söndag 19 augusti 2018

Shout Out Louds på Ljusfesten i Ängelholm

Som jag nämnde i det förra inlägget om Timo Räisänen så fick jag som en bonusspelning med Shout Out Louds när jag åkte med Timo och hans band till Ängelholm den 10 augusti. Jag var redan peppad på att åka bara för att se Timo, men när jag fick veta att även Shout Out Louds skulle spela blev jag så glad!
Jag insåg att jag inte hade sett dem live sen 2007 (hur nu det har gått till) trots att de är ett band som jag verkligen gillar. Eller snarare: de är ett band som jag lite glömmer bort mellan skivorna, men varje gång de släpper en ny singel blir jag så genuint glad. Det är nåt speciellt i deras sound som går rakt in varje gång.
Så: jag vinkade av Timo & co, och gick tillbaka ner till Rönne å, och märkte att de var försenade med att börja – det var nån gospelkör som inte stod i programmet som sjöng före dem – och de gjorde en snabb soundcheck och gled sen rakt in i själva konserten.


De började lite halvsoft med Paola, Very Loud och Jumbo Jet.

Adam med Bebban i bakgrunden

Carl


Efter fjärde låten, Sugar, sa Adam lite stressat att de bara hade 13 minuter kvar innan de var tvungna att sluta 23.30, eftersom de fått börja sent, så han undrade vilka låtar vi ville höra. Jag hade varit lite smått okoncentrerad eftersom jag stått och fotat, och ingen av de första låtarna var några av mina direkta favoriter, men här släppte jag kameran och fokuserade på musiken och bandet. Och när de körde igång Impossible, i en lång version, där Adam bland annat stod uppe vid trummisen (en vikarie, basisten var också vikarie) en bra stund och spelade på vad det nu heter, det långa koskälleliknande percussioninstrumentet på bilden nedan, blev jag helt rusig. S-å  s-a-b-l-a  b-r-a!!!


Det kom lite olika bud på önskelåt efter Impossible – själv ville jag höra senaste singeln In New Europe – men det blev Tonight I Have to Leave It, också i en lång version, där Adam hoppade ut bland publiken och upp på en sten? monitor? oklart vad, och lät en kille skråla med i "give love, give love". Och det var så fantastiskt: ljudet var svinbra, bandet var stentighta, låtarna är grymma..!


Jag pratade med Adam och Carl efter och de sa att jag får komma och se dem nästa gång de spelar i Skåne, och de "lovade" att de ordnar både helikopter och limousine åt mig ;), så nästa gång ska det väl förhoppningsvis inte dröja nästan 11 år mellan gångerna jag ser dem.
(Låtarna de tvingades stryka från setlisten var Normandie, Hard Rain, In New Europe och Please Please Please.)

Inga kommentarer: