torsdag 11 januari 2018

Inledning Fozzie nr 6, juni 1996

Planen är att så småningom få upp allt material från de 11 numren av Fozzie, som gjordes på papper, här på bloggen. Lägger nu upp inledningstexterna jag skrev till varje nummer.
***
Tjo!
"Musiken är inte som de andra konstarterna en avbild av idéerna utan av viljan själv. Därför är också musikens verkan den mäktigaste och mest omedelbara. I musiken jublar glädjen, klagar nöden, ropar längtan, gråter saknaden på ett sätt som utan förmedling talar till vårt hjärta. I melodin finns viljans objektifiering, varje dess impuls, strävan och rörelse återges där. När vi lyssnar till musiken sker en förlösning. För en stund slipper vi vara tingen, vilket är plågsamt och tungt, för att istället betrakta dem, vilket är lustfyllt och lätt."
- A. Schopenhauer
Ibland hittar man intressanta citat när man studerar, och det här tyckte jag var vackert. En bra förklaring till vad det är som är så fantastiskt med musik. I min lilla värld är musik viktigast av allt, och just nu är Eggstone, Cloudberry Jam och Leslies viktigast. Cloudberry Jams andra fullängdare har kommit. Fem ord måste sägas med en gång: spring och köp den fort!!!!! Annars går ni miste om något fantastiskt – jag lovar och svär. Tro mig, snälla. Och Leslies har nyss spelat in sin första fullängdare, i världsbästa Eggstones studio. Den skall komma ut tidigt i sommar, och jag är övertygad om att den blir fantastisk. Om ett par sidor kommer ni till en lång intervju med de fem rara Leslie-bröderna.
I det här numret blev det lite mer utländskt, men det betyder inte att jag tänker byta inriktning, jag älskar fortfarande svensk pop mest av allt, och tänker fortsätta försöka hitta nya förmågor. Det bara råkade dyka upp några bra utländska band i min närhet.
Jag är extremt försenad och det ber jag så mycket om ursäkt för, men jag har någorlunda giltigt skäl: jag har bokat band på Kalmar Nation i Uppsala den här våren, och det har tagit tid. Men nu äntligen är Fozzie nr 6 här.
Jag har några nya medarbetare igen: Daniel Åberg, som har skrivit en hyllning till Pet Shop Boys, precis en sån som jag länge velat skriva om Eggstone, men inte fått till och för övrigt inte vågat skriva ändå. Teet Sirotkin, som inte har snott Northern Soul-artikelidén från Andres Lokko – de känner varandra, och meningen var att Teets artikel skulle publiceras först för att retas lite, men jag blev som sagt försenad, "Sören Börjesson" som har inside-information om Fidget och Per Boström och Fredrik Kjellin som skrivit recensioner. Och som vanligt förstås jag och Martin.

Tack till: alla banden, framför allt Eggstone och Leslies, som tog hand om mig i Malmö, alla skivbolag som skickat skivor till mig och hjälpt mig på andra sätt, Kalmar Nation, Medborgarskolan, Per och Caroline för mat, diskning, bröd m.m., Daniel C för allt möjligt och alla andra som vill mig väl.

/Pop-Sara

Inga kommentarer: