog sig för att köra Gyllene Tiders klassiker (Kom så ska vi) Leva Livet en eftermiddag i Hultsfred.
Såhär i efterhand kan jag inte riktigt komma ihåg om vi gjorde intervjun på fredagen eller lördagen men jag minns att vi var ganska dåligt förberedda, Sara hade några standardfrågor och jag hade i stort sett inget mer än en nyinköpt öl och en stor dos beundran för ett av Sveriges mest underskattade band. Vi träffade i alla fall Ubbe och Janne från Hardy Nilsson på fotbollsplanen i Hultsfred för att försöka få ihop en intervju. Det är mestadels Jannes svar på frågorna som är med av den enkla anledningen att han satt närmast mikrofonen, för tro mig, Hultsfred är inte den tystaste platsen i världen när det är festival. Bakgrundsljuden är emellanåt väldigt väl tilltagna på intervjubandet.
Er bakgrund, när bildades ni och sådär?
- Jag och Ubbe startade bandet i hans vardagsrum 1991. Jag började tränga mig på i hans lägenhet, jag hade ingen att vara med så jag började tränga mig på hos honom. Jag visste att han också gjorde låtar. Sen så gjorde vi en låt, Vendela, till en A West Side-samling, då var vi fyra stycken. Sen ville basisten spela gitarr istället och då fick han det. Sen ville trummisen också spela gitarr och då fick han också det.
Ni hade fyra gitarrer?
- Vi har inte brytt oss så mycket om hur det har låtit, vi har gjort våra låtar och så har de som velat fått lyssna på det. Vi har inte tänkt så mycket vilket är skönt tycker jag. Så ett tag var vi sex men nu är vi fem. Sen gjorde vi 1973 och sen har det fortsatt.
Varför valde ni att ta ert namn efter hockeyspelaren Hardy Nilsson?
- Vi har alltid gillat honom. Han var en legend i stan. Stora polisonger och krulligt hår, aggressiv och fixade mycket tjejer. Han var jättetuff när man var tio, elva.
Frågade ni honom innan?
- Nej vi gjorde inte det så vi var ganska skraja med tanke på hans temperament, men vi träffade honom i somras och han var bara stolt. Han presenterade oss på en festival i Skellefteå.
Har ni spelat i andra band?
- Vi har ett annat band nu som heter Tommy 16 där Ubbe sjunger. Det är Hardy Nilsson på engelska fast med helt nya låtar.
Texter?
- Jag skrev mest texter på förra skivan, sen har vi gjort det mer tillsammans. Jag har alltid gjort låtar på svenska – Ubbe har väl gjort mer både och. När man skriver på svenska känns det som att man kan göra sig mera förstådd och det blir mer direkt, texten betyder mera och är inte bara ett komplement till musiken.

hela mitt liv har jag lärt mig att dö.
hela mitt liv ska jag lära mig dö.
hela mitt liv kan jag dö.
- Hela Mitt Liv

- Det finns vinningar och förluster på båda språken. Vinningarna på engelska tycker jag är att det kan bli mer, man har ju lyssnat mest på engelsk musik, det blir mer romantik. Svenskan kan man lättare hitta ett eget språk på, det blir bättre vändningar, och tydligare. Man kan inte gömma sig på samma sätt som i engelskan.


I en recension av de rejält Hardy Nilsson-influerade pojkarna i Garp (lyssna gärna på deras Se hur det lyser. Ett av alldeles för få tillfällen där en svensk grupp vågar hylla en annan) skriver den vanligtvis sansade Per Bjurman "Men det krävs mer än blick för kitschiga formuleringar. Man måste täcka upp med innehåll också. Det gör vare sig Hardy Nilsson, Holger Danske – eller Garp."
Är det jobbigt att bara uppfattas som ett lalligt popband från Norrland?
- Vi blir ofta betraktade som ett ytligt P3-band som inte har något att säga, jag skulle vilja att... vil vill vara nöjda med det vi gör. Vi vill nå något slags allvar, någonting som kan stanna kvar i folk och som kan vara viktigt för människor utan att använda för mycket distboxar.

sorgen som jag lever med
har visat var jag bor
och krympt mitt liv till litenhet
när jag skrytit mig för stor

det här är en sång om mitt liv
en sång om mig själv
- Sång Om Mig Själv

- Om man hör en låt på svenska så slår det till mera – det får en annan ton än om man sjunger på engelska.
Favoritlåtar, bland era egna?
- Popsång för att den är så genial. Stackars Dig för texten och Månens Syster för att det är så j-a bra låt. Jag är nöjd med alla utom Längta Lite Längre. Den tycker jag... jag skäms när jag hör den. Den är helt fel.
Själv är jag väldigt förtjust i Det Kan Aldrig Bli från Vänta på Mig-singeln.

jag borde bry mig om
men jag säger som John Holm
det är synd om barnet som
har hela livet hela livet kvar
- Det Kan Aldrig Bli

- Ja den är skitbra. Tänk om man hade bytt ut Längta Lite Längre mot den.
Vilken John Holm-låt är det taget ifrån?
- Det är från en låt på hans andra skiva Lagt Kort Ligger.
När vi ändå är inne på trivia; vems är Kissdockorna på första skivan?
- De är Nickes.
Stämmer det att ni åkte ner gratis för att få vara förband till Redd Kross på Gino i Stockholm?
- Jo, jag ringde till Gino och sa att vi måste få vara förband.
Vad gör ni mer än att spela musik?
- Jobbar ibland och är arbetslösa ibland som alla andra.
Bor ni kvar i Skellefteå?
-. Nej, jag och Nicke har flyttat till Stockholm. Men de andra bor kvar.
Hur funkar det med att repa i så fall?
- Det går bra, vi repar inte så mycket men det funkar ändå. Vi kör igenom låtarna på soundchecken.
Vad har ni för framtidsplaner?
- Vi skall spela in nya låtar nån gång, det är lite beroende av hur det går med Tommy 16.
Är det nåt ni satsar på eller är det mera ett sidoprojekt?
- Vi är ju ett stort hobbyprojekt hela vårat band, så jag vet inte. Men det ska komma en ny Hardyplatta innan nästa sommar. Mars, april, maj om jag får bestämma.
Vilken fråga vill ni helst svara på?
- Är ni på allvar?
Och svaret?
- Joo. Vi är ett hobbyband men vi gör inte låtar på skoj.


Vilken är eran favoritmupp?
- Miss Piggy för att hon är så neurotisk, arg och kvinnlig.
Bra svenska band?
- kent, Wannadies, Popsicle är bra, Bob Hund, Gyllene Tider jämt, men det tycker inte Ubbe. Per Gessle är för mycket business men han gjorde många klassiska låtar; Chrissie.
Teena.
- Ja, fast den är snodd från Zombies. Time of the Season. John Holm. Sordin från 1972 är skitbra.
Världens bästa låt?
- Jag tänkte på det för några dagar sen. Good Vibrations med Beach Boys har världens bästa vers.
Ubbe, som på grund av att Di Leva spelar på monstervolym inte så långt ifrån oss inte hörs så bra på intervjubandet, berättar att han fick gåshud av en Springsteenlåt när han körde bil häromdan. Så just nu är den bäst.
Har ni några små anekdoter att förmedla till läsarna, som avslutning på intervjun?
- Nej det har vi väl egentligen inte, men jag och Ubbe är nästkusiner med varandra. Vi gillade inte alls varandra när vi var små, men jag var lite impad av Ubbe. Jag hade ett Nuggets- (klassisk garagerocksamling) inspirerat band som hette Gabrielle Och Varningen och där hoppade Ubbe in och spelade bas några gånger och på den vägen är det.
I bakgrunden spelar Di Leva Vi Har Bara Varandra på om möjligt ännu monstruösare volym och sommaren känns långt, långt borta.

/Martin

Hardy Nilsson:
Jan Petterson: sång och gitarr
Urban Holmberg: gitarr och sång
Niclas Marklund: gitarr, Juno 6D
Lars Hall: gitarr, pianon och sång
Michael Eriksson: bas
Patrik Sundqvist: trummor och tamburiner

(Red. 2018: Längta Lite Längre var min favoritlåt, men det vågade jag nog inte säga... /Sara)

Inga kommentarer: