torsdag 19 juli 2018

Fireside vs Him Kerosene – Frans möter Niklas – från Fozzie 7, 1996

Vad tycker de om varandra?

För evigheters evighet sedan, på Hultsfredsfestivalen i somras, sprang jag på Niklas Quintana, sångare i Him Kerosene. Vi kände varandra litegrann sedan jag bokat Him Kerosene till Kalmar nation i maj, som förband till Fireside, så vi började prata. Efter en stund skulle jag gå och göra en intervju, och då tyckte Niklas att jag skulle intervjua honom också, efteråt. När jag kom tillbaka hade Frans Johansson, basist i Fireside, sällat sig till Niklas, och de kom på den briljanta idén att jag skulle intervjua dem tillsammans. Så här kommer resultatet: två inte helt nyktra rockkillar talar varmt om varandras band.
Varför heter ni Him Kerosene?
Niklas: - Aa, jag vet inte. Jag tror inte det är ett så bra namn idag, men då tyckte vi att det var ett bra namn. Him Kerosene betyer – det är på pidginengelska, sån där koloniengelska – det betyder solen. Och på samma språk heter helikopter mastermixerblongJesusChrist. Ånglok heter steamchicken. Jag kan säga en annan grej: Him Kerosene är en av världens bästa låtar med en grupp som heter Big Black, som Steve Albini var med i. Och numera är han med i Shellac, som är världens bästa band. Och Steve Albini var såhär nära mig (han visade ett litet avstånd) på Heathrow i London, och (här stämde Frans in så de talade i kör) då fick Micke Sundström hjärtklappning!
- Det är sant! Han är jättelång och har aparmar. Han gick med en massa lådor med cymbaler.
Hur var det att vara ute på turné ihop?
Niklas: - Det var bra.
Frans: - Det var j-t kul.
Niklas: - Jag och Frans vart kompisar. Från början var vi kompisar, sen blev vi ovänner på grund av en löjlig sak, som man egentligen inte skall bli ovänner för.
Frans: - Vi vet inte ens varför.
Niklas: - Vi vart bara hatiska mot varann ett tag. Sen vart vi kompisar.
Frans: - Det roligaste hade vi i bilen.
Niklas: - Det roligaste för mig var att Frans och jag vart kompisar igen.



Vad är det bästa med Him Kerosene och vad är det bästa med Fireside?
Niklas: - Får jag svara på det bästa med Fireside?
Frans: - Ja, får jag svara på de bästa med Him Kerosene?
Niklas: - Det bästa med Fireside – vad menar du, musikaliskt eller live eller? Live är Frans bäst på scen. Musikaliskt så är det bästa med Fireside Pelle (Gunnerfeldt, gitarrist och låtskrivare). Han är ett geni.
Frans: - Han är ju det.
Niklas: - Han är ett geni. Och allt sånt j-a skitsnack om Quicksand det går ju bort direkt. Jag har personligen inte fattat det än, jag har inte fattat hur man kan se likheter mellan Quicksand och Fireside.
Frans: - Får jag ta Him Kerosene? Första grejen: alltså Sveriges bästa gitarrist spelar i Him Kerosene – utan att jag skämtar. Allvarligt. Niklas är en av världens bästa gitarrister. Jag tror det. Näst efter de i Randy. Nä, du är bättre än de. Och en annan sak: Him Kerosene gör allting som ingen annan gör. Det tycker jag är j-t coolt. De går emot allting; musikaliskt och personligt, så går de emot allting som alla andra gör. Jag tycker de är ett av världens bästa band; de är på min tio i topp-lista över alla band.
Vad är det sämsta med respektive band då?
Niklas: - Det sämsta med Fireside... eh... ha ha...
Frans: - Får jag säga det sämsta med Him Kerosene? Det är att inte fler människor kommer upptäcka dem, för de kommer inte fatta att de måste byta bolag till ett annat, större bolag.
(Jag kan påpeka att de faktiskt nu har bytt bolag, från lilla Ampersand till Telegram.)
Niklas: - Det sämsta med Fireside är nog Frans. Även fast han är bäst. Så här personligt...
Frans: - Vi har en hatkärlek här. För Niklas älskar mig och jag hatar honom.
Niklas: - Nej nej, på ett personligt plan så är ju du bäst med Fireside, men du är samtidigt sämst.
Frans: - Ja, sämst är jag. Musikaliskt är jag sämst.
Niklas: - Nej, det var inte det jag menade. Det jag menade var: du är så j-a... du är ju mest social i hela bandet... –
Frans: - Ja, det är jag.
Niklas: - ... – men å andra sidan kan du vara så j-a elak också.
Frans: - Jag är inte elak.
Niklas: - Ibland kan du vara elak.
Frans: - Men vi har ju pratat om det här...
Här utbröt en diskussion som mest gick ut på att båda försökte få tyst på varandra, så jag tyckte det var lämpligt att skjuta in en ny fråga:
Okej, vi byter fråga. Har ni (Him Kerosene) spelat på nån såhär stor festival nån gång?
Niklas: - Nej, det har vi inte gjort.
Då frågar jag Fireside: Är det roligare att spela på festivaler än på mindre ställen?
Frans: - Mindre ställen är alltid roligare. Jag tycker det. Man har folket nära, och Niklas kan komma upp och stagedivea och sådär. Det är roligare. Niklas kan komma och sjunga med i texter. Jag kan komma och sjunga med i Him Kerosenes texter. Det är alltid mycket roligare när det är mer närhet. Jag gillar klubbar bättre. Fast det är jätteroligt att spela festivaler när det står 10 000 pers och tycker man är jättebra. Det älskar jag också.
Har ni nån spelning ni tycker är bäst?
Frans: - Ja, den i Uppsala vi gjorde med Him Kerosene, den var j-t bra. Det finns många spelningar – vi gjorde en i Lund med Entombed och Refused, och den var j-t cool. Fråga Him Kerosene nu, jag vill inte prata.
Niklas: - Det var i Göteborg, då jag stagediveade på Fireside.
Frans: - I Göteborg var det bra, men bäst var i Lund. Det var det bästa jag har sett.
Niklas: - Det bästa jag tyckte vi gjorde under turnén det var i Stockholm, på Hyndans Hörna.
Frans: - Ja, den glömde jag faktiskt.
Har ni gjort några ökenspelningar då?
Frans: - Varken Fireside eller Him Kerosene kan göra ökenspelningar. För att om det bara var tre pers så skulle vi vara samma band som spelar samma låtar.
Vilken fråga skulle ni helst vilja svara på?
Frans: - Är du så snygg som du ser ut?
Är du det?
- Ja.
Niklas: - Får jag en puss?
Vilket annat band skulle ni vilja spela i om inte Fireside och Him Kerosene fanns?
Niklas: - Jag skulle vilja spela i Hellacopters! Hellacopters! Hellacopters! Hellacopters!
Frans: - Jag skulle vilja spela med i Jon Spencer Blues Explosion, det är min dröm, att få spela istället för Juda Bauer. Då skulle jag skita på mig om jag nån gång fick göra det. ...Blues explosion!
Favoritmuppar?
Frans: - Trummisen. Animal, han är bäst faktiskt. Kristofer (Åström, sångare i Fireside) var jätterädd för Animal i Mupparna, han gick och lade sig när han spelade.
Niklas brydde sig inte så mycket om frågan, för han satt och tittade på min intervjubandspelare, och kommenterade:
- Den ser ut som en rakapparat.
Jag har inga fler frågor, har ni några?
Frans: - De skall spela in snart. Världens bästa band. De är topp fem faktiskt. De är från Luleå.

Inga kommentarer: