måndag 7 maj 2018

Melony - från Fozzie 6, 1996

Melony

Trummar i garaget

Om ni tycker att trummorna på Melonys debut-EP låter lite arga beror det på att trummisen Måns Eriksson vid inspelningen satt alldeles ensam i ett otroligt stort betonggarage där ljuset slocknade var fjärde minut och det var långt till lysknappen.
I övrigt är Melony, Soap Records senaste fynd, inte ett särskilt argt band. Deras EP Skycracker är fylld av energisk gitarrpop med lite finurliga texter.
Melony bildades till ett bröllop på Borgholms slottsruin -93. Det var ett väldigt trevligt bröllop, vilket innebar att gitarristen och sångaren Peter Kvint, basisten Gunnar Nordén och Måns fick sitta och vänta ett tjugotal tal under den fem timmar långa middagen innan de fick börja spela. Efteråt tänkte de att hade de klarat av det där så kunde de lika gärna starta ett band.

Foto: Berno Hjälmrud


Innan dess gjorde Peter och Måns ambientpop, men tröttnade efter ett tag på att det kunde ta två veckor att få en låt färdig. Peter kände Gunnar och så började de göra poplåtar istället. Första helgen de gick in i en studio lyckades de spela in åtta låtar, så det blev en viss skillnad. De var med i en artikel i tidningen Pop:s nummer 14, och där stod det att de inte hade något namn, så Pop utlyste en tävling. När jag träffade Melony på Kalmar Nation i Uppsala i januari berättade de att det bara blev så, av misstag, för de hade visst ett namn (tyvärr svajade bandet i min intervjubandspelare lite, så jag hade lite svårt att höra vem som sade vad).
Peter: - Vi hette Honey från början, men så blev det så himla många som hette nåt med Honey; Honey Is Cool, Honeycave, Honeyman...
Måns fortsatte: - ...Honey Kills Me, This Perfect Honey, Honeywise... ha ha ha!
Hur kom ni på Melony då?
- Det var sångerskan i Pineforest Crunch som kom på det. (Gunnar och Peter har producerat deras skiva.)
- Vi tyckte det var kul, det betyder inget egentligen. Det är i alla fall ett namn som garanterat ingen har haft förut.
Jag läste i er pressrelease att det är en liten stad på gränsen mellan Canada och Alaska där Gunnar har släkt.
Gunnar: - Ja, jag läste också att jag har släkt där...
Vad är det ni sjunger i Barbra Streisand Nose, jag hör inte riktigt?
Peter: - "It's not your Bette Davis eyes, it's not your Sugar Cane smile..."
Här hojtade Måns, som sjunger körer:
- Är det sant?! Sugar Cane?! Jag har sjungit sugar cake hela tiden!
Peter: - Sockerkaksleende?!
Måns: - Jag har sjungit det varenda konsert hittills. Ha ha ha! Jag får ändra på det ikväll då.
Peter: - Då har vi nånting vi kan använda vår hemsida till, då kan Måns läsa texterna där.
(Sugar Cane är, för oinvigda, vad Marilyn Monroe hette i "I hetaste laget".)
Vad är en Swoop Soup då?
Peter: - Den handlar om t.ex. när man skall lämna en hundralapp till busschauffören och så har han inte växel och så blir man utskälld för det, och så kommer man på först efteråt "vad f-n skällde han ut mig för, det hade han väl inte rätt att göra" – såna saker.
Silicon Soul?
Peter: - Jaa... TV-fenomen som "Förlåt mig", "En präst i natten" och såna där konstiga program som försöker ersätta nån slags mänskliga relationer med riktigt såpade TV-varianter – jag får katastrofångest av sånt. Det är verkligen för jobbigt, jag kan inte se fem minuter av sånt.
Ni har spelats väldigt mycket på radion...
- Ja, det var några av producenterna på radion som plockade ut skivan och började spela den ganska omgåene när den kom.
- En kompis till oss som lägger musik på radion hittade den och tyckte den var skitbra och lade in den, men han hade ingen aning om att det var vi, han trodde vi hette Honey fortfarande.
I Nöjesguiden december -95 skrevs det att ni spelat Lill Lindfors-covers med Jakob Hellman. Berätta.
- Det var på ett litet ställe som är igenbommat nu, som hette Niklas och Patrik, i Bromma, som vi spelade på i två år, som "husmusiker" och drog dit olika artister och spelade med dem, bl.a. Jakob Hellman. Det var knökfullt.
- Han hade inte spelat på länge och var skitnervös, och spelade jättestarkt på elgitarr – på en liten liten restaurang.
Vilken fråga skulle ni helst vilja svara på?
- Favoritfärg. Nä...
- Är det här era pengar? Ha ha!
- Är gamla instrument bättre än nya? Ja. Vi spelar på väldigt ålderdomliga instrument.
- Vad har du under underläppen Peter? En inverterad mustasch.
När jag frågade om bra svenska band radade de upp namn som John Holm, Salt, bob hund, Fireside och Teddybears. Nämnas kan också att Peter även producerat nya EMI-bandet Sive.
På frågan om favoritmuppar var de ganska eniga om att Animal är ball, och gubbarna på balkongen också.
Det skall komma en singel till i maj och så kommer det en hel skiva i augusti. Fortsätter de i samma stil som hittills lär den bli kalasbra.

Red. 2018: Peter Kvint blev sedermera en välkänd låtskrivare och producent, bland annat åt Andreas Johnson, The Ark, Britney Spears, A-Ha och en lång rad andra svenska och internationella artister.

Inga kommentarer: