fredag 26 januari 2018

Broder Daniel - från Fozzie 1, 1994

Broder Daniel
Här farmor, sug på den!

text: Sara Reis och Catharina Blom

Ingen som har läst Expressen på fredagar de senaste månaderna kan ha missat Broder Daniel.
Linda Norrman har skrivit om dem i sin spalt nästan varje vecka i flera månader. Men de har inte gett ut någon skiva, så får har hört dem.
I september kom de till Uppsala, och givetvis måste vi ju se dem. Våra förväntningar var höga, för hon har ju bra musiksmak, fröken Norrman.

Spelningen är fantastisk! Sångaren Henrik ålar sig fram på scen med utsmetad kajal och glitter under ögonen och skuggboxas. P.g.a. scenens litenhet är hans sparkar farligt nära publikens huvuden. Under nån av konsertens höjdpunkter lyckas Henrik slå hål i takets masonitskiva.

Catharinas musiklärare sa en gång att pauserna är det bästa i musiken, och det hade han rätt i. "Luke Skywalker" är absolut bäst.


Broder Daniel är från Göteborg och består av Henrik Berggren, sång, Johan Neckvall, gitarr, Daniel Gilbert, bas, Anders Göthberg, gitarr och Lars Malmros, trummor.
De började spela ihop -88 (fast då med en annan trummis, Lars tillkom senare), men de hade uppehåll ett tag, och när de höll på hade de inte så mycket spelningar, de spelade mest på skolfester och obskyra parties. Det är först det senaste året det börjat hända saker, de har fler låtar och är ute och spelar en hel del.
Det var Henrik och Daniel som startade bandet, för att de kände sig lite som outsiders och behövde något att göra. Namnet kommer sig av att Daniel och Henrik, som heter Daniel i andranamn, var bästa vänner: Broder Daniel.
Och så blev det också lite som en motpol till alla indieband som har namn på fyra bokstäver.
Lars berättar att de i början spelade "total rådepp", och hade låtar som hette "Skumsvamp" och liknande, medan de nu har blivit ganska poppiga och sjunger om Luke Skywalker, Cadillacs och sånt. De har texter på engelska, och en del på tyska, fast ingen i bandet kan tyska egentligen, så de brukar ta en ordbok och plocka ihop roliga ord.

När vi frågade om influenser hade vi räknat med att David Bowie skulle vara med i svaret, med tanke på Henrik på scen, med glitter och grejer, men Lars förvånade oss.
- Det finns hur många som helst. T.o.m. Ace of Base är en influens. Men Blixa (Blixa Bargeld i Einstürzende Neubauten alltså) och Iggy Pop är nog stora idoler. Och Blondie. Det är olika i olika perioder. Men det speglas inte mycket i musiken – vi gör hellre nåt helt annat än det vi lyssnar på. Det finns många band, där alla i bandet har samma influenser, och så låter de exakt så. Jag tycker inte det är nån idé då, det blir för mycket. Lyssnar man på hårdrock skall man spela pop, så är det. Man skall göra nåt annorlunda.
- Vi håller alla på av olika orsaker, vi är oeniga i alla frågor som rör bandet och dess utveckling – det brukar bli ett j-a liv, men det leder oftast till något konkret och bra. Vi har alla olika referensramar, och det är det som gör bandet så speciellt. Jag personligen håller väl på för att få ut lite... tja... som en tryckventil, som en motpol till mitt vanliga tråkiga liv. Det är lite av en terapigrej. Jag räknar mig inte som musiker eller så, men ändå är det väl lite för att visa upp mig, för att få mitt erkännande.

Vad vill ni väcka för känslor?
- Vi vill att folk skall tycka synd om sig själva, och känna självömkan. Vi vill att de skall tänka på sig själva. Det låter lite löjligt... Vi försöker väl inte sprida nåt, men vi har texter om självömkan. Man kan framstå som barnslig och mesig, och känna igen sig. Vi vill att alla skall hata oss, så vi mår ännu sämre och kan göra ännu mer självömkande låtar. Det är det som är speciellt med oss att man antingen älskar oss eller hatar oss. Det kan vara lite svårt att älska oss första gången, men de som inte tycker om oss kan gå och skita på sig.


Henrik sjunger väldigt speciellt – för att vara rakt på sak så sjunger han faktiskt rätt falskt. Är det en grej eller kan han inte sjunga?
- Han sjunger så, det gör han. Men vi har spelat in en hel del på sistone och då sjunger han faktiskt riktigt bra. Han låter ungefär som 12 år... Det är mest honom man älskar eller hatar, hans röst ligger liksom över allting.

För att fortsätta om Henrik – varför har han glitter under ögonen?
- Hi hi... jag vet inte... Han tog på det en gång, och sen har han kört med det. Vi har dividerat om ifall han ska ha det under ögonen eller på ögonlocken, men... Han får för sig saker ibland och kör med det tills han tröttnar. Han tycker väl att glittret är tufft.

Har det hjälpt er att bli så uppskrivna av Linda Norrman?
- Ja, det har det ju helt klart gjort. Folk har fått upp ögonen för oss – jag vet inte om det är bra eller dåligt egentligen. Hon har verkligen fått för sig att hypa oss, men det är inget man direkt tar till sig, det är inte som "Nu är jag popstjärna, nu kan jag göra vad jag vill". Man är ju vanlig ändå...

Framtidsplaner?
- Det verkar bara flyga på oss på nåt sätt. Så nu får vi väl bestämma oss för något och köra på det. Vi skall väl ut och spela lite... Men vi har tackat nej till en del spelningar; det känns lite dumt att vara ute och spela när man borde vara hemma och repa och spela in. Det är dessutom rätt jobbigt att vara ute – spelningarna är kul, men det runt omkring, resandet och så är jobbigt. Åka omkring i en ful blå bil – bad news on tour liksom.
- Jag skiter i om det floppar egentligen – det är ju kul om det går bra, men jag drömmer inte om att bli popstjärna. Jo, det är väl nåt man drömmer om när man sover, men man måste ju ha fast mark under fötterna.
- Mina närmaste planer är krogen klockan halv åtta. Ett band som heter Mike Tysons har releaseparty. De spelar hip hop med industrisynth och är j-t bra.


Har ni fått skivkontrakt då?
- Förlagskontrakt har vi fått, vi är förlagda på Jimmy Fun. De tar hand om låtarna, står för pengar, hjälper till om det är nåt strul och så där. Men jag kan inte säga vilket skivbolag vi hamnar på än.
- Vi har fått skit för Jimmy Fun, för folk hakar upp sig på att "vi är alternativa".

Över till annat: Vem skulle du ge din sista Rollokola?
- Ha ha! Svårt att säga... Jag skulle nog ge den till mig själv, jag är ett sånt ego. Fast jag tycker i och för sig inte om Rollokola, så jag får väl ge bort den då. Då skulle jag nog ge den till min farmor, hon är j-t schysst. Och så är hon förtjust i Rollokolor. Fast hon har dåliga tänder, så hon kan nog inte tugga den, men hon skulle få den ändå; "Här farmor, sug på den!"

Vilken är världens bästa låttitel?
- "Several species of small furry animals gather together in a cave and growing with a Pict" av Pink Floyd. Det är en sjuk låt från "Umma Gumma", en väldigt bra skiva. De var bra förut, men nu har de blivit en lasershow. De har gått och blivit lampor allihopa.

Favoritmupp:
- Animal. Han är ju trummis. Mupparna var mina favoriter, jag älskade verkligen Mupparna. Jag tyckte om Svenska Sesam också – och där är Groover en favorit. Särskilt det avsnittet när han åker båt med sina kompisar, och han aldrig lyckas få dem att stå rätt i båten, så den bara sjunker hela tiden. Man kan prata om Mupparna hur länge som helst!       

Inga kommentarer: