söndag 14 januari 2018

Inledning Fozzie nr 9, juni 2004

Planen är att så småningom få upp allt material från de 11 numren av Fozzie, som gjordes på papper, här på bloggen. Lägger nu upp inledningstexterna jag skrev till varje nummer.
***
Hej!
Fozzie gjorde comeback med nummer 8 efter sex och ett halvt års paus, och även om det inte gick fort nu heller så är här i alla fall nummer 9.
Jag började skriva artiklar och recensioner direkt efter att nummer 8 kom ut sommaren 2003, och jag har valt att ta med dem även om de blivit rätt gamla, helt enkelt för att det är bra artister och skivor som jag vill rekommendera.

Detta är ett speciellt nummer, för både Eggstone och Doktor Kosmos var med också i det allra första numret av Fozzie, från december 1994.
Eggstone är det allra viktigaste bandet i min värld, det finns knappt ord nog att beskriva hur mycket de har betytt för mig, så att jag nu äntligen har fått intervjua dem igen är så stort, så stort. Intervjun gjordes i två delar; den första av dem en sen natt över några öl med Per Sunding. Det blev för mig en magisk intervju som jag är rädd för att inte ha gjort rättvisa i artikeln. Jag tror inte det går.
Eggstone-artiklarna är enormt långa, men det blev tvunget att vara så. Är du inte intresserad av Eggstone kanske du blir det nu, eller så får du hoppa över dem och bara läsa de andra artiklarna.

Jag älskar alla dem jag skrivit om i Fozzie 9: Magnus Carlson som (tillfälligt) fick upp Eggstone ur sin dvala, charmige Tiger Lou-Rasmus, Spearmint med Shirley Lee (pop-pojken personifierad) i spetsen, de ständiga hjältarna i Doktor Kosmos, världens coolaste Miss Universum, Jens Lekman, en blygsam och väldigt charmig kille som rart nog brände ner tio outgivna låtar åt mig efter min första intervju med honom, The Legends med snyggingen Labrador-Johan, de super-rara The Lucksmiths, den alltid lika sprudlande Timbuktu-Jason, och förstås Eggstone. Oslagbara Eggstone, som skapat sitt eget musikaliska universum, som har gjort världens ljuvligaste låt "Wrong Heaven", Eggstone som alltid släpper in mig även om de har ont om tid. I det här numret släpper jag alla hämningar och hyllar Eggstone som de förtjänar.

Tack till
Per Sunding, Maurits Carlsson, Jens Lekman, Startracks-Fredda, Bud Fox-Filip, Labrador-Johan, Pelle Valsinger, Emil Larsson, Luger, Burning Heart, Carl, LP-Offset, alla jag intervjuat, alla som gett mig skivor eller på annat sätt hjälpt mig, samt Alexandra, Tony, Maria och Pär & Åsa för husrum under diverse besök i mitt kära Malmö. Och så förstås min familj (på jorden och i himlen) som jag älskar.

Har du synpunkter på Fozzie eller något annat du vill säga till mig, eller vill du beställa gamla nummer, så skriv till mig på fozziesara@***
Jag som gör Fozzie heter Sara Reis.

Inga kommentarer: