torsdag 8 februari 2018

Smash Hit Wonders - från Fozzie 3, 1995

Smash Hit Wonders
Västgötar med Polenmustascher

Smash Hit Wonders spelade på Kalmar Nation i Uppsala den 4 februari i år. Jag knallade ner på soundchecken för att kolla om de verkade intressanta att skriva om, och det första jag hörde var sångaren som sjöng "I can't live another day with you" och jag hann känna "det här känner jag igen" innan bandet satte igång med en massa mangel. Sångaren fortsatte "Now you've got me boy, feeling just like a fool..." Då kopplade jag: det var ju Whigfield!!! Det här bandet måste jag skriva om!
Låten blev fantastiskt bra med gitarrer – det är verkligen kul när man märker att såna där eurodiscolåtar egentligen är riktigt bra, jag har redan skrivit i Fozzie nr 2 om att The Varlets spelade en East 17-låt (innan de sorgligt nog upplöstes) som också blev mycket bättre med gitarrer. Visserligen tycker jag Whigfield är kul som hon är, men det här var ännu bättre.

Efter spelningen gick jag sålunda upp i logen för att prata med de fyra skövdeborna Petter Nyhlin (sång och gitarr), Johan Avedal (bas), Thomas Blixt (gitarr) och Jesper Klarin (trummor).
Vi började givetvis med att prata om Whigfield, och de upplyste mig om att Another Day är snodd ganska rakt av från Mungo Jerrys In the Summertime, och Saturday Night är snodd från Eddie Grant, fast Whigfield säger att hon skrivit den själv för att inte verka som en dum bimbofotomodell. Oavsett hur det är så tycker vi ju om dem.
- De är ju bra låtar, det är inte konstigt att de blir hits.
Thomas: - Men Another Day skulle vi lika gärna kunna ha gjort, det är så enkla ackord, det är så enkel melodi, så man kommer inte ens på tanken liksom.
Petter: - Samma sak rakt igenom, och så rimmar hon boy med toy i texten...
- Det är ju lysande.

Thomas, Jesper, Johan och Petter

Smash Hit Wonders har hållit på ett tag, men ingen av låtarna de spelar nu är äldre än ett år – de spelade mest covers tidigare, och hade olika uppsättningar; Petter har spelat bas, Johan och Jesper var med i ett annat band som de spelade ihop med. För ett halvår sedan bytte de fortfarande instrument med varandra, men nu har de stabiliserat sig och satsar lite mer – de har t.o.m. skaffat sig en manager. (*Magnus Bengtsson, som numera heter Broni i efternamn och är en känd musik-tv-profil. Red. 2018)
De hette Searching for Beatrice ett tag tills de upptäckte att ett annat barn heter det, och de hade på förslag att heta All the Happy Families Waiting for the Skylab Landing Near By, men det blev inte så (tack och lov, vem hade orkat skriva om dem då?). Namnet Smash Hit Wonders är taget från en Stevepopslåt, de fick namnet av Torbjörn Thorsén i Stevepops. Petter berättar att Torbjörn, som pluggar i Skövde, har åkt naken nerför berget i Skövde på en jättestor skateboard och nästan krockat med en körskolebil. Det hela filmades och sändes i lokal-TV. Det ni.

Favoritmuppar?
Thomas: - Jag har varit ett stort fan av Kakmonstret! Kermit är j-t ball också.
Jesper: - Svenske kocken!
- Hudi budi hudi budi.
Petter: - Henry Rollins är världens bästa skådis. Min stora favorit.
Jesper: - Det är Muppar det handlar om...
Johan: - Jag tar den som är från Polen. Det är väl nån från Polen med, är det inte det? Polen är ett ganska kul land. Polenmustascher har vi allihopa i det här bandet.
- Nä!
- Polenmustascher är ett viktigt ord.
Petter: - Jag har ingen favoritmupp. Men jag tycker om Dosarna i Fragglarna. Allvarligt talat så älskade jag Dosarna.

Foto: Jessica Balac

Vad är det som är så bra med er?
Thomas: - Vi har ju ganska säregen sång. Petters röst är ju ganska egen. När vi började spela då lät han precis som J Mascis i Dinosaur Jr. Sen började Petter sjunga med sin egen röst, och det blev ju okej. Vi tycker om den, men det är många som inte gillar den också. Men han har sina perioder, ibland så sjunger han så j-a bra, och ibland inte... men aldrig på spelningar. Vi har hittat en egen stil. Det är mycket 60-tal, men Johan och Jesper står för den nya musiken i bandet, medan jag och Petter står mycket för 60-talsmusiken, och det blir nån blandning.
Petter: - Det lät väldigt klyschigt Thomas. Jag vet inte, det kanske är sant, men det lät som en klyscha. Jag tycker det som är bäst med oss är att vi de senaste månaderna varit väldigt ambitiösa. Vi vill. Vi vill utveckla oss hela tiden. Dessutom tycker jag att Thomas har potential att bli en j-t bra låtskrivare, vi har aldrig brist på låtar.
Thomas: - Petter hade en låtskrivarperiod för ett tag sen, och sen tog den slut och jag kom in i en låtskrivarperiod. Men allt som vi gör formar vi ju tillsammans.
Johan: - Jag har också hjälpt till att skriva låtar.
Thomas: - Vår trummis är nog den mest musikaliska i bandet. Han kan spela nästan alla instrument.
Jesper: - Det skulle jag nog också vilja påstå.
Till slut sammanfattade de det hela och sa att Petter och Thomas kommer med grundidéerna och sedan formar bandet allt ihop.

En annan favoritfråga: Vilken fråga skulle ni helst vilja svara på?
Petter: - Spelar du för att det är kul eller vad vill du ha ut av ditt musikengagemang? Och då svarar jag att det är mest för att de här j-arna tjatar på mig. Fast jag tycker det är kul att stå på scen, även om jag just ikväll var väldigt nervös.

Om ni åker till Emmabodafestivalen 16–17 juni kan ni få se Smash Hit Wonders live.

Recension:
Smash Hit Wonders: Demo
Först måste de få en komplimang för demoomslaget – klart snyggt. När man ser det och läser låttitlarna kan man inte låta bli att bli positivt inställd; Super Bambi, Breaking the bonds of male power, Wish I was a boy, Sell it to Spielberg...
Det här är glad pop, och sån tycker jag som bekant (?) om. Stämsång, handklapp, huh-huh-ande – väldigt gemytligt. Sångaren Petter har en tendens att ofta skrika mer än han sjunger, framför allt i Banger (när jag intervjuade dem sa de att Petter lät som J Mascis förut. Här är det.), men det gör liksom inget, det passar in. Johans stämsång nästan i falsett i bakgrunden mjukar ändå upp det hela. Jag älskar texterna, ta bara en fras som "I wish I was a boy... I'd like to be in bed with that guy in Right Said Fred" i blockflöjtslåten Wish I was a boy. Det är helt underbart. Även musiken är riktigt bra – en väldigt helgjutet stark demo. Åk och se dem i Emmaboda,så får ni (förhoppningsvis) även höra dem tolka Whigfield!

/Sara

Inga kommentarer: