tisdag 9 januari 2018

Inledning Fozzie nr 4, juli 1995

Planen är att så småningom få upp allt material från de 11 numren av Fozzie, som gjordes på papper, här på bloggen. Lägger nu upp inledningstexterna jag skrev till varje nummer.
***
Nu har jag klarat av att göra ett nummer ihop med en medarbetare, den käre herr Alarik, och det har gått bra! Innan vi satte igång med nummer 3 var jag lite orolig för att folk automatiskt skulle tro att Fozzie är Martins fanzine bara för att han är kille – jag har nämligen vid ett flertal tillfällen blivit beskylld för att vara en groupie. I Ninni Brunnbergs "ledare" i senaste SA (#27) skrev hon en så bra ironisk mening: "I och för sig har man ju som tjej inom rockbranschen varit ute och cyklat redan från början". Tjejer skall nämligen enligt gängse uppfattning hålla sig på musikens mottagarsida. Pas moi.
En kväll när jag pratade i telefon med Henrik Sundqvist i Cloudberry Jam pratade vi om Fozzie och om att jag inte riktigt visste hur och när jag skulle få klart det här numret eftersom jag inte var i Uppsala, och han sa "Men du skall väl inte lägga av?" Hjälp nej! Jag vet inte riktigt varför han frågade nåt så drastiskt, men jag blev alldeles skärrad. Nej nej nej, självklart inte! Fozzie är det roligaste jag någonsin gjort, och det bästa med det är att det finns fler än jag som tycker Fozzie är bra – jag har fått flera otroligt trevliga brev: tack så jättejättemycket för all uppmuntran, och för att ni engagerar er tillräckligt för att skriva till mig!
Nu när jag skriver detta sitter jag och lyssnar på Eggstones Wrong Heaven om och om igen – bara att den låten finns är anledning nog för mig att göra ett fanzine. Och att Cloudberry Jam, som jag skriver om för andra gången för att de är så bra, och This Perfect Day, Blue, Brainpool, Gene och alla andra band som jag älskar finns och gör mig – och er som läser också förhoppningsvis – lycklig gör att det är en nödvändighet för mig att fortsätta göra Fozzie. Så nej, ni blir inte av med mig!

Vi vill tacka Cloudberry Jam (tack för skjuts, övernattningar och allt), Andres Lokko (tack särskilt för middagen!!!), Mats Eriksson, Brainpool, Blue, Jeanette Andersson och Åsa Stocksén på Polygram, Charlotta Wågert på Sony, Lasse Tengroth på Soap, Eggstone, Pet Sounds, Café Genomfarten för fotolabbet, Saras mamma för hon är så snäll, Saras blivande svåger Mikael för datorn, affärerna som säljer Fozzie, alla som skickat demos, skivor, brev och tidningar, Catharina, Anders och musikkollegiet, Johan Gille för han är snällast i Uppsala och är en hejare på lay-out, och alla andra vi har pratat med och fått hjälp av.

Fozzie görs av: Sara Reis; chefredaktör och ansvarig utgivare, och Martin Alarik: redaktör

Om ni vill något, har kommentarer eller önskemål eller trevliga saker som ni vill ge oss, vill beställa Fozzie (20:- och dubbelt porto) eller har demos, skivor, tidningar eller annat ni vill få recenserat, så skicka det till: **gammal adress**

/Sara

Inga kommentarer: