tisdag 30 januari 2018

Naked - från Fozzie 2, 1995

Naked
Har sand i lakanen

Naked är Thomas Parling (gitarr och sång), Rikard Frejgrim (bas och sång), Mattias Johansson (gitarr) och Niklas Jonsson (trummor), fast särskilt nakna var de tyvärr inte när jag träffade dem.

Det började med att Thomas och Rikard gjorde några låtar och spelade in en demo. Rikard var granne med Linda Norrman (känd popflicka), och hon tyckte de var bra, så hon ordnade en spelning åt dem på Gino i Stockholm, så då var det bara för dem att fixa ihop ett helt band. Mattias hade varit med i ett band som Thomas och Rikard hade tidigare, och de ville gärna ha med honom igen, när han nu kommit hem från Alaska där han bott i fyra månader. De hittade även Niklas och så spelade de på Gino i februari. Det hände sig så att en man vid namn Ola Hermanson var där och såg dem. Om detta namn klingar bekant så kanske det även dyker upp ett annat namn i huvudet – just det: Ceilidh. Och Ola tyckte också de var bra, så han ville göra en skiva med Naked. Bandet hade dock ingen replokal just för tillfället, så de hade ett uppehåll fram till augusti då de hittade en lokal och kunde börja repa för en skiva.
När jag träffade dem i mitten av november hade de bara haft totalt fem spelningar, men redan hunnit vara med på Ultras Kittenish-skiva och få skivkontraktserbjudande. Kittenish, ja. Den var de med på redan i januari – det var bara Thomas och Rikard som gjorde den låten, och de spelade in den på en portastudio – enda låten på skivan som inte spelades in i en riktig studio.


När jag då såg dem hade jag inte hört deras demo, utan bara läst och hört om den; Terry Ericsson var helt till sig i Pop, och Cloudberry Jam sa när jag intervjuade dem för förra numret att Nakeds demo var jättebra, så jag förväntade mig ju att det skulle vara bra. Vad jag däremot inte förväntade mig var att det skulle vara så mycket rock'n'roll, jag trodde det var mer indiepop. Därmed inte sagt att det inte var bra; det var et – jätteösigt och bra. Om jag inte tyckt det var bra hade jag ju inte brytt mig om att intervjua dem. Nu i efterhand har jag fått demon, och den gillar jag i och för sig ännu bättre än Naked live. Någon av låtarna på demon kommer enligt Rikard att dyka upp på första singeln ("How I wish", hoppas jag), så det är ett hett tips att skaffa den så fort den kommer.

Jag frågade dem vad de själva tycker är så bra med Naked:
Thomas: - Allting. Vi har coola bra låtar, vi är tighta och sjunger bra. Det är dynamiskt, det är inte samma intensitet hela tiden liksom. Vi vill ju inte att folk skall tröttna på oss. Man skall kunna stå hemma och lyssna och känna sig otroligt igång. En yes!-känsla, OK liksom.
Mattias: - En alltid redo-känsla.
Vad är det som är naket då?
Thomas: - Allting... Vi känner oss... som att man utlämnar sig.
Hur har det kunnat gå så fort och lätt för er?
- Vi har bra kompisar som har snackat om oss. Linda Norrman har hjälpt till också och skrivit om oss. Vi har vårt nummer ett-fan också: John Bokvist. Han är ett multifreak, ett musik-computer-socialfreak, och han har pratat med alla om oss.
Jag har läst någonstans en jämförelse mellan er och Suede – vad säger ni om det?
- Vi har aldrig gillat Suede.
Niklas: - Fast vi har problem med gitarristen. Han är lik Suede.

Nu över till frågor som inte har med Nakeds musik att göra:
Vilken är världens bästa låttitel?
Mattias: - "I wanna be somebody" med Wasp.
Rikard: - Den är bra. Det räcker nog med den. Men världens bästa låt är "Wicked Annabel" med Kinks.
Thomas: - "Have you ever seen the rain" med Creedence Clearwater Revival.
Rikard: - "Dandy Lion Seeds" förresten.
Niklas: - "Som en gummiboll". Men världens bästa låt är "Homeboy" med Adorable. Den är skitbra.


Vem skulle ni ge er sista Rollokola?
Rikard: - Till min mamma. För jag tycker jättemycket om min mamma.
Mattias: - Till min träslöjdslärare på mellanstadiet: Göran Olsson.
Niklas: - Till nån som kan bjuda tillbaks.
Thomas: - Rollo är ju väldigt gott, det är det...
Niklas: - Ulf Lundell – säg det! Han är nykter alkoholist, det är så j-a bra!
Thomas: - Till min mormor.

Jag tycker det är lite falsk marknadsföring att heta Naked och vara fullt påklädda – sover ni nakna åtminstone?
Niklas: - Ja.
Thomas: - Ja, ibland. Det är olika.
Rikard: - Med varann? Ja, ibland.
Thomas: - Han (Rikard) drar ner kalsongerna till knäna!
Niklas: - Så snavar du när du skall gå till duschen.
Mattias: - Ja. Och så smörjer jag in mig med margarin också. Och har sand i lakanen.
Billig peeling alltså.
Boxershorts, boxer eller boxning – vilket är bäst?
Rikard: - Boxning. Själv gillar jag verkligen boxning. Jag boxas varje dag. Jag är stockholmsmästare snart.
Thomas: - Boxning. Det är så vackert med vuxna människor som tränar stenhårt – tecken på dumhet.
Niklas: - Boxer gillar jag bäst. De är sällskapliga tror jag.
Mattias: - Boxershorts är jag väldigt fäst vid.

Favoritapparat?
Mattias: - Svår fråga. Min elektriska råttfälla är j-t häftig.
Thomas: - Bankomat.
Rikard: - För dig ja. Distpedal kanske?
Niklas: - Brödrost.
Rikard:- Vad bra svarat! Såna där läskapparater man hade förut... Soda Streamer! Det gillar jag!

Mattias: - Din pacemaker då?


Vilken fråga vill ni helst svara på?
Niklas: - Vill du dö? Svar: Nää.
Rikard: - Är du ledig i morgon kväll? Svar: Ja.
Niklas: - Vad springer du på 100 meter? Svar: 2:54.
Thomas: - Varför är Foster's så äckligt? Svar: Det är så j-a äckligt. (Jahaja) Det smakar metall.
Mattias: - Vilken favoritfågel har du? Svar: Vet inte.
Mattias: - Eller Vad sa du?
Rikard: - Vadå? Vill jag svara på.

Favoritmuppar?
Niklas: - Gonzo tycker jag absolut.
Mattias: - Ernie i Sesam. Jag hade en sån docka.
Thomas: - Miss Piggy. Hon är bäst för hon är totalt omedveten.
Rikard: - Han som spelar sax. Eller Animal.


För övrigt kan tilläggas att Rikard inte vet vilka Take That är, vilket jag tycker är rätt fascinerande, och att Mattias under de fyra månader han bodde i Alaska fiskade upp 700 laxar. Inte illa. Och: Köp skivan när den kommer!

Inga kommentarer: