tisdag 14 augusti 2018

Pop-Sara på (typ) turné med Timo

I fredags åkte jag med Timo Räisänen och hans band till en spelning – de skulle spela i Ängelholm, som bara ligger några mil från Landskrona där jag bor, men just när de skulle spela där befann jag mig i Bohuslän. Så jag frågade om jag fick åka med dem från och tillbaka till Göteborg, och det fick jag. Passade också på att ta med mig vår systemkamera, som jag knappt använt på flera år, eftersom det blir så lätt att jag fotar med mobilen istället nu för tiden.
Tillställningen de skulle spela på hette Ljusfesten och innan det blev klart att jag kunde ta mig dit med bandet hade jag försökt hitta information på nätet om vilken tid de skulle spela. Men det fanns ingen info någonstans mer än att en huvudakt utöver Shirin och Timo också skulle bokas, så till slut mailade jag Visit Ängelholm på Facebook och frågade. Inte heller de visste, men dagen efter fick jag ett nytt meddelande: då hade de fått tag på arrangören, som meddelade tidsschemat, plus att "Shout Out Loud" också bokats! Yay! Älskar Shout Out Louds!
Väl framme i Ängelholm fanns det bara affischer med Timo på, och i programmet stod det att "Shout Out Loads" skulle spela klockan 22.30. Hehe. Nån med bra smak men dålig koll verkade ha skött bokningarna. Hur som helst så verkade det som att ängelholmsborna såg Båtparaden klockan 21.30 som den stora höjdpunkten, och när Shirin spelade vid 19 var det redan fullt på andra sidan ån, bakom scenen.

En paus i soundchecken


Trummisen Patrik Herrström, Timo, basisten Viktor Turegård och keyboardisten Hans Olsson Brookes


20.30 började spelningen. Det hade samlats en del folk, och de flesta satt på filtar framför scenen – jag tycker det är så tråkigt att sitta på konserter, men det kändes fånigt att stå alldeles ensam, så även jag fick ge upp och sätta mig efter några minuter... Men innan jag satt mig kom det två Timo-fans som också ville stå, och under andra låten lovade jag dem att jag skulle ställa mig upp med dem under nästa låt. Varför just då? Jo, för Hans hade visat mig låtordningen tidigare på dagen, så jag visste vilken låt som skulle komma.
När jag såg Timo i Halmstad i höstas, inte så långt efter att albumet Tro, hat, stöld släppts tog jag liksom för givet att de skulle spela låten jag tycker är bäst på skivan: Autobahn. Men det gjorde de inte. Jag fick senare veta att det är för att den är rätt jobbig att spela live för Timo, vilket jag inte riktigt tänkt på eftersom jag själv inte spelat några instrument sen typ högstadiet. Men de spelade låten på två andra gig under höstturnén, så jag hade frågat både Timo och Hans om de inte kunde spela den i Ängelholm, och Timo stönade via sms och frågade "måste vi?", så jag hade inga förhoppningar om att få höra den. Men! Kanske att de gillar mig lite ändå, för minsann stod Autobahn som nummer tre i setlisten. :) Och då kunde jag ju inte sitta ner längre.






Efter spelningen skulle jag egentligen åkt med bandet hem igen, men då det visade sig att Ängelholms kommun sponsrat hotellrum åt dem som inte gick att avboka så fick jag ta ett av rummen, vilket jag var väldigt glad för då bandet var så snabba med att lasta in allt i bilen att de hann åka innan Shout Out Louds börjat. Men mer om den spelningen i nästa inlägg!

Hela setlisten:
Hemliga polisen
Eld & Aceton
Autobahn
About You Now
Outcast
Come Give Me Love
Jag vill ha en egen måne
Tiden glöder
Jag vill ha en diagnos
Kampen och härligheten
--------
Creep
Nikotin, alkohol och jag
Fear No Darkness, Promised Child

Inga kommentarer: