Veronica Maggio – SE MIG: recension

SE MIG
(singel, Svenska Inspelningar/Universal Music, 2021)

Igår fick jag en förhandslänk till Veronica Maggios nya singel SE MIG som släpptes idag, och det är så mycket jag älskar med den.

Jag älskar att det finns artister som jag alltid kan lita på att de fortsätter göra musik som jag tycker om.

Jag älskar att den här låten gör att jag inte kan sluta le och inte kan koncentrera mig på något annat.

Jag älskar att den får mig att dansa hemma alldeles ensam.

Jag älskar att musik fortfarande kan få mig att känna såhär, fast jag är 48 år gammal. Att en låt kan ta över hela livet för en stund, att en låt kan få mig att glömma allt, både jobb och jobbiga saker och göra mig genuint lycklig.

SE MIG är otroligt 80-talsinfluerad, mina tankar går direkt till låten Maniac som huvudpersonen i filmen Flashdance dansar till, och på några ställen i låten kommer små syntheffekter som låter "Piuu! Piuu!", som liknar dem i två av mina gladlåtar: danska Tommy Seebachs schlager Hip Hurra – Det' min fødselsdag från 1982 och Dolly Partons Baby I'm Burnin' från 1978. Över huvud taget är det vansinnigt mycket snygga detaljer i låten, och slutet är så annorlunda att jag har svårt att bestämma mig för om det är genialiskt eller irriterande.

Och Veronica. La Maggio. Popdrottningen. Jag har lyssnat på väldigt många unga kvinnliga artister den här våren, och ja, det finns mycket talang, men det finns faktiskt ingen som kan mäta sig med Veronica Maggio. Hennes melodikänsla är fantastisk och hennes textskrivande briljant. Ingen kan som hon med så helt vanliga, vardagliga ord få fram så mycket känslor, så mycket underliggande bubblande frustration. Och det finns ingen i hela Sverige som på ett naturligare sätt än hon kan få in ordet "Hörru" i en låt.

Jag älskar den här låten.