Tambourine Studios och Eggstone
Reverb, effekter och lite annat
fusk
1995 inledde jag på ett
ypperligt trevligt sätt: jag åkte till Malmö för att hälsa på i Tambourine
Studios; Eggstones studio. Jag hade nämligen aldrig varit i en studio förut,
och eftersom Eggstonarna är så väldans trevliga så vågade jag fråga dem korkade
frågor; t.ex. om vad en producent gör, för det har jag aldrig fattat.
Maurits
hade sagt i telefon (Maurits är trummis i Eggstone – för mer grundläggande
information om Eggstone får ni skaffa Fozzie nr 1!) att jag skulle in i samma
uppgång som ett gym, och det var tur att han sagt det, för det finns ingen
skylt på huset där det står Tambourine Studios, åtminstone inte vad jag såg.
Inne i trappuppgången sitter det iallafall en Eggstone-affisch och en
Tambourine-lapp på dörren till studion.
Jag
klev in i en hall full med brädor och bråte – jag hade egentligen inte valt
världens bästa tidpunkt att komma, eftersom de just håller på att bygga om, men
studion är fullt funktionsduglig ändå – bara några dagar innan jag var där
avslutade Cardigans inspelningen av sin andra skiva.
Tambourine
Studios ägs av Patrik Bartosch, Maurits Carlsson, Thore Johansson, Anders
Nordgren och Per Sunding.
Den
första jag mötte var Thore, som visade mig in på kontoret, där Lady Lynette
jobbar som sekreterare. Ingen i Eggstone var där, men Patrik och Maurits var på
väg, de var bara och handlade (Per var i Lund, så jag missade tyvärr honom), så
jag fick sätta mig i ett rum och vänta så länge. Där inne låg högar av skivor
och en massa musiktidningar, på en vägg satt två diplom – Eggstone har fått
tidningen Nöjesguidens Malmöpris 1991 ("årets lokomotiv" – draghjälp
för musikklimatet) och 1992 (årets uppstickare) – på en annan vägg en gammal
Mireille Mathieau-skiva och på en tredje några Eggstonefoton och klipp.
Efter
en liten stund kom Maurits och Patrik (och de såg alldeles blyga ut – man
väntar sig på nåt vis inte riktigt att ett band som gör Sveriges bästa popmusik
skall vara blyga...). Patrik skulle iväg igen och fixa en grej, så Maurits fick
ensam förklara studions mysterier för mig.
Till
att börja med så finns det olika inspelningsrum, klädda med olika material på
väggarna, för att uppnå olika ljud. Beroende på vilket ljud man är ute efter
kan bandet som spelar in vara i samma rum eller i varsitt, spela samtidigt
eller en och en. Det finns också en massa olika sorters mikrofoner, som
fungerar lite olika och låter lite olika.
På
Tambourines mixerbord finns 20 kanaler – det här med kanaler hade jag ju hört
om men inte heller riktigt förstått, men det är inte konstigare än så att man
spelar in de olika ljuden på varsin kanal, justerar bas och diskant på
kanalerna var för sig och sedan mixar man ihop dem. På ett mixerbord finns en
hejdlös massa knappar och rattar, men det är egentligen inte så hemskt många
för varje kanal, så det är nog inte så svårt att sköta som det ser ut – längst
ner är slutvolymkontrollen, så finns det equaliserrattar (bas och diskant och
om det nu är nåt mer), knappar som väljer på vilken kanal ljudet skall hamna på
bandspelaren, volymratt och några kontakter där man kan koppla in effekter.
Från
mixerbordet går ljudet in i en bandspelare, som står i ett angränsande rum; på
den finns det 16 kanaler. Den är som en vanlig kassettbandspelare, fast större,
och med väldigt mycket större band. När man väl har fått in alla ljuden i
bandspelaren skall man mixa det, då kör man det från bandspelaren ut i
mixerbordet igen, och då ställer man in nivåerna mellan de olika instrumenten
och man kan ställa in reverb och effekter och lite annat fusk (det var Maurits
som sa så, inte jag).
Sen
samlar man ljudet från de 16 kanalerna in på en DAT-bandspelare, och spelar in
det på 2 kanaler så det blir i stereo. Då kan man lägga ut ett instrument bara
på vänster sida t.ex. Sedan skickar man iväg DAT-banden till mastring, som
Maurits förklarade med att:
- Då
sitter det nån duktig kille i ett fint rum med jättefina högtalare och fina
instrument och justerar lite så det anpassas så det ska låta bra i radio.
Är det nån slags finmixning?
- Nej,
det är mer att man kollar frekvenserna, så det inte är alldeles för mycket
diskant eller så där, bara liksom en sista check av det. Tekniskt så. Sen så
skickas de vidare till skivtillverkarna. Så går det till.
De
köpte studion för drygt tre år sedan och innan dess hade Eggstone använt
portastudios och så, vilket i princip är samma sak, så de kunde en del och så
byggde de studion själva och lärde sig resten efter hand.
Det
allra första som spelades in i Tambourine Studios var Eggstones In San Diego-skiva.
- Vi byggde
om i studion mellan varje låt nästan, så det blev lite konstigt...
- Vad
som är speciellt med den här studion om man jämför med andra studios, det är
att vi har så mycket instrument; här finns en flygel, en massa orglar och synthar,
gitarrer och basar. Ofta när man kommer till en studio så finns bara själva
inspelningstekniken, så får man ha med sig alla instrument själva.
När man
går runt i studion så står det verkligen instrument överallt, mest gitarrer och
basar, och framför mixerbordet står Eggstones favoritinstrument: vibrafonen. Lyssna på t.ex.
"Shooting time", "Wrong heaven", "If you say",
"Beach boy", "Good morning" och "Cornflake crown"
(på den amerikanska utgåvan av Somersault står det fel; där står det "Cornflake
crow" – det blir lite annorlunda...), den är med lite varstans.
I
källaren har de bl.a. en replokal, ett rum med madrasser där band långväga
ifrån kan sova, och en verkstad.
Sen var jag då tvungen att
ställa frågan: Vad gör en producent?
- Det
är lite olika. Oftast är man både tekniker och producent samtidigt. Man ställer
upp mikrofoner, ställer in ljud och nivåer och ser till att allt det tekniska
fungerar. Sen själva producentbiten är mer att man innan man spelar in går
igenom låten med bandet, och kommer med lite synpunkter – "ni kanske borde
göra lite längre här och kortare där och ta bort det där" – och sen så är
det också att man skall hålla ihop hela projektet, se till att man följer
tidsplanen och håller budgeten och allt sånt, och kommer när man ska... Det kan
vara ganska olika, man kan jobba med en tekniker, och så sitter producenten
bara vid sidan om och säger till när det är nåt. Ibland är de mer tekniker och
ibland betyder producenten allt.
Eggstones Somersault är
producerad av Michael Blair och Eggstone. Vem är Michael Blair?
- En
35-40-årig amerikanare som kommer från San Diego faktiskt. Han är trummis
egentligen, och har spelat trummor med Lou Reed bl.a., och så har han precis
flyttat till Sverige, gift sig här och fått barn, så han vill ha så mycket jobb
här som möjligt. Han var här nere, vi spelade in det mesta här, och så mixade
vi i en annan studio i Stockholm.
När andra band spelar in här
(bl.a. Cloudberry Jam, Bob Hund, Cardigans, Divine Dennis, Green och Lady
Lynette har spelat in här), brukar ni vara med, eller tar de med en egen
producent så ni inte behöver göra så mycket?
- Det
är sällan det är nån annan än vi som producerar; Thore gör det mesta och så gör
vi en del också. Det är nästan alltid nån av oss med.
Hinner man bli trött på låtarna
medan man spelar in?
-
Mmm... Det är nästan alltid så att först när man gör låten och spelar den i
början så tycker man den är jättebra, det är ju därför man behåller den och
vill spela in den. Sen hinner man ofta bli jättetrött på den när man har spelat
in den. Det beror i och för sig på hur länge man jobbar med den, ibland så
lägger man bara ner en halvtimme, ibland så lägger man ner en månad, det är
lite olika. Och sen sitter man och mixar och då kan man bli hur trött som helst
på den.
Och sen skall man ut och spela
dem också.
- Ja,
men då får man lita på att man tyckte om dem från början.
Lyssnar du på era skivor?
- Näe,
jag vågar sällan... Men jag brukar bli ganska positivt överraskad när jag hör
dem.
De är bra, tro mig.
Ert skivbolag Soap – är det
svenskt?
- Ja.
Men har kontor i England också?
- De
har precis lagt ner kontoret i England, han som jobbade där gjorde ingenting.
SÅ det är nerlagt för tillfället, men nu har vi fixat en manager istället som
bor i London, så vi har kontakter där. Men Soap är helt svenskt, ägs av MNW.
Är Malmö ett bra ställe för en
studio? Ni har inte känt att ni måste till Stockholm eller så?
- Nej,
absolut inte. Det är jättebra. Framför allt är det bra för band som kommer från
andra städer. När de kommer hit, så dels är det ju en trevlig stad och dels
kommer man bort från sin vanliga miljö och då är det lättare att koncentrera
sig. På så sätt är det bra, men vi får ju inte den effekten för oss eftersom vi
alltid är här. Men det ä många som trivs här, Cardigans t.ex. flyttade ju hit.
Nu mer om bara Eggstone: vad var
Johnny Cykel (sic)? En föregångare till Eggstone?
- Det
var när vi gick på högstadiet, åttan eller nåt sånt. Det var lite invecklat...
Från början var det Patrik och jag som var med där och så några andra kompisar,
och vi sjöng på skånska. Vi gjorde hur många låtar som helst, och var ute och
spelade en del också. Men sen flyttade jag till Uppsala och gick i gymnasiet
där i ett och ett halvt år. Och då när jag flyttade, det var -82, så fick Per
hoppa in i mitt ställe. Men jag trivdes inte alls i Uppsala, så jag flyttade
tillbaka hit. Och sen fick Per sparken, och sen kom han med igen, det var en
massa sånt hit och dit fram och tillbaka. Men sen tröttnade vi på det -85 och
då bestämde Patrik och jag och Per oss för att starta ett eget band; Eggstone.
"The Dog"-singeln har
ni släppt i USA, med bara den enda låten..?
- Ja,
de gör så tydligen. Det är ett antal skivbolag, som sköter allt själva, de har
pressat skivan där och gjort alltihopa. Och där går det jättebra, vi får såna
där fina playlistas varje vecka. De börjar liksom med collegestationerna och
når ut där först. Den ligger bland de 20 bästa på uppåt 50 olika stationer.
Vad kul!
- Ja,
så det är jättebra. Den spelas 150 gånger i veckan.
Har videon kommit till USA
också?
- Ja,
den har gått på MTV. Men vi har fortfarande inte sålt några skivor direkt...
Somersault finns där också?
- Ja,
den är släppt där. Det är ju så stort USA, så de liksom bygger upp så där efter
hand, och de har en massa reklamidéer och förslag. De har en massa konstiga
grejer för sig – de har gjort Eggstonetelefonkort t.ex., som de lottar ut via
radiostationer.
Vem var det som gjorde videon?
- Björn
heter han, jobbar på Apollon. Han har gjort senaste Cardigansvideon också, den
på en strand... ("Sick and tired")
- Men
innan dess har han bara gjort en massa såna där Flexx och Flaxx-disco. Men
själv lyssnar han mest på popmusik och vill komma in och börja göra sånt.
Vilka andra låtar har ni video
till?
- Det
finns ju till "Water" också. Men själva tycker vi inte alls den är
bra. Dels är vi jättesminkade, och det är mot svart bakgrund bara, och så går
Per fram och tillbaka... Det var så stressigt när vi gjorde den – själva grejen
kunde ha funkat, men det är liksom bara en tredjedel av bilderna som är bra.
Men den fick i alla fall nåt pris för nån månad sen i Göteborg.
Hur pass populära är ni i
Sverige – hur bra säljer era skivor? Jag har hört att EMI har gjort en
undersökning och kommit fram till att det är ungefär 8 000 människor som
lyssnar på indiepop mest.
- Mmm,
det är väl ungefär de som köper vår skiva. Det är väl där vi ligger, vi når ju
liksom inte ut till mer än de som lyssnar, som är intresserade av popmusik. Det
är där man hamnar, Cardigans har sålt mer, de har sålt över tio, men de har ju
också nått ut mer liksom, och Popsicle ligger väl också där omkring åtta–tio.
Bob Hund tror jag också har sålt omkring tio.
Samma
dag som jag var i studion hade de fått ett ex av en samlinggskiva gjord av det
japanska bandet Bridge, där Eggstone, Cloudberry Jam och Ray Wonder medverkar tillsammans med
Bridge själva och några fler band. När Eggstone var i Tokyo i somras kom de
nämligen i kontakt med en man som jobbar på deras förlag där nere, som är
väldigt intresserad av svensk pop, och det är genom honom som de svenska banden
har kommit med på den skivan.
-
Bridge gör fantastiska skivomslag, och de är duktiga på att spela, men är lite
tråkiga – lite dåliga på att sjunga...
-
Japaner är väldigt intresserade av svensk musik. Om man sjunger på svenska
spelar ingen roll.
Nej, jag hörde att Lisa Ekdahl
har sålt typ 8–10 000 ex där!
- Ja,
de är j-t intresserade av inte bara svensk musik, utan även svensk kultur,
design och så. När vi var där träffade vi många som höll på att lära sig
svenska också.
Dessutom
är Eggstone med på en skiva som ett danskt rederi har gjort, med
"vattenmusik", som heter "Water
takes you round the world", där Eggstones
"Water" (såklart) har sällskap av bl.a. Nat King Cole, Donovan, Beach Boys och Händel!
Under 1995 kommer Eggstone, Bob
Hund och Cardigans (en tredje skiva – de är klart produktiva) att spela in nya
skivor i Tambourine Studios – något att se fram emot!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar