måndag 12 februari 2018

Broder Daniel - från Fozzie 3, 1995

Broder Daniel
Finns det ett badkar i videon?

Broder Daniel har jag redan skrivit om i Fozzie (nr 1), men jag har tre goda skäl att skriva om dem igen: 1) De dök upp i Uppsala igen 25 februari, 2) De är aktuella; en singel kom i slutet av februari, en till i början av april, och skivan Saturday Night Engine kommer i slutet av april, och 3) Sist pratade jag bara med trummisen Lars, så nu ville jag höra resten av bandets åsikter om världen också. På köpet fick jag  en massa åsikter från "Mr Mikeman", enligt Lars Broder Daniels livvakt och maskot i allmänhet. Denne man ville att jag skulle skriva ner allt alla sa under denna lite improviserade intervju, men eftersom det skulle bli ungefär tio sidor och eftersom väldigt mycket av vad de sa var rätt osammanhängande så slopar jag den idén...
Lite grundläggande information mo Broder Daniel: Henrik Berggren sjunger, Daniel Gilbert spelar bas, Anders Göthberg och Johan Neckvall gitarr och Lars Malmros trummor, de kommer från Göteborg och de har skivkontrakt med EMI.

Lars, Johan, Henrik, Daniel och Anders

Jag började med att försöka få lite information om den kommande skivan.
Daniel: - Det är en pojke som heter Nille Perned som är jättesnäll som har gjort den, fixat upp den från träsket. (Nille har bl.a. producerat Wannadies senaste skiva.)
Lars: - Han är en otrolig dealer, han skall deala grejer hela tiden, köpa klockor och sånt.
Mike: - Fozzie Bear! Jag har honom hemma, som nalle! Med prickig fluga.
Lars: - Jag köpte Sesam härom dagen, har jag sagt det?
Henrik: - Sesam vadå?
Lars: - Jag köpte en Sesamskiva med Johan, för fem spänn.
Henrik: - Är "Ni måste räkna högre" med på den?
Lars: - Kakmonstret, Kermit, Groover... skitbra alltså.
Mike: - Jag har en Muppet Show-skiva på engelska hemma. På innersta spåret så är det Fozzie Bear som sitter fast inne i typ studion eller på scenen och så säger han "help me out help me out help me out" – och det innersta spåret går hela tiden, det tar inte slut förrän man stänger av det. Det är skitbra, "help me out..."
Lars: - Jag har gjort en massa tricks på våran skiva, som ingen har märkt.
Henrik (lätt orolig): - Vadå skivan, vadå?!
Lars: - Såna här har jag gjort (han visade nån liten grej med ett par imaginära trumpinnar) skitmånga, men ingen har märkt det. De är egentligen skitdåliga.
Johan: - Körerna i Cadillac är också bara skitstöriga.
Mike: - J-t bra låt faktiskt.
- Usel, sa nån tyst.
Lars: - Ja, den är usel.
Henrik: - Ja, ganska kass är den ändå!
Daniel: - Vi har inte så mycket roligt att säga, det har inte varit så roligt, det har varit ganska tråkigt att göra skivan.
Anders till mig:- Hur gammal är du?
Daniel: - Anders, kan inte du gå ut och borsta tänderna eller nåt?
22, hur så?
Daniel: - Anders får komplex nu, han är bara 19. Anders är yngst av alla, fortfarande tonåring.
Han övergick till att börja berätta om bandets framtidsplaner: - Vi skall ut och börja spela i april. Skivan kommer 24 april, de skall släpa en singel till innan...
Här pratade alla samtidigt, det var bara Daniel som försökte vara seriös: - Anders, håller inte du käften nu så... Sen kommer det en singel till efter skivan har släppts, vilken låt beror på vilken som går bäst.

Bandet i logen på Kalmar nation i Uppsala, med Fozzie nr 1

Berätta om videon till Cadillac.
Daniel: - Videoinspelningen var groteskt hemsk.
Mike: - Skall jag berätta om videoinspelningen? (Han var med ett tag) Det började med att Anders och Henrik och Lars söp sig otroligt fulla. Och... eh, sen så... sen så... ja, de blev j-t fulla du vet och så... (han var en aning förvirrad karln) Anders... Anders han kunde inte göra nånting, så han var tvungen att stå still hela tiden, det är därför hoppet från förstärkaren blev så bra.
Daniel: - Vi tog fyra-fem omtagningar på det.
Mike: - Sen när Henrik började svinga mikrofonen, det var bara för att han var så sur på Johan...
Anders: - Han hade sagt nåt fult.
Henrik: - Berätta om Basic Element också!
Mike: - Detta, detta är helt sant. Basic Element, de ligger ju också på EMI; de skulle spela in en video...
Daniel: - Nej, det här var i studion, vanliga inspelningsstudion.
Mike: - Har jag sagt nånting om video? Jag menade singel. Det hade varit en massa bråk om tider, detta var exakt samtidigt, och Anders och Lars och Henrik... och Daniel... och Johan hade slagsmål. Äh, du vet asså, det var så här "äh, vad f-n är det med dig", du vet så där. Alltså muck, alltså det är helt sant det här! Med Basic Element då. Det var j-a slagsmål liksom. Det var det!
Daniel: - F-n, du har inte sagt nånting, du har bara pratat.
Mike: - Har jag inte sagt nånting?
Anders: - Nä.
Henrik, när du voltar ur badkaret, det ser ut som att du slår dig, gjorde du det?
Daniel: - Henrik var så borta, så han kommer inte ihåg om han slog sig.
Lars: - Fanns det ett badkar i videon?
Henrik: - Nä, jag slog mig inte. Jag tror inte jag slog mig nånstans.
Lars: - Henrik slår sig aldrig, han ramlar överallt, men han slår sig aldrig.
Henrik: - Jag är så vig.
Daniel: - På slutet i videon kommer Nelson du vet, den lilla noshörningen.
Jaha, innan han dog?
Daniel: - Exakt. Han kommer krypande till oss och lägger sig i badkaret, så vattnar vi lite på honom med en vattenkanna.
Lars: - Nelson bor på ett zoo i Örebro nu.
Mike: - Jag kan berätta vad som händer på slutet.
Daniel: - Det är en massa fjantiga slå-sönder-sener.
Mike pekade på Lars: - Han den där killen...
Lars.
- Oooch den här killen...
Henrik (lätt förvirrad var det ja).
Mike: - De står faktiskt och slår på en trumma så att den går sönder.
Daniel: - Så de är skyldiga skivbolaget 6 000 kronor. De enda i bandet som inte är skuldsatta är jag och Johan.
Man kan undra varför den som filmade videon inte hindrade dem när de märkte att de var på väg att göra sönder trumman istället för att låta dem göra det medan de glatt filmar och sedan kräva dem på en massa pengar...
Lars: - Vi fick ju aldrig ha med pistolen! F-n, videon är misslyckad.
Henrik: - Nä, det är den inte, den är snygg.
Daniel: - Det är Lasse Sundh som har gjort den. Den är gjord med 6 mm-film, så där kornigt.
Mike: - Kan jag intervjua nu? Jag har den perfekta frågan till ditt fanzine nu. Lyssna på det här: Anders och Johan, när ni spelar gitarr, känner ni ett samspel då eller känner nån att det är nån som leder det hela eller är det liksom att ni för fram ljudet tillsammans eller är det nån som följer den andra?
Johan: - Det är var och en för sig.
Mike: - Eller följer ni efter Daniel eller Lars eller nånting? Följer ni enskilt efter trummorna, eller basen? Hur gör ni?
Anders: - Nä, det är egen takt i huvudet liksom. Jag vet inte riktigt, jag har aldrig tänkt på det.
Johan: - Nämen, vi spelar ganska enskilt var och en för sig, jag tror vi lyssnar på helheten.
Mike: - Följer ni monitorsoundet då?
Henrik: - J-t seriöst! Bra gjort!
Mike: - Lars! När du spelar trummor...
Lars: - Om jag spelar synkoper och sånt menar du?
Mike: - Nej nej synkoperna... simpelt. Jag menar: är det du som leder bandet?
Lars: - Jag är ledaren, jag står längst fram.
Mike: - Följer du nån när du spelar dina trummor?
Lars: - Jag följer Daniel.
Mike: - Så det är Daniel som drar hela bandet.
Lars: - The Man in the band.
Mike: - Daniel, följer du nån när du spelar bas? Jag försöker följa med i kedjan här.
Daniel: - Nä.
Mike: - Det gör du inte? Daniel är personen som... som är bäst i hela världen!


Vilken fråga skulle ni helst vilja svara på?
Henrik: - Jag vill ha frågan "Vad gör Mike i det här bandet?" Men jag har inget svar på den.
- Han smugglade sig med, han gömde sig under en förstärkare.
Daniel: - Hitta på en bra fråga vi vill svara på istället, för det är så svårt det här.
Henrik: - Nån personlig fråga!
Daniel: - Ja, fråga nåt personligt! Det är det enda som är roligt att svara på.
- Hur stora penisar vi har och så.
Njäää...
Lars: - Ja, personliga frågor är det ingen som frågar oss.
Henrik: - Nä, bara sådär "hur många låtar är det på skivan egentligen?" Alla har ju svaret; elva låtar säger alla.
Okej. Har ni några flickvänner?
- Anders har en flickvän.
Daniel: - Johan skall snart gifta sig.
Lars: - Johan är faktiskt trebarnsfar.
Mike: - Jag har en skitbra fråga sen. Får jag ställa den nu? Hur klarar ni av det här nu när Henrik bor i Stockholm och ni andra bor i Göteborg?
Henrik: - Nä, den frågan går bort.
Lars: - Jag vill svara på det! Med tanke på att vi aldrig repar så...
Henrik: - Så är det ingen skillnad.
Anders: - Vi repade liksom när vi soundcheckade här nere.
Lars: - Vi repade sist i december.
När skivbolaget tvingade er.
- Ja exakt. Vi repar ju f-n aldrig.
Henrik: - Det är vi stolta över. Vi försöker bejaka att vi inte repar.
- Det blir så j-a bra då.
Blir det mer impulsivt på spelningarna då?
Henrik: - Nä, det blir sämre bara.
Daniel: - Det blir inte bättre, det blir bara mer annorlunda.
Det går rätt vilt till på spelningarna...
- Wild, wild!
Daniel: - Anders slog sönder sin gitarr en gång.
- Det var en tjej som fick ett jack i pannan av hans gitarr. Så åkte hon till sjukhuset, och en timme senare var hon tillbaka med en lapp för ögat.
Henrik: - Sen drog vi ut glasflis ur min rygg kommer jag ihåg, en sån där lång grej.
Anders: - Jag åkte ner i publiken, och så kom Mike och skulle hjälpa mig att spela på min gitarr, och började spela flamenco...
Henrik: - En annan gång så åkte jag ut i publiken med mikrofonen, sen när jag kom upp på scenen var mikrofonen helt spårlöst försvunnen... Då slutade alla spela, så gick vi av.
Daniel: - Vi var tvungna att sluta konserten, och sen så hittade vi mikrofonen inne i baskaggen.
Henrik: - Det var inte den. Jag tog ut alla mickar som fanns där inne och sjöng i dem, och det var inte den.
Anders: - En kille stod och drog mig i baken hela tiden, drog upp min tröja och sa "du är sexig, du är sexig, du är sexig"...
- Ställ skitmycket mer frågor!
Lars: - Har vi spelat nyktra nån gång?
- Öh, ja. När, det har vi nog faktiskt inte.
Kan det inte bli problem att spela när man är full?
- Vi döljer oss i dist och bara vräker på. Så det är inte så j-a... Vi kan sluta mitt i låtar, folk märker inte sånt.
Lars: - Vi är usla. Det är det som är våran charm.

Om det är sant är väl upp till var och en att bedöma – skivan kommer ju snart. Eller se dem live, de kommer spela på flera festivaler i sommar. Men ett hett tips är att hålla sig långt ifrån Henriks mikrofonstativ, det är farligt...

Jag och Henrik

Recension:
Broder Daniel: Cadillac (singel) och Luke Skywalker (singel)
(EMI)

Jag tycker det här är jättebra. Det är klart att man kan invända att Henrik Berggren inte kan sjunga, för han är ju helt uppenbart inte skolad sångare. Men det vore väl ändå väldigt tråkigt om alla sångare vore skolade. Det är Henriks röst som är Broder Daniels största charm. Att hans engelska uttal inte heller är det bästa bidrar också till denna charm.
Cadillac har oerhört drivande och aggressiva trummor, distad bas, ylande gitarrer och en la la la la la la-refräng som fastnar sanslöst lätt. Efter jag såg Broder Daniel första gången gick jag omkring och sjöng just den refrängen i flera veckor.
Deras musik kan kallas lite konstig, och On the Count 2 3 är konstigare. Roligare än bra kanske, men som de sa på ZTV:s Tryck Till: "Skoj är bra".
Luke Skywalker, på andra singeln, är uppbyggd av korta sekvenser med pauser mellan. Det är en oerthört enkel låt egentligen – alla sekvenserna är likadana, bara olika långa – men den är fascinerande ändå. Broder Daniels musik är fascinerande rent allmänt, det är svårt att säga om man tycker det är bra egentligen, för det är så annorlunda mot allt man hört innan. Jag tror jag tycker det är bra. Andra låten på singeln, What's Good (2) (skulle hetat What's Good Unplugged) är bara piano och Henriks lätt ostadiga röst. Den är också bra. Tror jag.

/Sara

Inga kommentarer: