torsdag 1 februari 2018

The Varlets - från Fozzie 2, 1995

The Varlets
Nuubudy is going to destroy them

The Varlets har en manager. Mitt första intryck av dem var just han. Han kom nämligen fram till mig efter Genes konsert på Gino i januari och gav mig en Varlets-demo. Senare på kvällen träffade jag sångaren Claes Molander, och det visade sig att han kände igen mig från Fozzie nr 1 och det var han som skickat fram Jacke (managern) för att ge mig en demo. Det tyckte jag var så trevligt att jag bestämde mig för att intervjua dem utan att ens ha hört dem.
Ett par dagar senare spelade de i Uppsala, och efter spelningen ångrade jag inte mitt beslut. De spelar fantastiskt snäll pop med klara Beatles-influenser, och det är ju inte dumt. Men nästan bäst av allt var att de spelade en East 17-cover! Jag är lite hemligt förtjust i sån musik, och med gitarrer blev det bara jättebra.

Claes, som sjunger och spelar gitarr, Benny Björk på bas, Johan Elb på gitarr och Kent Alfredsson på trummor startade The Varlets försommaren -93 och har "haft lajbans sedan dess". De har gjort tre demos, som de försökt göra folk glada med och spelat en del runt om i landet, och i februari -94 hade de en intressant spelning på Hannas i Stockholm. Då blev de körda av scen mitt under konserten, för att en äldre dam som bor i huset hade ringt och klagat på ljudvolymen... Hennes man dog tydligen för något år sedan, och hon skyller det på Hannas...
Enligt mitt engelska lexikon betyder Varlet lymmel, skurk, eller page, väpnare. Vilket är ni?
Claes: - Vi tog namnet från en fransk revolutionsagitator som hette Jean de Varlet. Men vi är ganska snälla innerst inne. Så det är lite falsk marknadsföring...
Johan: - Ovederhäftig reklam.
Claes: - Och så rimmar det på Starlet!


Vad har ni för influenser?
Claes: - Smiths, Beatles, Beach Boys, Kinks, Sarah-pop...
Johan: - Mer Kinks än Sarah dock.
Benny: - Smiths basgångar, och Paul McCartneys också.
Johan: - Gary Glitter naturligtvis. Och så har vi snott lite från Eggstone.
Claes: - Elvis Presley inte att förglömma. Och Roy Orbison, han är klart underskattad. Och East 17!
I någon låt påmindes jag om någon låt från filmen Dirty Dancing, där de har en massa 60-talsmusik.
Johan: - Jag kanske är lite indoktrinerad av den filmen, min lillasyrra hade den på video och spelade den jämt ett tag. Jag har t.o.m. en Dirty Dancing-T-shirt!
Vad är det som är så bra med er?
Johan: - Vi är snygga. Eller fulsnygga kanske...
Benny: - Vi låter inte som andra band.
Claes: - Det säger väl alla. Men vi låter inte som något nu existerande band. Beatlesjämförelser brukar ju förstås dyka upp. Vårt mål är att Olle Nilsson som var John Lennon i Sikta mot Stjärnorna skall kompa oss!

Framtidsplaner?
Johan: - Sälja fler skivor än Beatles!
Här kom den tidigare nämnde Jacke in i bilden, eftersom han har bra koll på vad bandet skall ha för sig: - Vi skall spela ute så mycket som möjligt, så vi får ett bra rykte, och så hoppas vi på att något skivbolag nappar. Vi sitter i en lite pissig sits; vi är lite för smala för stora bolag, och små bolag som är intresserade har inte råd. Vi ligger mittemellan. Vi har fått positiva reaktioner på demon, men ändå nej.

Vem skulle ni ge er sista Rollokola?
Johan: - Brian Wilson utan tvekan. Han behöver hur många som helst, med hans kroppshydda. Eller möjligtvis Morrissey om han är snäll.
Benny: - Paul McCartney. Honom tycker jag mycket om.
Claes: - Faktiskt till Jack, vår underbare manager.
Johan: - Jag också, innerst inne.
Favoritmupp?
Johan: - Jag gillar Scooter och Fozzie. Jag hade Fozzie som tvål när jag var liten. Och en Kermitplastfigur.
Benny: - Basisten.
Kent: - Gonzo är ganska skön.
Claes: - Animal. Och jag tycker om den där losern Gonzo. Han blev skjuten ur kanon hela tiden. Och så gillar jag de där två bröderna som kastade bumerangfiskar, som kom tillbaka hela tiden! Arne Hegerfors gillar vi, särskilt hans engelska uttal. Man kan leka Arne Hegerforsleken; man ställer en fråga, som "vilken är Arnes favoritmusik?".
Johan: - Suul.
Claes: - Favoritetikett?
Johan: - Muutown.
Claes: - Jag såg filmen "Ruud Warrior 2" härom dagen, och det var med en svensk som spelade ökenkrigare (här ställde han sig upp för att illustrera, knöt näven och vrålade – hemskt skojigt faktiskt): "Nuubudy! Nuubudy is going to destroy us!!"
Kent: - Göra en Hegerforsare.
Vilken fråga vill ni helst svara på?
Johan: - Vem är världens bästa basist – utom Benny – och låtskrivare? Svar: - Brian Wilson. Han är bäst på det mesta.
Kent: - Vem är världens bästa hårdrockstrummis? Svar: - Neil Peart i Rush.
Claes: - Hur många Beatlesbootlegs har du? Svar: - 14.

Benny: - Vad vet du egentligen? Svar: - En del.

Inga kommentarer: