fredag 2 mars 2018

Eggstone på Debaser Strand

Igår spelade mitt absoluta favoritband genom tiderna på Debaser Strand, Stockholm: Eggstone. De släppte tre album på 90-talet och startade Tambourine Studios och jag har intervjuat dem otaliga gånger. De var rätt så tysta mellan 1997 och 2016, då de plötsligt gav ifrån sig ett livstecken: singeln "Like So". Förra våren gjorde de en spelning med Malmö symfoniorkester i Malmö och i augusti spelade de på Loppen i Köpenhamn, och självklart var jag på båda (men inte på spelningen i Norrköping dagen efter Köpenhamn). När de sedan bokade en spelning i Stockholm passade jag på att åka till min gamla hemstad och hälsa på min syster och några vänner för att kunna se dem igen.
Jag var på ganska dåligt humör på vägen upp, av lite olika skäl, så jag var förvånansvärt opeppad fram tills jag kom till förfesten med gamla vänner. Men där vände humöret uppåt, och från det ögonblick Eggstone klev på scen var allt bara pur och ogrumlad lycka!

Per Sunding

Patrik Bartosch



Maurits Carlsson

Eggstone möttes av så mycket kärlek från publiken och stämningen var fantastisk, och när Per ett par gånger kom av sig i texterna gjorde det ju inget. Jag tror faktiskt att han tittade på mig när han kom av sig någon gång, och jag kom ihåg att han berättat att han tittat på mig när han glömde bort texten i "Still All Stands Still" på Lollipopfestivalen 1997, för att han visste att jag skulle kunna texten. :)
I slutet av "April and May" går texten "April and June, Kimberley and Jane, Sarah and May" – och när ens största idol tittar en i ögonen och ler och sjunger ens namn... lite av en peak i livet ändå. 

Setlisten – som inte riktigt stämmer, för den nya låten Etiopique sköt de på till slutet.

Det var förstås en massa gamla pop-vänner från 90-talet som var där, och när jag plötsligt befann mig mellan de två skäggiga genierna Uje Brandelius (från Doktor Kosmos) och Per Sunding var det ju tvunget att förevigas.

Samma sak med Peter Jacobsson Morén, från Peter, Bjorn and John – som faktiskt skickade sina tidiga demos till Fozzie under mitten av 90-talet, eftersom jag skrev om Eggstone så tyckte de att jag borde gilla dem också.

En kväll med gamla vänner, den bästa musiken jag vet och dans med Per Sunding = den bästa kvällen på länge!

Inga kommentarer: