måndag 22 januari 2018

Teitur - från Fozzie 10, 2005

Härom året när jag var arbetslös blev jag bjuden på lunch av en kompis som jobbade på skivbolag. Det var nån nysignad kille som skulle spela lite, mer än så visste jag inte, men en gratis lunch är ju aldrig fel. Så jag gick till PA & Co och när de inbjudna pressmänniskorna och jag ätit klart satte sig en försynt kille på en pall med en gitarr och började sjunga. Jag är inget jättefan av ensamma män med gitarrer, men den här killens röst och texter grep mig verkligen. Det var särskilt en sång om en flicka som stannade vid det enda rödljuset i stan som fastnade.
Efteråt blev jag presenterad för killen, som visade sig heta Teitur och kom från Färöarna av alla ställen. Han påminde mig lite om min halvbror, som jag träffar alldeles för sällan, och han pratade danska, som jag pratar alldeles för sällan (jag är född i Danmark), så jag fattade direkt tycke för honom, och frågade om jag fick intervjua honom nästa gång han kom till Sverige.
Så blev det inte, för jag tog mig inte för att ordna en intervju när han spelade på Hultsfredsfestivalen 2004, men när han kom tillbaka för att spela på Kulturhusets tak i Stockholm några månader senare blev det av.
Några timmar före spelningen satte vi oss vid ett bord på takterrassen. Teitur bytte strängar på sin gitarr medan han pratade, och det var väldigt blåsigt och de små strängpåsarna flög runt överallt.
Har du lust att berätta lite om din bakgrund? Hur du fick skivkontrakt och allt sånt.
- När jag gått ut skolan så gav jag mig tillåtelse att skriva låtar på heltid. Jag arbetade på helgerna för att tjäna ihop till hyran och så skrev jag bara låtar. Jag spelade inte särskilt mycket ute, först gick det bara ut på att skriva låtar. Sen kom jag i kontakt med ett förlag i USA och fick kontrakt. Så skrev jag låtar, och jag visste också att jag ville göra en egen skiva. För tre år sedan tror jag det var så kände jag bara att "nu ska det vara". Då träffade jag också producenten Rupert Hine, som har producerat min skiva, och när vi träffades kände jag en... connection, då kände jag mig trygg med att sätta igång med det. Jag hade försökt jobba med olika producenter, och visste inte riktigt hur jag skulle göra skivan - jag visste hur den inte skulle vara, men jag kunde inte riktigt klura ut vilka medel jag skulle använda. Men så träffade jag honom och så satte vi igång med att göra skivan.
Teitur bor i Köpenhamn nu, och det var genom sin manager som han fick kontakt med det amerikanska förlaget. Skivan är inspelad både i Danmark, Kalifornien och Spanien, och Teitur berättade att det som är inspelat i Danmark i själva verket är demoinspelningar som var tillräckligt bra för att få komma med på skivan.
Jeff Cohen, som står med på skivan, vad har han gjort? Har ni gjort musiken tillsammans?
- Jaa... eller det är som att man lägger fram idéer för någon annan, så ser man saker genom en annans ögon, men det kan ju egentligen bara gå en väg. När man sitter och skriver något så vet man inte alltid riktigt vart det ska ta vägen, men när man arbetar med någon kan man ibland se det mycket tydligare och få inspiration genom konfrontation. Det är vi riktigt bra på, när vi möts så händer det något, ett plus ett blir tre, du vet. Många gånger när jag skriver ensam blir det ofta inte något, jag låter idéerna ligga halvfärdiga och jag kan inte få ut dem i fysisk form, det är bara en jättestor idé eller något som är svår att få ut i livet, men när man träffar någon måste man konfronteras med det. Också att se hur andra skriver och hur deras idéer kommer fram, det är enormt inspirerande.
Vem är han då, har du träffat honom genom förlaget?
- Nej, jag träffade honom på en festival i Danmark, där vi båda två spelade. Vi bodde på samma hotell och så träffades vi för att skriva en låt på morgonen och då skrev vi "Let's Go Dancing". Efter det bjöd han in mig till New York och skriva fler låtar och spela med hans band och så.
Var får du inspiration från?
- Det är mest från människor, och förändringar i mitt liv. Det är rätt sällan... eller jo, någon gång har det varit böcker eller något musikstycke, men som regel är det bara från människor och så använder jag musiken för att formulera det. Det är inte så mycket annan konst... (han log) Eller kanske böcker. Ibland är det ämnen jag intresserar mig för, och då skriver jag en massa låtar om... jag vet inte, galenskap eller nåt, som jag är fascinerad av en tid och då skriver jag tio låtar om det, och då är det kanske en av dem som blir bra (skratt). Då gör jag den låten färdig. Det är ofta nästan lite konceptaktigt... Men generellt bara det att vara vaken och vara tillsammans med människor som man tycker om, och göra spännande saker och sätta gränser och våga kasta sig ut i saker, som en blandning mellan att pressa sig själv till att vara kreativ och att formulera det som man tror på.
Varför heter skivan "Poetry & Aeroplanes"?
- Det fångade låtarna som är inspelade på skivan väldigt bra. Det är många res-sånger - det är verkligen en kliché, en musiker som reser, en trubadur (skratt). Men det är faktiskt det som jag har gjort, åkt runt och spelat. Det är en bra titel för min första skiva, det är som ett äventyr. Men det är många romantiska sånger, om saknad och resor och identitet.
Jag måste fråga lite om Färöarna - det måste du alltid prata om i intervjuer antar jag?
- Jaa, jag får prata mycket om det, men det är mest för att folk aldrig har mött någon från Färöarna förr (skratt).
Dina texter känns lite ödsliga.
- Ja, det är kanske mycket isolation och intimitet, som bestämt är färöisk. Jag är färöing, jag är inte svensk eller dansk eller så, vi har vår egen identitet och vår egen temperatur och man blir ju präglad av där man är och där man bor och den luft man inandas alltså...
Hur många människor bor det där?
- Det är bara 45 000. Så det är inte många. Man får ju en viss kontakt och man kommer nära varandra på ett annat sätt än man gör i en stor stad.
Finns det några andra färöiska musiker som har kommit ut utanför Färöarna?
- Inte riktigt, nej. I min generation är vi några stycken som är ute och spelar mycket. Det har mest varit att folk har varit lite rädda, det är ju mycket isolerat och folk är kanske lite osäkra.
En vakt kom fram och avbröt och ville att vi skulle gå för att de skulle stänga uteserveringen, men Teitur plinkade lite på gitarren och började istället berätta om färöisk media. Trots att befolkningen är så liten finns det faktiskt två stora dagstidningar, som kommer ut fem dagar i veckan, det finns en radiostation som har nyhetssändningar varje dag och en tv-station som har nyheter fyra dagar i veckan:
- Det är mycket mer nyheter än det egentligen finns i verkligheten (skratt). Och så gör de så klart också kultursändningar och sänder fotbollsmatcher och grejer, och det kostar sinnessjukt mycket pengar för bara 45 000 människor, och det finns inga sponsorer, Coca Cola ids inte riktigt... (skratt) Så de har en massa problem i de färöiska nyhetsmedia, tv är för dyrt
Hur är det, är det två officiella språk; färöiska och danska?
- Nej, färöiska är det officiella språket, danska är sekundärt, men det lär vi oss också i skolan. Vi lär oss danska och engelska och tyska.
Hur låter det egentligen, är det lite som isländska?
- Ja, det är sånt gammalnordiskt, lite som vikingarna pratade. Lite som isländska, man kan känna igen många ord från de nordiska språken. Jag kan fejka lite, jag blandar lite färöiska och danska på skoj. Det har lite olika efterlämningar från andra nordiska språk.
Jag frågade också vad han tyckte om den danske kronprinsen Frederik och hans giftermål med australiska Mary, och han berättade att han faktiskt skulle spela för dem i Århus en månad senare, vilket han såg fram emot:
- På Färöarna är folk faktiskt mycket intresserade av den danska kungafamiljen, för de är fina människor, de är inte som i England. Den danska drottningen är en speciell människa som folk ser upp till, så hon är väldigt populär. De gör kanske inte så mycket, men det är trevliga personligheter som är där.
Nu en fråga som jag alltid ställer: vilken fråga skulle du helst vilja svara på?
- Allra helst? Det vet jag inte... (han spelade lite till och skrattade till) Den fråga som irriterar mig mest, det är såna "Vad är din inspiration?" och sånt...
Åh, förlåt!
- Eller inte inspiration, men "Vem är din största influens, vilken musik tycker du bäst om?" Det är alltid hatfrågan för musiker (skratt). Men jag kan förstå att det är en nödvändighet. Men vad jag helst vill, det borde jag ju kunna svara på, men jag kan inte. "Vad har du i fickan nu?" kanske. Eller "Vilken bok läser du nu?"
Vad har du i fickan nu?
- En massa olika pengasedlar och telefonnummer. Det är ju också en dålig fråga... (skratt)
Vilken bok läser du då?
- "Dracula"! Men jag började med den i helgen, jag har kvar de sista tjugo sidorna. (han skrattade igen)
Vilken är din favoritmupp?
- Det är helt klart Animal, han som spelar trummor. Han är cool. Jag tycker faktiskt jättemycket om Fozzie också!
Det var nog det hela, tror jag.
- Tack!
Tack själv!


/Sara

Inga kommentarer: