måndag 5 mars 2018

Salad - från Fozzie 4, 1995

Salad
Utanför the Salad Dressing Room

För ungefär fem år sedan startades ett band som hette The Merry Babes av holländska Marijne van der Flugt och engelske Paul Kennedy, som studerade film på ett college i England. Marijne visste inte riktigt vad hon gjorde där, hon visste bara att hon ville vara kreativ, medan Paul gjorde jättebra soundtracks till sina filmer. En gång försökte Marijne få MTV:s 120 Minutes att spela en video med The Merry Babes, och visst ville de det, men de ville då även få Marijne som VJ. Eftersom hon inte kunde livnära sig på musiken, vilket hon helst ville, så tog hon jobbet.
På MTV hade hon hand om Alternative Nation, när det fanns, och The Pulse, tills hon slutade i början av 1995. Anledningen till att hon slutade heter Salad. Salad bildades 1993 när The Merry Babes träffade basisten Pete Brown, som gick på samma skola, och trummisen Rob Wakeman, so bodde i samma hus som Marijne.


I juni -93 släppte Salad sin första singel; Kent, på sin egen etikett Waldorf. I oktober kom den andra singeln; Diminished Clothes, vilket fick Blur att ta dem med som förband på sin turné i oktober (Blur tyckte tydligen det var lite lustigt med The Salad Dressing Room...).


Sedan fick de skivkontrakt med Island Records, och släppte singeln On a Leash i april -94 och singeln Your Ma i juli. I slutet av sommaren kom singelsamlingen Singles Bar, med de tre första singlarna. I maj -95 kom skivan Drink Me, och samma månad kom Salad till Uppsala. Då fick jag träffa Marijne och Paul för en intervju.
Marijne: - Jag kan inte fatta att det är mindre än två år sedan vi släppte Kent! Det har hänt så mycket sedan dess – it's been av long long journey!
Paul: - Vi jobbar väldigt hårt, vi gör det här så gott som på heltid nu – vilket är vad vi alltid velat göra. Vi turnerar nästan hela tiden och så spelar vi in mellan turnéerna, så det är heltid. Vilket är jättekul. Det är trevligt att resa, det är trevligt att komma och se ställen som Uppsala, där vi aldrig varit förut.
Uppenbarligen måste jag fråga om MTV...
Marijne: - Måste du? Vem har sagt att du måste?
Paul: - Men jag tror att läsarna vill veta hur det var. Du borde reda ut det.
Har det varit en fördel för Salad?
Marijne: - Jag tror inte att det varit vare sig en fördel eller en nackdel, det är bara helt irrelevant, det betyder ingenting, för mig iallafall.
Paul: - Men det är klart att folk är intresserade.
Marijne: - Jag tycker att det viktigaste är att säga att jag har varit musiker sedan jag var 7 år. Jag spelade piano, och det slutade jag med när jag var 17, men när jag träffade Paul för 5–6 år sedan så insåg jag att det var musik jag ville hålla på med och att det var min framtid. Jag var kreativ och gjorde en massa olika saker, men jag hade inte hittat mitt "kall", och det var definitivt musik. Och sedan kom MTV. Jag försökte få dem att spela en video med The Merry Babes på 120 Minutes och de sa: "Yes, we'll play it, and do you want to be a VJ?" Lite längre än så, men det är ungefär vad som hände. Och jag sa okej. Och under hela tiden jag var VJ så växte och växte och växte bandet och beslutet att lämna MTV var otroligt enkelt.
Paul: - Det är ju så att när man startar ett band så kommer det inte in några pengar innan man får skivkontrakt, så man måste ta andra jobb för att överleva. Alla vi fyra hade jobb för att kunna betala hyran – men alla fyra ville satsa helt på musiken. Uppenbarligen märktes Marijnes jobb mer än mitt, Petes eller Robs, men det var ändå bara ett jobb.
Marijne: - Jag tror att folk lyssnar på musiken utan att tänka på vad mitt jobb var när de väl kommer in i musiken. Det är antagligen ett nyfikenhetselement när man kommer för att se Salad, men antingen gillar man musiken eller inte. Och det är så långt det går.
Hur skriver ni låtarna?
Marijne: - Vi skriver alla hemma, ensamma, med akustisk gitarr, och gör små demos, och sedan tar vi med dem till bandet, kompletta med texter. Sedan jobbar vi med dem ihop, och vi är väldigt kritiska och väljer bara ut de bästa. När vi kommer med låtarna är det alltså bara akustisk gitarr och röst, sedan får de andra i bandet göra vad de vill med dem. Jag talar inte om för de andra hur de skall spela i mina låtar.
Paul: - I vissa band finns det bara en låtskrivare, det är ganska ovanligt att man är tre låtskrivare (Salad har Marijne, Paul och Rob). Men alla våra låtar låter Salad, eftersom det alltid är hela bandet som gör färdigt låtarna.
Han fortsatte lägga ut texten om samma ämne tills Marijne avbröt honom genom att säga: - Sluta prata! Jag tror du har sagt tillräckligt mycket om det ämnet nu..!
Hon sade det inte elakt, men Paul blev ändå lite putt, och sade: - Well, I'll leave it to you then... så Marijne pussade mot honom och slätade över: - Jag väntar bara på nästa fråga, jag vill höra nästa fråga!
Även senare, under spelningen, gnällde de lite på varann, men det gick över när Marijne kramade honom och log sådär vackert som hon gör. De hade ett förhållande i början, och det kanske är lite besvärligt att jobba ihop efter att det tagit slut. Men de klarar det bra musikaliskt iallafall. Nästa fråga, som Marijne ville höra, var:
Är det svårt att sjunga en annan persons texter?
Marijne: - Det är inga problem alls. Faktiskt så älskar jag det. Jag tycker så mycket om det Paul och Rob skriver. Så fort jag börjar sjunga sångerna så blir de mina egna. Jag tror det är lättare i Salad, för texterna Paul och Rob skriver är inte så väldigt känslomässiga, det är inte om ens innersta liksom. De lämnar mycket åt fantasin, vilket gör att jag kan applicera dem på mig själv.
Paul (fortfarande lite putt): - Granite Statue är om ens innersta.
Marijne: - Jo, men sättet du skrivit den på, det är inte så att du använt ordet "feelings" eller så, den handlar om att vara en granitstaty. Så det är lätt för mig att sjunga dem. Jag ändrar ord ibland också.
Paul: - Jag håller inte alls med dig. Granite Statue är helt och hållet om känslor.
Marijne: - Du missförstår mig. Jag vet att den handlar om känslor, men på sättet du använt orden...
Paul: - "Every single time I come here I can't tell you how I feel".
Marijne: - Jo. Men jag förvandlar det till mina egna känslor. Jag nobbar låtar om jag känner att "jag kan inte sjunga det där, det är inte jag". Och vi måste alltid ändra tonarten också när Rob och Paul skriver låtar, eftersom de sjunger med sina mansröster och jag har en flickröst.


Vad handlar Motorbike to Heaven om?
Paul: - Den handlar om någon vars älskade har försvunnit, den handlar om att längta och ha ont. Men det är också en mystisk sång, och jag vet inte riktigt själv vad allt handlar om. Men det tilltalar mig att göra så. I en låt som Granite Statue vet jag vad jag skriver om i varenda rad, jag vet att den är logisk, men Motorbike to Heaven är lite mer... den är väldigt drömlik. (Han vände sig till Marijne:) Har jag sagt nog om det nu?
Marijne: - Soppan då?
Paul: - Den handlar om att vart du än tittar så tänker du på din saknade älskade. Även när du bara sitter och äter soppa och stirrar ner i den så ser du hans ansikte.
Marijne: - Det är visat väldigt väl i videon tycker jag. Jag tittar ner i soppan, och sedan springer jag ut i skogen och min pojkvän poppar upp bakom varenda träd.
Paul: - Den handlar inte om att komma till himlen, den handlar om... jag vet inte om det är likadant på svenska, men när man pratar om himlen på engelska så kan det betyda en himmelsk upplevelse, något som är fantastiskt, och att det är rena paradiset att vara kär i någon.
Marijne: - Det är som en sång om hopp, eller hur? Att hoppas på att få se honom igen.
Your Ma då?
Marijne: - Den handlar om en äldre kvinna "getting off" med en ung pojke. Väldigt enkelt. Grejen är att den är sjungen från pojkens synvinkel. Jag sjunger som om jag är pojken. Det är inte på något sätt självupplevt, det var bara något som tilltalade mig.
Man blir lite förvirrad eftersom det är en tjej som sjunger...
Marijne: - Jag vet. Jag tycker om att förvirra folk. När jag skriver låtar tycker jag om att faktiskt förvirra mig själv, för då vet jag att jag förvirrar andra. Jag kan helt enkelt inte skriva texter som är rakt på sak. Så fort jag försöker blir jag bara tråkig. När jag skrev Your Ma var jag väldigt influerad av filmen Mandomsprovet, så... Och även en film med Jacqueline Bisset och Rob Lowe där hon är med sonens bäste vän. Det är helt enkelt något som tilltalar mig, så jag kanske blir sån när jag blir äldre.
Kent? Ni nämner en massa kändisar?
Marijne: - Det är Paul som skrivit den. (Paul hade just gått in för att hämta en tröja). Jag tror att den handlar om livet och om att leva det fullt ut, och inte bara sitta bakom glas och titta ut. Som Picasso, han misskötte sig själv helt, han drack och rökte och hade kvinnor, och han levde tills han var 90 eller nåt. Det handlar om att inte vara tråkig. Men jag är fortfarande inte helt säker på vad den handlar om – det är det jag gillar med att sjunga Pauls och Robs texter. Ofta så vill jag inte få dem förklarade, för jag vill tolka dem på mitt eget sätt, och då ger jag dem en lite annorlunda snärt som de kanske inte skulle haft annars, eftersom jag missförstår dem. Ofta förstår jag inte vad de exakt menar förrän ett halvår efter jag börjat sjunga dem.
Vilka är era framtidsplaner?
- Det här! Det här är min absoluta framtid. Det har det alltid varit, så det är underbart att få kunna göra det på heltid och att kunna leva på det. I och för sig är jag fattigare nu än någonsin, men jag är lyckligare också. Det är fantastiskt.
Vilken fråga skulle du helst vilja svara på?
- Frågor om vår liveshow tror jag. Som "är er show nåt bra?"
Är den det då?
- Ja. Tror jag.
Paul kom tillbaka, så det var dags att fråga om favoritmupp.
Marijne: - Vi pratade just om Mupparna tidigare. Animal tror jag. Jo, Animal.
Paul: - Jag har ingen favoritmupp. Jag gillar inte Mupparna faktiskt. Men det måste finnas något liknande... Jag föredrar Beavis and Butthead.


Senare på kvällen konkurrerade Salas spelning med nån hockeymatch (jag har glömt vilken, eftersom det för mig inte var någon tvekan om att en konsert var viktigare än en hockeymatch...), men det kom rätt mycket folk ändå. Jag måste erkänna att jag tycker att många av Salads låtar är rätt tråkiga – jag tycker singlarna är jättebra, men resten låter mest som B-sidor, men de var roliga att se live, för Marijne är inte bara jättevacker, hon är även otroligt karismatisk på scen.



Dagen efter skulle de spela i Malmö, och innan spelningen skulle de gå och shoppa kläder med Eggstone! Salads T-shirtförsäljningsflicka var nämligen med och gjorde deras video till It's Not the Rain. Sedan skulle de vara på turné i sju veckor till – Salad är på gång.

Inga kommentarer: