tisdag 16 januari 2018

Inledning Fozzie nr 11, december 2006

Planen är att så småningom få upp allt material från de 11 numren av Fozzie, som gjordes på papper, här på bloggen. Lägger nu upp inledningstexterna jag skrev till varje nummer.
***
Hej hej!
Så det blev ett nummer till av Fozzie. Min lilla tidning kommer ju ut väldigt sporadiskt nu för tiden, och man vet aldrig om jag får ihop tillräckligt med material för ett helt nummer.
I år har jag lyssnat i huvudsak på tre helt fantastiska skivor. Snow Patrol "Eyes Open", Hot Chip "The Warning" och Fibes, Oh Fibes! "Emotional". Jag har förstås lyssnat på annan musik också, men åtminstone en av de här tre skivorna har spelats i min iPod, jobbdator eller hemmastereo minst en gång om dagen sen i våras, när "Eyes Open" släpptes. Normalt har jag inte en riktigt så snäv spellista, men Snow Patrol är mitt absoluta favoritband just nu, så det har krävts mycket för att bräda dem. Hot Chip och Fibes, Oh Fibes! har lyckats klämma in sig på en delad andraplats, för att båda banden svänger något så vansinnigt.
Så därför är jag extremt nöjd med det här numret, för att jag har fått träffa och intervjua de bästa banden i år. Snow Patrol var förstås extra speciella: de har blivit ett extremt framgångsrikt band som säljer miljoner skivor, men jag fick ändå träffa dem för mitt lilla fanzine, och jag bara älskar dem.
De andra banden och artisterna som jag skrivit om betyder förstås inte mindre för mig för det – som alltid skriver jag bara om band och artister som jag verkligen älskar. Tiger Lou är en av mina favoriter, och jag intervjuade honom tillsammans med hans likaledes talangfulla fru Firefox AK, Willowtree har jag blivit väldigt förtjust i tack vare att jag lärt känna deras gitarrist Olle, The Animal Five har bjudit mig på en av de bästa liveshower jag nånsin sett, Tilly and the Wall gjorde förra vintern lite gladare, The Magic Numbers lär liva upp den här vintern, och The Veryones består av tre nära vänner till mig.
Fozzie 10 var det första numret som var tvåspråkigt; intervjudelarna med de engelskspråkiga banden var då på engelska, och den här gången gick jag ett steg längre och skrev hela artiklarna om de utländska banden på engelska, för det verkade helt enkelt mest logiskt så. Artiklarna om de svenska banden är på svenska.

Stort tack och en massa kärlek till:
Olle och Musicbrigades production team, för att ni gör jobbet så mycket roligare, världens bästa Fredda Holmgren, rara Razzia-Martina, Lee och Annele på Universal, EMI-Charlie, V2-Hampus, Erica Li, Per och min älskade familj (på jorden och i himlen), och så klart alla artisterna jag träffat.

Fozzie görs av mig, Sara Reis.

Inga kommentarer: