Att möta Uje Brandelius och Martin
Aagård är nånting alldeles extra. Pop-Sveriges kanske skarpaste hjärnor sitter
framför mig. I bakgrunden snurrar en skivbolagsrepresentant och tittar stressat
på klockan.
Okej...
det där bad de mig (under mycket munterhet) skriva, men allvarligt talat är det
för mig något speciellt att träffa dem. Dels för att det gått vid tillfället
(sensommaren 2003) nästan precis nio år sedan jag intervjuade dem sist, för det
allra första numret av Fozzie, dels för att jag varit ett Doktor Kosmos-fan
lite längre än så (deras senaste album ”Reportage!” är med på min
topp-tio-lista över 2002 års bästa skivor), dels för att jag gillar dem som
personer.
Det
är Uje som är Doktor Kosmos, sångare och keyboardist, och Martin är gitarristen
Stålispojken, och i verkligheten möttes vi på ett café i Stockholm, utan några
som helst skivbolagsrepresentanter i närheten.
Jag
läste igenom intervjun jag gjorde med er för nio år sedan, där jag frågar: ”Hur
långt kan ni gå?”, varpå Martin säger: ”Vi håller ju inte för en jättestor
publik. Vi kan nog göra en skiva, kanske två, som säljer ganska dåligt och
spelas i lokalradion.” och Uje säger: ”Har vi tur så når vi kultstatus och
älskas av tio pers. Vi kommer inte nå en större publik. Tyvärr.” Vad säger ni
om det nu?
Uje
skrattade: - Jaa, vi hade rätt! Det är helt sant.
Martin:
- Vi var lite mesiga i början där. Uje var nästan mesigast, vill jag komma
ihåg.
Uje:
- Jag är fortfarande mesig. Varje framgång som vi når är sådär... ”Vi kommer
aldrig få en recension i en dagstidning, vi kommer aldrig att få spela utanför
Uppsala, vi kommer aldrig...” - jag blir fortfarande överraskad när vi får göra
nya saker. Nu var det ett tag sen vi fick göra nya saker, tycker jag. Typ få en
radiohit skulle vara kul! Det skulle vara en ny grej.
Men
det har ni väl haft, mer eller mindre, P3-hits i alla fall? ”Jag låg med henne
i Tjeckoslovakien” var väl mer eller mindre en hit, eller ”Jimi Tenor och
Kennet Johnsson”?
Uje:
- Njaa, sådär va? Det är väl okej.
Martin:
- Ingen sån... vad heter de, säg en hit. ”Barbie Girl”.
”Här kommer alla känslorna”... (Per Gessles sommarhit)
Martin:
- Ja, just det. Där har han ju snott texten från oss också, eller idén,
konceptet! (Uje skrattade) Joo, jag undrar, kan det vara så? ”Jag känner
känslor”, och det har ju Doktor Kosmos gjort en j-t bra singel om hur det är.
Uje:
- Han säger ju att han är en låttjuv, han gör en grej av det.
Martin:
- Ja, men då ska vi stämma honom.
Ni sa också i första intervjun att ni hade en rutten sättning. Tycker ni
att det är bättre nu?
Uje:
- Alltså, ärligt talat så har vi fortfarande en rutten sättning, om man jämför.
Vi har ju fina gitarrer och sådär, men rytmsektionen; jag och Henrik, vi spelar
ju på instrument som de flesta skulle rynka på näsan åt. Vi har liksom aldrig
tagit tag i den biten.
Martin:
- Nej, vi har inte skaffat nån bas heller. Eller vi har en bas på en låt, men
den är rätt så dålig. Gitarrerna är inte så j-a superbra heller.
Uje:
- Men de håller ju liksom standardkvalitet.
Martin:
- Vi ligger liksom efter i utvecklingen väldigt mycket, men vi har köpt saker
nu, våra egna förstärkare och sådär, ganska nyligen. Saker som vi vill ha. Men
sättningen kanske är bättre. Vi är ju fler på scenen nu.
Uje:
- Vi har blivit bättre på att spela också, det kan man lugnt säga.
Saknar ni Miss Universum?
Martin:
- Nää! Så j-a skönt! (han skämtade alltså..., red.)
Uje:
- Ärligt talat, så det här blir första plattan som vi gör utan henne, för även
om hon hoppade av innan så var hon med på plattan ”Reportage!”, och gjorde jobbet.
Så det blir mest Lina då, så vi får väl tänka om litegrann helt enkelt. Det
funkar inte att köra på det sättet tror jag, när man är ensam.
Men det har ju funkat live?
Uje: - Jo, absolut. Men vi tänkte väldigt mycket ”kör-paket”
förut liksom.
Martin:
- De har ju faktiskt en grym vibb ihop, Catti och Lina. När de sjunger riktigt
bra så blir det en sån klangfärg på deras röster som är j-t häftig faktiskt.
Uje:
- Så det får vi ändra på lite vad gäller låtarna. Det blir mer jag och Lina
helt enkelt. Jag tror vi kommer sjunga mer stämmor med varandra och att hon
också kanske får mer solopartier. Vi får se.
Från
det naivistiska och enkla soundet Doktor Kosmos hade i början har de nu kommit
en lång väg. Uje förklarar att det till stor del har att göra med personerna i
bandet. Till att börja med kom Den Nye (Henke) in istället för Handsome Hank
(Henke) och hade med sig ett helt trumset med pukor och bastrumma istället för
det gamla med bara virvel och hi-hat, lagom till ”Evas story”. Sen kom
Enkilletill (Anders) med och bandet fick en extra gitarrist. Martin tillade att
Henrik och Anders förde in reverbet i Doktor Kosmos musik, och Uje berättade
att de båda dessutom hade mer musikalisk bakgrund än han själv, som egentligen
bara halkade in på musik:
-
Det har väl gjort att vi har varit väldigt aningslösa när vi har gjort vår
musik genom åren, eller jag i alla fall, när jag har gjort mina låtar, jag har
gjort som bara ”jaa, det här låter väl bra”, utan att ha nån teori bakom eller
nåt mål direkt, inte ens några ideal faktiskt. Men det börjar vi få lite mer
som band nu, för att vi pratar om och lyssnar mycket mer på musik nu än förut.
Ni låter ju mer och mer normala, om man ska säga så - är det bra?
Uje:
- Ja, det blir så när man vill kunna spela på större scener, måste jag säga.
Jag tror det är konsekvensen av det.
Det
är inte som på gräsmattan utanför Kalmar nation längre.
Martin
skrattade till och Uje sa: - Nä, man måste ha ett lite större sound för att
funka på större scener.
Våren 1994 såg jag Doktor Kosmos &
Starlightorkestern, som de då hette, live för första gången. Då spelade de på
gräsmattan utanför Kalmar nation i Uppsala på en popfestival med bl.a.
Happydeadmen och Sonic Surf City. De bestod då av Doktor Kosmos, Stålispojken,
Miss Universum (Catti Larson, sedermera Brandelius) och Fröken Cyber (Lina
Selleby) som numera kallar sig Twiggy Pop. Mitt bestående minne av konserten
var att det var fantastiskt roligt, och låten ”Bilen” bet sig kvar, eller
snarare doaflickornas ”dobi dobi lägg i ettan, dobi dobi lägg i tvåan”, ända
upp till ”dobi dobi lägg i sjuan, dobi dobi lägg i åttan”. Låtarna handlade
ofta om Doktor Knark och Rymdemannen och musiken lät ärligt talat ganska
tafflig. Därmed inte sagt att det inte var bra: jag älskade det! En del
anklagade Doktor Kosmos för att bara vara ett plojband, men där hade de fel.
Bakom de naivistiska texterna och instrumenteringen dolde det sig ett allvar,
och dessutom ett otroligt sväng.
Martin:
- Men ”normal” - idealet är hela tiden att skapa krockar så att det blir nåt
nytt, ett nytt ljud, och det tycker jag vi... jag lyssnade faktiskt på
”Reportage!” för några dagar sen - det gör man ju inte så ofta - och jag tycker
faktiskt att det finns nåt eget där. Det är inte genomtänkt, för det fanns
ingen plan när vi gick in i studion; vi hade ingen plan och Jens Lindgård
(producenten) hade inte heller nån plan om hur det skulle låta, så då blev det
väl som det blev, men jag tycker ändå det sticker ut lite. Om vi kunde
formulera för oss själva exakt hur vi vill ha det så skulle vi nog kunna göra
en j-t speciell skiva.
Uje:
- Ja, vi har väl inte gjort vår bästa skiva än, hoppas jag. Det jagar vi väl.
Vi håller också på att bli mer och mer medvetna om de enskilda ljudens
betydelse för helheten. Alltså, jag tror att man måste bry sig om detaljerna,
för då kan helheten bli ungefär som detaljerna, om alla detaljer är rätt så att
säga. Det är ett tänkande som jag i alla fall inte har varit inne på tidigare,
utan jag har tänkt att man gör en bra låt och så spelar man på effektiva instrument
som hörs tydligt - det här med sound och sådär är ett ganska nytt tänkesätt för
mig.
Vart tog Doktor Knark och Rymdemannen och de vägen i texterna?
Uje:
- Jaa, de åkte väl ut. Det var jättelänge sen faktiskt - men du har ju inte
träffat oss på ett tag... (skratt) Nja, jag vet inte, jag började sjunga mer om
verkligheten. Det är en långsam process det här, som du säger att vi har blivit
mer normala, och det är ju tråkigt att höra på ett sätt, samtidigt har vi fått
en så otroligt mycket större publik än vi hade när vi var sådär onormala.
Jag
tycker ju fortfarande det är bra alltså, jag menar inte att det är dåligt nu.
Uje:
- Nej, men jag förstår vad du menar. Samtidigt så är målet att kunna bredda sig
för publiken men fortfarande kunna kännas onormala liksom. Det måste ske med
myrsteg, annars blir det fel. Och det har verkligen skett med myrsteg, vi har
hållit på i tio år nu och vi har precis lämnat Rymdemannen bakom oss, känns det
som. Det är konstigt egentligen att vi inte har gått fortare fram, men jag tror
inte att vi hade kunnat behålla det unika med Doktor Kosmos om vi hade bara
ställt oss i repan och sagt ”äh, nu skiter vi i det här, nu gör vi nåt helt
annat”. Hellre reformer än revolution i replokalen.
Vi övergick till att prata influenser:
Martin:
- När proggen slutade vara viktig för oss, för det har den ju faktiskt slutat
vara, så blev det nog mer Talking Heads och sånt sväng - vit, kritvit...
hjärn-funk. Alltså intelligens-funk.
Uje: - Jo, precis. Detta vet inte jag om vi är helt överens om
i bandet, det känns inte riktigt så alltid, men jag tror ändå att nån sorts
huvudlinje hos oss är att inte vara så speciellt sentimentala, utan mer hjärna
än hjärta, om man säger så. Lite mer maskin än människa, det är vårt ideal. Men
vi är inget synth-Kraftwerk-band på det sättet, men fattar du vad jag menar?
Den här innerligheten som finns hos tusentals singer-songwriters som är så j-a
hypade nu, från Kristofer Åström till Nicolai Dunger, den är oss fullkomligt
främmande. I alla fall mig. Det känns inte som att det är vår grej.
Martin:
- Liksom det pompösa, det har vi ingen chans att skapa.
Uje:
- Nej. Även om jag faktiskt älskar t.ex. Mercury Rev, så kan jag inte ens
försöka göra den musiken själv.
Martin:
- Fast ibland vill man verkligen, som My Bloody Valentine, såna låtar skulle
man ju vilja kunna spela ibland. Kanske skulle börja svaja lite på gitarrarmen.
Uje:
- Men man får ju inse vad man kan och göra det man är bra på. Det kanske kan
vara begränsande, men det kan faktiskt också vara en frihet att göra det fullt
ut, det man verkligen är bra på. Det gäller bara att komma på det. Och vi är
ganska dåliga på känslor i vårt band, vi är bra på att tänka.
Martin med Fozzie 8
Vad är viktigt för Doktor Kosmos?
Uje:
- God mat. Familj.
Martin
skrattade till: - Värderingar, moral. Och en fast inkomst.
Uje
skrattade: - Fast inkomst är faktiskt det jag värderar högst. (här kan påpekas
att Martin just sagt upp sig från sitt jobb som kulturredaktör för FaluKuriren
och Uje inte heller har fast jobb)
Martin
blev allvarlig: - Nej, men viktigt - bra fråga. Nu ska man säga nåt sånt där
”ut och möta publiken, och känna publikens kärlek”, det är väl viktigt.
Uje:
- Det är skitviktigt, alltså f-n vad viktigt det var för oss att spela på
Emmaboda i år.
Martin:
- Ja, det var faktiskt viktigt.
Uje:
- Det var på riktigt viktigt, utan det hade jag f-n lagt ner känns det som.
Dagen innan spelade vi i Katrineholm för trettio pers på en parkering.
Martin
skrattade: - Det var en helt sjuk spelning. Det var hemskt
Uje:
- Då kände man ”fy f-n vad vi är på dekis, vad håller vi på med det här för?”
och så kom man till Emmaboda och fick den här fantastiska... det måste ha varit
den bästa spelningen nånsin som vi har gjort, publikmässigt. Det står folk
bakom mixerbordet och trängs, och det är sällan som det händer oss.
Martin:
- Det var en j-a stämning, det var helt otroligt. Och vi var bra också, vi var
jättebra.
Men
vadå ”på dekis”? Det kan ni väl inte tro, ni vann ju det där P3-priset, vilken
kategori var det nu igen?
Martin:
- Men man är ju så j-a känslig.
Uje:
- Vi vann Årets Pop.
Martin:
- Och då var man ju på topp, men sen så står man där på en parkering i
Katrineholm inför trettio pers (skratt).
Uje:
- Okej, vi vann Årets Pop, men tror du nån, liksom Aftonbladetjournalist, ville
att jag skulle ställa mig bredvid Ola Salo på fotograferingen? Nej, det var ju
bara Ola Salo, Marit Bergman och de som gällde. Vi är ju fortfarande ett
indieband.
Martin:
- Vi är f-n största indiebandet i världen. REM är världens största indieband
kanske, sen kommer vi tvåa.
Uje:
- Men det är ganska symptomatiskt... ja, nu kommer killarna i Sveriges
största...
Lite längre bort på Skånegatan där vi satt
på en uteservering kom Jepson och Leari från The Ark gående åt vårt håll, och
några minuter senare kom två från Melody Club och satte sig på caféet bredvid
vårt, så den där gamla Nile City-kommentaren om Skånegatan gäller tydligen
fortfarande.
Uje
tog upp tråden igen: - Men det är ganska symptomatiskt att vi ligger på MNW,
som är ett stort bolag, men det är ändå oberoende, och det är precis som vi. Vi
är ett stort band fast det finns noll kommersialism hos oss, det finns noll
Absolute Music-potential, det finns noll... nånting. Vi är bara ganska stora
liksom.
Vi fortsatte prata om vad som är viktigt,
och de sa att de tycker det är väldigt roligt att hänga i replokalen, för det
är inte så ofta hela bandet har tid till det, och kom in på hur de skriver
låtar. Jag trodde att det var Uje som stod för de flesta låtarna, men Uje
rättade mig:
-
Så har det faktiskt aldrig varit helt och hållet. Jag har väl kanske gjort de
flesta grunderna, okej, men absolut inte alla. Och nu på senare tid, speciellt
nu, nu har vi ett projekt som heter ”alla ska få vara med” (skratt), och då har
jag delat ut tre texter till alla i bandet, som alla ska få tonsätta.
Är det inte svårare att skriva musik på det hållet?
Martin:
- Jo.
Uje skrattade: - Men det är j-t mycket lättare att
skriva text, kan jag säga!
Uje
berättade att ordningen vanligtvis är att alla skriver låtar och så får han
sitta och pula med texterna efteråt, men att han föreslagit att de för en gångs
skull skulle testa att göra det på andra hållet. Martin sa att han tror att
alla band ständigt försöker komma på metoder som gör låtskrivandet enklare och
snabbare, men att det nog inte finns någon patentlösning, men man måste ändå
försöka.
Uje:
- Du vet, man jobbar hela tiden på att undvika konflikter, och det kanske är
dumt, för det är ju i konflikten som det föds nånting nytt, men man vill hela
tiden att det ska gå så smidigt som möjligt och att alla ska känna att de
verkligen får input för sina idéer och att... (han suckade) att alla i alla
fall har känt ”jag fick presentera min idé, okej, den höll inte, fine”, men att
inte ens få presentera sin idé, det kan lätt bli så. Den som pratar högst och
fortast och längst, den vinner. Man försöker komma undan det där, för att det
är inte så att den som brinner mest för sina idéer är den som har de bästa
idéerna, det är inte alltid så.
Martin:
- Det är så lustigt att det kan handla så mycket om att snacka, faktiskt, att
det egentligen inte är musiken som talar när man gör låtar eller ska producera
en platta, utan det är den som snackar bäst, den som kan formulera varför det
här är bättre än det här, det är den som vinner.
Uje
skrattade till: - Ja, exakt.
Martin:
- Det blir sådär snacktävlingar, och så ska man hitta referenser, och så säger
man ”men det där låter ju precis som Orup”...
Uje:
- Och så kanske han får med sig nån och så är de två och så kanske jag är ensam
och då bara ”jaha, ni har väl rätt”, det finns ingen chans att man kan stå upp
mot det.
Martin:
- Eller så har man varit och kissat och så har man missat chansen att få ha
kvar det där sticket som var så j-a bra liksom. Men vi känner ju varandra så
j-a bra.
Uje:
- Man träffar ju mycket band när man är ute och turnerar, och jag tycker att
alla band har sådär... de har alltid nån medlem eller några som går sin egen
väg eller som inte är med på festerna eller som är lite kockobello eller sådär,
men vårt gäng är så j-a bra, och vi tycker så bra om att vara med varandra!
Martin:
- Och då kan man det här spelet, man känner varandra och kan spelet och ingen
behöver gå hem från replokalen och känna att ”alla hatar mig”, eller ”jag är en
värdelös musiker”, även om man gör det ibland naturligtvis, det går ju inte
komma ifrån, men inte varje gång i alla fall. Man kan köra igenom de här
konflikterna utan att splittra bandet. Det tror jag är viktigt. Det är viktigt
för oss.
Vad är det bästa med Doktor Kosmos?
Uje
funderade en stund och sa sen: - Det är att folk tycker vi är så speciella.
Folk tycker inte att vi är ett vanligt band. Folk ställer mycket högre krav på
oss än på andra band. Det tycker jag känns kul. Att man inte bara är ett...
band. Jag kanske har extremt konstigt perspektiv på det här, men jag tycker att
det finns en massa rockband i Sverige, och så finns det Doktor Kosmos.
Men
det är ju sant, det är det ju faktiskt.
Uje:
- Och det är en j-t skön känsla faktiskt, att inte behöva göra vissa saker, man
kan lämna många klyschor bakom sig. Jag kan ha rutig skjorta liksom (skratt),
utan att det är nån som tycker att det är o-rockigt.
Martin
skrattade: - Hur vet du det? Jag tycker det bästa är att vi har två Fender
Bassman-stärkare och ingen bas. Det är ganska mäktigt. Vi har dem som
gitarrstärkare och synthstärkare. Egentligen är de basstärkare. Neil Young har
en sån.
Vad är det sämsta med Doktor Kosmos då?
Uje:
- Ja, det är att det är så många som hatar oss. Fast det sporrar oss också.
Är det så alltså - antingen älskar man er eller så hatar man er typ,
eller?
Uje:
- Antingen hatar man oss mycket eller lite, skulle jag säga. (både han och
Martin började skratta)
Men de 8 000 som älskar er då? (”Reportage!” hade när vi gjorde intervjun sålt i
drygt 8 000 ex, red.)
Uje:
- Äh, det är deras föräldrar som köpt skivan.
Martin:
- Det finns nog många anledningar att hata oss lite. Jag var på en fest förra
fredagen och hamnade i ett snack med en kille som jobbar med reklam och som
gillade oss som f-n, visade det sig. Han hade varit på vår spelning på Skansen
som var för typ två år sen eller nåt, och han tyckte det var jättebra. Som
extranummer körde vi ”Känslorna”, där en textrad går ”känslan av att alla som
jobbar med reklam är horor”. Och han blev så drabbad av det där, och han kände
sig som en hora och sådär - han stod och verkligen lade ut texten om det här,
och han gillade lite att förnedra sig själv på nåt vis, och han tyckte att vi
förnedrade honom, men han tyckte om det i alla fall. Äh, jag vet inte, konstiga
människor som lyssnar på oss. Han hatade oss, men älskade oss på samma gång.
Uje:
- Vi har ett gäng MUF-fans också, som tar oss för... jag vet inte, som ventil
tror jag, för deras... (han fnissade till) sjuka värderingar. Äh, jag vet inte
varför, de tycker väl att vi är nån sorts politikens Onkel Kånkel liksom
(skratt).
Uje:
- Vi är skitstora på folkhögskolor, det tror jag. Vi har faktiskt pratat om att
göra en folkhögskoleturné! (skratt) Men tack och lov har det aldrig blivit av.
Martin:
- Det är ingen som är lite hipp som gillar oss.
Uje:
- Men ska jag säga en grej som jag tycker är jobbig med våra fans? Det är att
de är inte riktigt synkade med oss i åsikter och värderingar och stilideal. Vi
har egentligen inte exakt de fans vi skulle vilja. Vi skulle vilja ha lite
snyggare fans...
Martin
skrattade och sa: - Fast längst fram brukar det alltid vara några som är
snygga.
Uje:
- Jo, absolut, men de här globaliserings-hippiesarna som gillar oss...
Martin:
- Men gillar de verkligen oss, jag undrar det?
Uje:
- Men de finns ju där.
Vänta, vad är globaliseringshippies?
Martin:
- De där med vita dreadlocks och lite gräs och Manu Chao. Vi är inget Manu
Chao, liksom. Vi går aldrig omkring i bar överkropp. Vi tycker om att vara
inomhus och dricka gin & tonic och inte ljummet körsbärsvin.
Uje:
- Vi haschar inte. Nä, men okej, Manu Chao-falangen kanske inte är så j-a stor
bland våra fans ändå, men det finns en falang som är väldigt revolutionär. (han
tystnade en kort stund, och fortsatte sen:) Nu vet jag precis vad jag ska säga.
Såhär: Många av våra fans tror att vi vill vara rebeller och kräver av oss att
vi ska vara rebeller. Och rebellen är ju en nyliberal uppfinning. Rebellen som
rockrebellen är ju liksom - nu citerar jag dig från härom veckan Martin: det är
ju frukten av 68-rörelsen, den här individ-anarkismen liksom, ”du kan göra vad
du vill, det finns inga gränser” o.s.v. o.s.v. Och vi är ju mycket mer inne - i
alla fall jag och Martin, tror jag, på det här med att stark stat är bra, ett
starkt samhälle - jag är ganska mycket folkhemsromantiker. Skulle jag ha levt
1968 då skulle jag ha sagt till Anders Carlberg att komma ut ur kårhuset och
sluta fjanta sig. Jag hade nog skrivit en låt om det också. Det tror jag är den
största missuppfattningen om oss, att vi skulle stå på rebellernas sida liksom.
Det gör vi inte. Vi står på de svagas sida.
Vad var det där med Florence Valentin förresten, vad var det Love Antell
hade sagt?
Martin:
- Först sa han i DN, han blev intervjuad av Kristoffer Poppius, att vi var bara
fejkrebeller. Sen har han sagt att vi är ett ruttet skitband som är dumma i
huvudet i nån annan intervju.
Uje
frustade till: - Han är exakt det jag menar med rebellen vars attityd inte
leder nån j-a vart. Det är Florence Valentin, och folk tror att vi vill vara
Florence Valentin, men det vill vi verkligen inte. Jag vill inte vara Florence
Valentin.
Martin:
- Men han kanske har rätt helt enkelt. Vi är inte såna rebeller som han är. Som
flyttar ut från Östermalm och tycker att det är värsta rebellhandlingen. Men
det är ju tyvärr bra musik.
Uje:
- Det har inget att göra med att jag är 32 år, jag har aldrig varit rebell. Jag
har aldrig känt mig dragen till rebellismen.
Martin:
- Inte jag heller. När jag var punkare hade jag blå täckjacka, dunjacka. Morsan
klippte mig.
Uje:
- Jag är en sån kille som tycker att det är kul att gå till arbetsförmedlingen
och prata med arbetsförmedlaren, och få råd om hur jag kan ta mig fram i
samhället (skratt). Och jag älskar att gå till socialen och prata med tanterna
där. Jag känner mig som en del i samhället - jag känner att jag lever då!
Nu
kommer en klassisk fråga - fast jag vet inte om jag hade med den i första
numret, men: Vilken fråga skulle ni helst vilja svara på?
Tystnaden
var total, tills Martin sa: - Vad svårt det blev... Jo, du kan fråga varför jag
har en ”NRJ Extravadance”-skiva med mig i väskan.
Okej Martin, varför har du med dig en ”NRJ Extravadance”-skiva i väskan?
Martin:
- Jag ska på svensexa!
Okej, Uje, har du nån?
Uje:
- Jag vill få frågan ”Varför har du åtta stora batterier i väskan?” För jag ska
på svensexa och behöver dem till bergsprängaren.
Vilka är era favoritmuppar?
Martin:
- Då ska jag ta en förmodligen ganska förbisedd mupp: Zoot, han som spelar
saxofon.
Nja,
han har varit med några gånger.
Martin
lät besviken: - Jaha. Ja, hela bandet har väl tröskats flera gånger
förmodligen. Men då ska jag tänka ut en till.
Uje:
- Vad heter den där som ser ut bara som en pinne?
Beaker - han som låter ”mi-mi-mi-mi”, labbassistenten?
Uje:
- Ja, just det. Hur många finns det egentligen?
Det
finns väldigt många.
Martin:
- Finns det några nya nu också? Räknas de?
Ja,
det finns den lilla hiv-smittade i Sydafrika.
Martin:
- Ja, just det.
Uje:
- Det är min favorit!
Martin:
- De här kalkonerna som Gonzo kastar, dem är det inte så många som tänker på.
Det är nåt för (International) Noise Conspiracy att ägna en tanke. Djurvård och
sådär.
/Sara
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar