söndag 28 januari 2018

Doktor Kosmos och Starlightorkestern - från Fozzie 1, 1994

Doktor Kosmos och Starlightorkestern
Hälsar till Nordman

Doktor Kosmos bor i Uppsala. Var i universum han och hans Starlightorkester kommer från från början vet vi inte riktigt.
Starlightorkestern består av Stålispojken (akustisk gitarr, elektrisk Kingstongitarr, elektrisk Bjärtongitarr och sång), Miss Universum och Fröken Cyber (kallas oftast för door (doaflickor), men spelar även munspel, panflöjt, tamburin, rytmägg och trumpinnar samt klappar i händerna), och nytillkomne Handsome Hank (trummor). Doktor Kosmos himself sjunger och spelar electronical musical instruments och piano.
Doktor Kosmos och Starlightorkestern är som synes ingen vanlig popgrupp (i fortsättningen orkar jag inte skriva ut hela namnet, så jag kommer förkorta det till Dr Kosmos, så ni vet), vare sig till sättningen eller musiken. De har låtar som heter "Rymdemannen", "Bilen", "Det sociala arvet", "Döden i rymden", "Dr Kosmos möter Dr Knark", "Knut, Nisse och Sören", "Blåvita flingor" och "Doktor Kosmos är kung". Jovisst, det är roligt, men det är inte bara kul. Humorn är ett sätt att nå fram till folk, få dem att lyssna och på så sätt få fram ett budskap.
Fozzie träffade Doktor Kosmos och Stålispojken och fram kom följande:

Vad håller ni på med?
S: - Sprider Doktor Kosmos budskap, och förverkligar oss själva.
DK: - Vi underhåller framför allt. Samtidigt formar vi en armé, kan man säga. Vi mobiliserar en rymdarmé, och stöter i våra symboliska horn, dvs våra instrument, och blåser till strid...
S: - ...mot orättvisa och förtryck.
DK: - Vi vill vara en förtrupp åt Generation Y – den genomärliga och totalt oironiska generationen. Det vi gör råkar bara bli roligt, det är ju så kul att vara ärlig. Humorn kommer liksom på köpet och är en viktig ingrediens.
-->
S: - Vi vill medvetandegöra folket. Det är väl mycket 70-tal över det, mycket progg sådär.


Vad vill ni väcka för känslor?
DK: - Vrede! Glädje! Sorg!
S: - Festliga och kul.
DK: - Melankoli.
S: - Det ligger ju en risk i att bara vara kul, det är inget kul i längden. Se på Robert Broberg...
DK: - ...och Ronny och Ragge.
S: - Kul ett tag.
DK: - Där kommer melankolin in. I de nya låtar jag har gjort i höst finns det stråk av melankoli.
S: - För att inte tröttna på det roliga.
DK: - Vi pysslar inte med humor. Sen om folk uppfattar det som roligt...

Hur långt kan ni gå?
S: - Vi kan nog lära oss en massa ackord. Iallafall jag.
DK: - Jag vet inte. Lite längre än vi kommit nu. 2–3 steg till.
S: - Vi håller ju inte för en jättestor publik. Vi kan nog göra en skiva, kanske två, som säljer ganska dåligt, och spelas i lokalradio.
DK: - Har vi tur så når vi kultstatus och älskas av tio pers. Vi kommer inte nå en större publik. Tyvärr.
S: - Fast Kjell Höglund har ju klarat sig ganska länge, och han är ju till och med sämre än jag på att spela. Vi kanske kan omvandlas till ett technoprojekt och spela tysk industritechno. Jag har gigantiska visioner jämfört med vad Doktor Kosmos har.

Vad är det som är så bra med er?
DK: - Låtarna är skitbra i grunden egentligen. De har snygga arrangemang, fast det hörs inte i vår sättning, det har väl inte undgått någon.
S:- Folk skulle tycka att våra låtar kunde vara världens bästa om Led Zeppelin eller nån hade spelat dem.
Vilken är er bästa låt?
DK: - "Blåvita flingor".
S: - "Rymdeman Rymdeman". Den är mest musikaliskt avancerad hittills.

Hur vill ni att ert första skivomslag skall se ut?
S: - En kompis till mig har ett foto på sin familj iklädd gröna plyschoveraller mot en grön plyschbakgrund, men vi får nog inte använda det, de skäms nog över det fotot.
DK: - Jag vill ha ett Instamatic-kort. Ett suddigt, på en hundvalp. Och så skulle vi förkorta vårt namn, och bara kalla oss för Doc.
S: - Eller ett foto taget vid Doktor Kosmos föräldrahem. De har en paddelbåt som ser ut som ett äggskal. Så skulle alla sitta i det i en igenväxt sumpsjö. Där tycker jag att vi borde spela in vår första video.

Finns det bra svensk musik?
S: - Ja, massvis. Bob Hund t.ex. Och så är vi ju framstående inom dansmusiken.
DK: - Det finns inget bra nytt, tycker jag. Jo, förresten, Yvonne och Ace of Base. Jag är faktiskt inte ironisk, de har ett bra fläskigt basljud. Hoola Bandoola Band är skitbra, men tråkigt att säga som influens. Och Pugh Rogefeldts första är nog min favoritskiva.
S: - Reeperbahn, Lustans Lakejer, Noice, Gyllene Tider – det var en bra period.

Vilket annat band skulle ni vilja vara med i?
DK: - AC/DC. Jag skulle vara Angus Young. De har en sån total utlevelse i musiken, som vi aldrig kommer ha. De gör rakt motsatt det vi gör. Vi är ju ganska begränsade. Det vore kul att vara en skicklig musiker, och kunna göra vad man ville.
S: - Det är olika. I Black Sabbath skulle jag vilja vara med och spela gitarr. Eller som Morrissey; stå och böga sig på scen.

-->
DK: - Violent Femmes. De är vår främsta influens. Vi var Violent Femmes ett tag innan vi blev Dr Kosmos.


Vilken musik dansar ni helst till?
DK: - Storbandsjazz. Och "Girls & Boys" med Blur.
S: - Gammal brötig ska, så man liksom kan stompa runt. Blur och Pulp. 70-talsdisco är okej med. Och svettig techno om man kommer in i det.
DK: - Det finns en duo i Gävle, med två gubbar som är helt suveräna. De spelar "Änglamark" och så, på gitarr och dragspel. De är j-t omedvetna om hur bra de är. De är kult på ett sätt som vi aldrig kommer bli.

Vem skulle ni ge er sista Rollokola?
S: - Janne Forssell. Han gör resereportage på TV. Om jag vore på en öde ö så skulle han vara där med en kamera och så skulle han få min sista Rollokola för att kunna överleva för att filma mina sista krampsekunder. "Nu, nu... nu nu dör han!" Skulle jag ta med honom till en öde ö kan han lika gärna få min sista Rollokola också.
DK: - Nää... Jag vill ha den själv.

Vem vill ni se insmord i grädde och med ett cherrykörsbär i näsan?
S: - Winona Ryder.
DK: - Ingvar Carlsson. Klassförrädare.

Vilken fråga vill ni helst svara på?
DK: - Nu vet jag precis. Vad har vi för relation till Nordman?
Och svaret är?
DK: - Han gick i min högstadieskola (i Gävle). Han spöade mig varje lunchrast och tvingade min kompis att runka offentligt. Lite pikant och skojigt såhär efteråt.
S: - Vi vill att våra och Nordmans fans skall bli som Elvis- och Tommyfansen.
DK: - Han är ett offer för det sociala arvet. Men han hittade rätt till slut, han hittade sin nisch som han sökt hela livet. Men det är glömt Nordman. Jag sträcker ut en hand till Håkan, som han heter egentligen. Kom hem Håkan.
S: - Vi vill också hälsa till vår käre vän Marco i Stockholm.
DK: - Och till Magnus Uggla som han var förr. Vi hoppas han kommer tillbaks. Kom hem, är min uppmaning även till honom.

Doktor Kosmos är även radioveterinär i radions P1 på söndagar kl. 7.50 och 20.05. Dit tar han gärna emot brev från alla sina beundrare som har frågor om djur – sällskapsdjur, inte kor och hästar. Skriv dit! Adressen är Radioveterinären, 759 00 Uppsala.

Favoritmuppar:
Stålispojken: - Om Sesam räknas också så är det Groover.
Doktor Kosmos: - Bert! Han som är så förnumstig.

-->
Stålispojken: - Och tråkig. Men Ernie och Bert är kul.

Inga kommentarer: